Det israelske flag

Bilparken i de palæstinensiske områder

Denne artikel ser nærmere på bestanden af biler og hvor de kommer fra i de palæstinensiske områder, dvs. de palæstinensiske selvstyreområder under Palestinian Autonomy (PA) på Vestbredden og Gaza-striben (Hamas).

Denne artikel ser nærmere på bestanden af biler i de palæstinensiske områder, der er opdelt i de palæstinensiske selvstyreområder under Palestinian Autonomy (PA) på Vestbredden og Gaza-striben, der det meste af tiden har været under Hamas' kontrol.

Omfanget af statistikker, data, informationer og beskrivelser af bilforholdene i de palæstinensiske områder er begrænset.

Salget og bestanden af biler i de palæstinensiske selvstyreområder under Palestinian Autonomy (PA) hænger tæt sammen med Israel mens det for Gaza-striben afhænger af den politiske situation mellem Hamas-styret på den ene side og Israel og Egypten på den anden side.

Indledning

Ifølge Oslo-fredsaftalen mellem Israel og Palestinian Autonomy (PA) - det palæstinensiske selvstyre, blev Gaza-striben fra omkring 1993-94 opdelt i 3 områder, dvs. palæstinensisk selvstyreområde, de israelske områder og områder, hvor Israel og det palæstinensiske selvstyre samarbejdede. I august 2005 trak Israel sig helt ud og hele Gaza-striben kom under Palestinian Autonomy kontrol i september 2005. Omkring d. 15. juni 2007 overtog Hamas reelt kontrollen med hele Gaza-striben ved en blodig magtovertagelse (kup), hvor mange palæstinensere blev dræbt.

Palestinian Autonomy (PA) overtog også omkring 1993-94 en del områder på Vestbredden (Samaria og Judæa) bl.a. Ramallah, Bethlehem, dele af Hebron og Jerico.

Siden Hamas tog magten i Gaza-striben i sommeren 2007 har de to områder i praksis været adskilt med hver sin administration, selv om Gaza-striben formelt stadig hører under PA. Det gælder også for bilområdet, hvor forholdene er meget forskellige. Som eksempel kan nævnes nummerpladerne og tilhørende administration samt importforholdene for biler.

Fælles for de palæstinensiske områder

I de palæstinensiske områder var der 376.205 biler med nummerplade i december 2022 ifølge CEIC Data. I december 2021 var bestanden af biler på 299.107. Antallet af registrerede biler har været stigende gennem alle årene fra 138.211 i december 2011 til 376.205 i december 2022 og den største stigning skete i 2022.

Ifølge en statistik fra PCBS var der i 2022 357.509 private biler, 20.812 taxaer og mere end 88.000 andre køretøjer 1) med nummerplader; i alt næsten 467.000 køretøjer. Tallene er formentlig ultimo 2022 (pr. 31/12). Hertil kommer et ukendt antal køretøjer uden nummerplade.

1) Andre køretøjer: Varebiler, motorcykler, knallerter, traktorer, lastbiler, buser, trailere mfl.

Israelske udlejningsbiler må ikke køre ind i et område under det palæstinensiske selvstyre (PA) på Vestbredden eller til Gaza-striben (Hamas). Biler med palæstinensiske nummerplader må godt køre ind i Israel og israelske områder.

Uenigheder mellem Hamas og PA har i perioder givet problemer for importen af biler til deres områder, herunder hvem der skal administrere og have bilafgifterne på nye indregistrerede biler.

De palæstinensiske selvstyreområder (PA)

Palæstinensisk nummerplade til biler siden juli 2018 (PA). Som en følge af Oslo-fredsaftalen fik de palæstinensiske biler i de palæstinensiske selvstyreområder en ny nummerplade fra 1994. I juli 2018 blev den ændret til den nuværende. På billedet ses en nummerplade til de private biler. Der findes andre nummerplader til de andre typer af køretøjer. Bogstavet henviser til det geografiske område eller administration. I 2012 besluttede Hamas at indføre deres eget nummerpladesystem.

Der er indregistreret næsten 300.000 køretøjer under det palæstinensiske selvstyreområde (PA) ifølge en kilde. Ifølge en statistik fra PCBS var der i 2022 306.857 private biler, 9.653 taxaer og mere end 62.000 andre køretøjer med nummerplader; i alt omkring 378.861 køretøjer. Tallene er formentlig ultimo 2022 (pr. 31/12).

Nye biler importeres via Israel og brugte biler kommer fra Israel og israelske områder. Der er autoriserede bilforhandlere i de palæstinensiske områder. Det er i store træk de samme bilmærker og modeller som i Israel.

I de palæstinensiske områder på Vestbredden kører der mange gamle tidligere israelske biler, der burde være skrottet (Mashtuba biler) men som der er et stort marked for. Der vurderes at være mellem 70.000 og 150.000 Mashtuba køretøjer og de har normalt hverken nummerplade eller forsikring. Det giver problemer for både Israel og PA i tilfælde af færdselsuheld samt at PA mangler afgifter på bilen.

Et ukendt antal stjålne israelske biler siden 1993 kører rundt med en palæstinensisk nummerplade (PA) og forsikring.

Omkring 95% af de stjålne biler i Israel ender i de palæstinensiske selvstyreområder under PA på Vestbredden. Også her er der mangel på nye biler og stigende priser på reservedele. Det er en velorganiseret branche med gode indtægtsmuligheder, hvor bilerne normalt er bestilt på forhånd. De nyere biler bliver normalt efterfølgende brugt som en privat bil med nummerplade (PA) og forsikring i PA-områderne mens de ældre biler anvendes til reservedele.

Gaza-striben (Hamas)

Palæstinensisk nummerplade til biler siden 2021 (Hamas). Beskrivelsen af biler i Gaza-striben er fra før d. 7. oktober 2023, hvor Hamas angreb Israel.

Fra starten var nummerpladerne ens i de palæstinensiske selvstyreområder (PA) og Gaza-striben men Hamas besluttede i 2012 at indføre deres egne nummerplader. I 2021 blev designet ændret lidt. Nummerpladen på billedet er den almindelige nummerplade for personbiler. Alle nummerplader begynder med et 3-tal og har det palæstinensiske flag. Der findes andre nummerplader til de andre typer af køretøjer.

Der er en mindre eksport af biler fra Israel til Gaza-striben og fra Egypten via Rafah grænseovergangen.

Eksporten fra Egypten har gennem årene været begrænset pga. det politiske klima mellem Hamas og Egypten, da Egypten har holdt grænsen lukket i lange perioder. Et mindre antal biler blev tidligere smuglet ind i Gaza-striben fra Egypten via nogle af de store tunneler. Grænsen til Israel har hele tiden været åben men det har ikke været muligt at eksportere biler til Gaza-striben i lange perioder pga. det politiske klima mellem Hamas og Israel.

I perioden omkring 1993-94 blev ca. 15.000 stjålne israelske biler ført ind i de palæstinensiske områder i Gaza-striben, hvor de var uden for de israelske myndigheders kontrol. De israelske forsikringsselskaber og PA forhandlede om disse biler - en af konsekvenserne blev at disse biler fik en speciel nummerplade i perioden 1994 - 2005, hvorefter de fik almindelige nummerplader.

De nye biler købes af den palæstinensiske elite og rige palæstinensere mens de brugte importerede biler mest købes af middelklassen.

Biler i Gaza-striben er generelt dyre og en af årsagerne er de høje bilafgifter og andre skatter til Hamas-styret. Der er en bred vifte af bilmærker og modeller, også de dyre bilmærker som f.eks. Mercedes-Benz, BMW og Audi, og det anslås at der er ca. 80.000 biler i Gaza-striben (primo 2023). Ifølge en statistik fra PCBS var der i 2022 50.652 private biler, 11.159 taxaer og mere end 26.000 andre køretøjer med nummerplader; i alt omkring 88.000 køretøjer. Tallene er formentlig ultimo 2022 (pr. 31/12).

Den palæstinensiske forretningsmand Muhannad Shuhaiber fra Gaza-striben åbnede den største og mest luksuøse udstilling for luksusbiler i Gaza i sommeren 2023. Under navnet Motor One sælger han de dyre BMW'er og Mercedes-Benz biler til rige palæstinensere i Gaza-striben.

Israelske biler må ikke køre ind i Gaza-striben med mindre de har en speciel tilladelse.
Til forsiden (index.htm)

Til toppen Bilparken og salget af biler i Israel Fakta om Israel


© 2000-2024 DIF. Alle rettigheder forbeholdes. HTML-værktøj: Stone's WebWriter. DIF: Forsiden. Opdateret d. 4.8.2024