Salget af biler og bilparken i IsraelHvor mange biler sælges der i Israel? Hvilke bilmærker kører israelerne i? Hvad er den mest solgte bilmodel i Israel? Hvor mange biler er der i Israel? Hvor mange hybrid- og elbiler er der? Hvor kommer bilerne fra (producentland)? Den mest populære farve på bilerne og andre bildata. Indledning Denne artikel ser nærmere på hvor mange biler der er i Israel, hvilke bilmærker der er de mest populære og udbredte, de mest solgte bilmodeller, hvilket brændstof bruger bilerne, hvor er de produceret og andre bilrelaterede oplysninger. Tallene bliver sammenlignet med de tilsvarende i Danmark for at se hvilke forskelle og ligheder der er mellem de to lande. Artiklen omhandler kun personbiler (maks. 9 personer inkl. chaufføren) og taxaer (maks. 11 personer inkl. chaufføren) men ikke de øvrige typer af køretøjer. Personbiler i Israel omfatter også virksomhedsejede biler, vans (små varebiler), pick-up, leasingbiler og udlejningsbiler men ikke taxaer. Minibusser og minilastbiler med en vægt på under 3,5 tons (3.500 kg.) - se den enkelte tabel. Personbiler i Danmark omfatter også firmabiler men ikke vans (små varebiler) under 3.500 kg. Definitionen af vans/kassevogne/varebiler/gulpladebiler/pick-up/rustvogne og deres placering i statistikkerne kan variere. Kun biler med en nummerplade er medtaget i statistikkerne. Salget af biler omfatter kun nye biler og ikke brugtvognssalget. Importstatistikken omfatter alle biler. Der kan være mindre forskelle mellem de forskellige datakilder både mht. data, antal og definitioner. Se også bemærkninger under de enkelte tabeller.
1. Antal solgte og importerede biler 1. Antal solgte og importerede biler Israel Tabel 1 herunder viser antallet af solgte nye biler (inkl. vans og pick-up, eks. taxaer) i Israel for perioden 2016-2023 samt 2024 (januar - august måned). Bilsalget i de 8 første måneder af 2024 faldt med 8,5% i forhold til samme periode i 2023 men steg 1,6% i forhold til 2022. Salget af biler i Israel for hele 2023 steg med 1,2% i forhold til 2022 men er ca. 7,5% lavere end i rekordåret 2021. Salget af nye biler er normalt meget højt i januar, stabil de næste måneder, falder i løbet af efteråret og er lavest i december måned. Tabel 1 viser også den samlede import af biler i Israel og den omfater både nye og brugte biler og uanset om de er officielt importeret via importør, privat import, grå import eller parallel import.
Kilde: De Danske Bilimportorer (DBI). Kilde: MarkLines - Automotive Industry Portal. Bemærkninger til tabel 1:
Salget i Israel fordelt på de enkelte måneder i 2024 og i forhold til 2023 og 2022:
Januar: 37.123 biler, -20,9% (2023), +0,5% (2022). Som det fremgår af tallene er salget af biler steget de seneste måneder i forhold til samme måned i 2023 og 2022. Salget i Israel fordelt på de enkelte måneder i 2023 og i forhold til 2022 og rekordåret 2021:
Januar: 46.921 biler, +27% (2022), -3% (2021). I Israel blev der i 2022 solgt 264.532 biler, hvilket er et fald på ca. 7,9% i forhold til rekordåret 2021 men som er på cirka det samme niveau som i 2018, bedre end 2019 og væsentligt højere end i 2020. Salget fordeler sig med 36.954 biler i januar måned, 24.886 i februar, 27.339 i marts, 20.139 i april, 24.778 i maj, 22.606 i juni, 21.584 i juli, 20.256 i august, 16.756 biler i september, 16.212 i oktober, 21.712 i november og 11.300 i december måned. Salget af nye personbiler satte ny rekord i 2021 med 289.291 biler, hvilket er det højeste salg af biler nogensinde. I forhold til 2020 steg salget med næsten 35%. Den tidligere salgsrekord var i 2016 med 286.728 solgte biler men bilsalget har været faldende i perioden 2017-2020 og især i 2020 pga. Corona restriktionerne og nedlukningen af samfundet. I 2020 faldt salget med 15,5% i forhold til året før. Der har været store udsving i salget af biler i løbet af 2021. Januar satte ny salgsrekord for en måned: 48.242 biler - de efterfølgende måneder har salget ligget på 25-26.000 biler pr. måned, i juni måned steg det til næsten 32.000 og faldt herefter til ca. 25-26.000 biler pr. måned. I september blev salget halveret til næsten 13.000 men steg i oktober til næsten 19.000 og faldt lidt igen i november til ca. 15.000 biler. December måneds salg faldt til kun 6.122 biler. Salget af nye biler i 2021 og 2022 kunne være højere i Israel, da der var en stor efterspørgsel efter nye biler og samtidig lange ventetider på mange af de mest populære biler. Priserne på nye biler i Israel steg med op til 10% i maj 2022. Det skabte en stor efterspørgsel efter nyere brugte biler, hvilket fik den konsekvens, at en del nyere brugte biler kostede mere end de kostede som ny (brugte biler falder normalt i pris hver år). Denne tendens fortsatte ind i 2023 men er aftagende. Danmark Til sammenligning ses det tilsvarende salg i Danmark. Bilsalget for 2024 (januar - august måned) steg med 1,5% i forhold til samme periode i 2023. Salget af nye biler i januar 2024 faldt med 15% i forhold til januar 2023, faldet i februar var kun på 3,2%, faldet for marts var på 6,0%, til gengæld steg salget i april med 27,1%, maj med 4,0%, juni med 6,7% og juli med 2,5%. I august faldt salget med 5,1%. Salget af vans/varebiler steg i 2024 (januar - august måned) med 16,5% i forhold til samme periode året før. Salget i januar steg med 23,6%, februar med 21,7%, marts med 9,6%, april med 65,0%, maj med 21,1%, juni med 3,8%, juli med 5,5% men faldt i august med 10,3% i forhold til 2023. De store prisfald på elbiler i 2023, der fortsætter i 2024, skaber usikkerhed blandt køberne og derfor bliver et stigende antal elbiler solgt som leasingbiler. Det totale salg af elbiler stiger hver måned. Det samlede salg af biler for 2023 steg med 16,5% i forhold til samme periode i 2022 men til gengæld faldt salget af vans/varebiler med 5,2%. Hovedårsagen til den store stigning i salget af nye biler skyldes et rekordsalg af Tesla biler. 2023 var præget af mange prisfald på nye elbiler. Salget i Danmark fordelt på de enkelte måneder i 2023 og i forhold til 2022: Januar: 10.403 biler (+10,6%). Februar: 11.597 biler (+13,7%). Marts: 17.960 biler (+22,9%). April: 12.067 biler (+ 9,6%). Maj: 14.012 biler (+3,8%). Juni: 18.307 biler (+23,4%). Juli: 11.239 biler (+14,5%). August: 13.517 biler (+13,5%). September: 14.885 biler (+14,4%). Oktober: 13.233 biler (+22,0%). November: 16.354 biler (+24,6%). December: 19.187 (+26,1%). I 2022 var antallet af solgte biler i Danmark det laveste siden finanskrisen i 2009 (112.000 biler) og et fald på 20,0% i forhold til 2021. Salget pr. måned i 2022 har været lavere end den tilsvarende måned i 2021 (februar undtaget). Med et salg på 15.219 biler var december måned den bedste i 2022. Forhandlerne oplevede i 2022 en stigende tilbageholdenhed hos kunderne pga. vigende forbrugertillid, stigende priser og økonomisk pressede købere. Desuden var salget af brugte biler og priserne på dem faldende. Der blev solgt 27.172 vans/varebiler, hvilket var et fald på 12,9% i forhold til 2021. Bilsalget i 2021 blev næsten på det samme niveau som året før, idet der blev solgt 185.328 biler mod 198.102 i 2020 - et fald på ca. 6,4%. Bilsalget i 2021 var det laveste siden 2013. Der blev solgt 31.572 vans/varebiler, hvilket var 1,5% flere end i 2020 (31.111 stk.). I 2020 blev der solgt færre biler end normalt pga. Corona nedlukningen og ændringerne i bilbeskatningen i forhold til 2019 og denne tendens fortsatte i 2021. Der har været store udsving i det månedlige salg af biler i 2020 og 2021 - i gennemsnit blev der solgt 15-18.000 biler pr. måned i 2020 og 2021 men der har også været få måneder med et salg omkring 10.000 eller over 20.000 biler. I 2022 har det månedlige salg typisk ligget på 10-15.000 biler. Salget af nye biler i Danmark var nogenlunde stabilt i perioden 2016-2019, faldende 2020-2022 og stigende i 2023 og 2024. DI Bilbranchen forventer nu et salg i Danmark på samme nivesu som i 2023. Israel og Danmark Generelt sælges der flere biler om året i Israel end Danmark - især i de senere år (2021-2023) - men der har også været en periode omkring 2019-2020 hvor salget var omtrent det samme. For Israel var salget i 2020 et absolut lavpunkt med kun ca. 215.00 biler mens der blev solgt flere i Danmark. Salget af biler i Danmark har det meste af perioden været faldende. Beskatningen af de forskellige biltyper, mange nye modeller på markedet, mangel på komponenter og computerchips, leveringsproblemer fra især Kina og lukkede fabrikker i Rusland og Ukraine har tidligere haft stor betydning for det månedlige og årlige salg i begge lande de senere år. Der har i flere år været problemer med at få bilerne leveret og dermed lange ventetider men i løbet af efteråret 2023 og 2024 faldt leveringstiderne i både Israel og Danmark. Importen af biler fra Sydkorea, Japan og Kina har i perioden 4. kv. 2023 og 1. halvår 2024 været forstyrret af terrorangreb på handelsskibe i Det Røde Hav, hvilket har forsinket leveringen af nye biler. Israel Tabel 2 herunder viser fordelingen af bilsalget i Israel mellem de forskellige bilmærker de seneste 8 år (2016-2023) samt 2024 (januar - august måned). Rækkefølgen i tabellen er salget i 2024. Salgstallene for 2024 (januar - august måned) viser at Toyota, Hyundai, KIA, Skoda og BYD er de meste solgte bilmærker, at Skoda er det bedst sælgende europæiske bilmærke, at flere af de nye bilmærker (bl.a. Xpeng, Zeekr og Smart) har klaret sig godt, at der er 2 kinesiske bilmærker i top-10 og at de kinesiske bilmærker udgjorde omkring 20% af det samlede salg. Hyundai har gennem mange år og det meste af 2024 været det mest solgte bilmærke men i de seneste måneder har de haft en større tilbagegang i salget, som nu synes standset. KIA er gået en del tilbage i 2024 mens Skoda og BYD er gået meget frem i forhold til 2023. Salgstallene for 2023 viser at Hyundai, KIA og Toyota stadig er de mest solgte bilmærker selv om de samlet gik en del tilbage (39,4% af de solgte biler), at Skoda er det bedst sælgende europæiske bilmærke og at der er 3 kinesiske bilmærker i top 10. De 3 mest solgte bilmærker i Israel (Hyundai, KIA og Toyota) de seneste 8 år (2016-2024) stod samlet for næsten 44% af de solgte biler i 2022, næsten 43% i 2021 og at de i perioden 2016-2022 har øget deres markedsandel. Deres markedsandel er dog faldet i 2023 og 2024 til hhv. 39,4% og 32,6%. Skoda er det bedst sælgende europæiske bilmærke i Israel de seneste 8 år som det 4. bedst sælgende bilmærke; dog undtaget i 2022 og 2023, hvor Skoda faldt til 5. pladsen. For første gang i 2022 var der et kinesisk bilmærke blandt de 10 mest solgte. Salgstallene for 2023 viser at der samlet blev solgt flest sydkoreanske bilmærker (29%) og japanske (28%) efterfulgt af de europæiske (23%), de kinesiske (ca. 16,6%) og de amerikanske bilmærker (ca. 3,3%). I forhold til 2022 er de sydkoreanske, japanske og amerikanske bilmærker gået tilbage, de europæiske uændret mens de kinesiske bilmærker samlet er gået meget frem. I forhold til 2021 er det de samme tendenser; dog gik de europæiske bilmærker en del tilbage i 2021. 2022 (især i andet halvår), 2023 og 2024 var præget af de mange nye kinesiske bilmærker i Israel, hvor nogle af dem solgte mange biler.
Kilde: De Danske Bilimportorer (DBI). Kilde: MarkLines - Automotive Industry Portal. Bemærkninger til tabel 2:
Salgstallene for 2022 viser, at de 3 mest solgte bilmærker (Hyundai, KIA og Toyota) i perioden 2016-2022 øgede deres markedsandel til næsten 44% af de solgte biler (42,7% i 2021) mens bilmærker som Skoda, Seat, Renault, Nissan, Chevrolet og Honda har tabt markedsandele i forhold til 2021. Skoda er i alle årene det bedst sælgende europæiske bilmærker og for første gang er et kinesisk bilmærke blandt de 10 mest solgte. De kinesiske bilmærker SAIC-MG, Skywell (Skyworth), Geely, BYD og Chery er gået meget frem men også Mazda og Cupra har øget deres markedsandel i forhold til 2021. De japanske, amerikanske og især de europæiske bilmærker er samlet gået tilbage i 2022 mens de sydkoreanske og især de kinesiske bilmærker samlet er gået frem. De kinesiske bilmærkers andel af bilsalget steg kraftigt i løbet af 2022. I begyndelsen af året havde de en markedsandel på 2-4%, i sommerhalvåret 5-7% og den steg til næsten 11% i oktober, næsten 23% i november og næsten 29% i december måned. Det giver et gennemsnit for 2022 på 7,7% mens de kun udgjorde 1,5% i 2021 og 0,1% i 2017 og 2016. I 2023 udgjorde de kinesiske bilmærker omkring 14-20% af salget pr. måned og et gennemsnit på ca. 16,6% for hele 2023. For 2024 (januar - august måned) udgjorde de kinesiske bilmærker omkring 20%. For nogle bilmærkers vedkommende har salgstallene for 2022 været præget af aktuelle leveringsproblemer og store udsving for de enkelte måneder mens det for andre ikke har været et problem. Det samme gælder for 2023 og 2024. For de bilmærker, der har været på det israelske bilmarked i perioden 2016-2022, har nogle af dem i store træk bevaret deres markedsandel af det israelske bilmarked, selv om der kan være en del udsving årerne imellem. De tre bedst sælgende bilmærker (Hyundai, KIA og Toyota) har samlet øget deres markedsandel ligesom Mazda, SAIC-MG og Jeep. Til gengæld har bilmærker som Suzuki, Renault, Subaru, Honda, Opel, Dacia, Fiat, VW, Nissan, Seat, Chevrolet og Ford tabt markedsandele i perioden. I 2021 øgede Hyundai, Toyota og KIA samlet deres markedsandel og de stod for næsten 43% af det samlede salg i 2021. Skoda var stadig det 4. mest sælgende bilmærke i Israel selv om de er gået lidt tilbage i 2021. Bilmærker som Toyota, KIA og Mazda øgede i 2021 deres markedsandel men til gengæld gik Hyundai, Skoda, Suzuki, VW, Renault og Mitsubishi tilbage. For de øvrige bilmærker var der kun mindre ændringer af deres markedsandele i 2021 i forhold til året før. Cupra, Tesla og fire nye kinesiske bilmærker (Seres/SF Motor, Aiways, Geely og Skywell/Skyworth) kom ud på de israelske veje i 2021. Salget af Tesla biler svinger meget fra måned til måned (se bemærkninger til tabel 2). Der er kommet en del nye kinesiske bilmærker til Israel i de senere år. DFSK (DFSK Motor, Dongfeng) kom til Israel i 2019, GAC (GAC Group) og JAC (JAC Motors) kom ind på det israelske marked i 2020 og fire nye bilmærker (Seres/SF Motor, Aiways, Geely og Skywell/Skyworth) kom ud på de israelske veje i 2021. SAIC Maxus kom til Israel i 2021 og Lynk & Co og Honqqi fik de første biler ud at køre på de israelske veje i marts 2022. I juli 2022 kom biler fra JMEV/EVeasy, i september Leapmotor, i oktober BYD Auto (Build Your Dreams), i november Voyah (Dongfeng) og i december måned Chery (Chery Automobile Co. Ltd.) ud at køre. Januar 2023 kom de første biler af mærket WEY og i februar ORA (begge bilmærker er fra Great Wall Motor) ud at køre. Maj 2023 kom de første biler fra Weltmeister (WM Motor Technology), juni fra Forthing (Dongfeng), oktober fra XPeng (XPeng Motors) og december fra Zeekr (Zhejiang Geely Holding Group Co.) ud at køre. I juli 2024 kom biler fra Neta (Hozon Auto) og Jaecoo (Chery Group) ud at køre. SAIC-MG har været i Israel siden omkring 2012. På nuværende tidspunkt (2024) er der ca. 22 kinesiske bilmærker i Israel. Flere kinesiske bilmærker forventes at komme til Israel bl.a. Denza (BYD Auto) senere i 2024. Dongfeng vil udvide med at sælge eldrevne varebiler/vans i Israel og Seres udvider med flere elbiler. Det nye kinesiske elbilmærke IM (Intelligence in Motion) forventes at komme til Israel i 2025 med flere nye modeller. Der forventes en stærk stigende eksport af kinesiske biler til Israel for resten af 2024. Enkelte kinesiske bilmærker har trukket sig fra det israelske marked men er alligevel kommet tilbage. Det er bl.a. Great Wall Motor (GMW), der solgte biler omkring 2012-2014 (de kom tilbage i begyndelsen af 2023 med to af deres nye bilmærker WEY og ORA), GAC (Guangzhou Automobile Group Motor Co.) med salg af biler i 2020-2021 (se bemærkning under tabel 2) og DFSK (de solgte enkelte biler omkring 2019-2021). Salget af Aiways biler gik i maj 2023 næsten i stå (den sidste Aiways bil i Israel blev solgt i august 2023), hvilket skyldes, at Aiways havde store økonomiske problemer og produktionen stoppede, var tæt på en konkurs men ser ud til at være under rekonstruktion og produktionen af biler forventes at blive genoptaget senere i 2024 - der er solgt 7 biler i februar 2024 i Israel. Weltmeister (WM Motor Technology) gik i betalingsstandsning oktober 2023 men har alligevel solgt et mindre antal biler (16 stk.) i februar, maj og juni måned samt 32 stk. i juli 2024 - WM Motor ser ud til at være under rekonstruktion og har genstartet produktionen. Israel importerede i januar og februar måned 2023 i alt omkring 15.500 biler fra Kina, hvilket gjorde Israel til Kinas 3. største importør af kinesiske biler. Israel importerede flere biler fra Kina end hele EU tilsammen i den periode. De 4 største kinesiske bilmærker i Israel var (primo 2023) BYD, SAIC-MG, Geely og Chery. For perioden januar - april 2023 blev der importeret næsten 20.000 kinesiske biler (kinesiske bilmærker) og de udgjorde ca. 17,5% af alle solgte biler i perioden. Tesla's kinesisk producerede biler på fabrikken i Shanghai er ikke med i disse statistikker. Til sammenligning udgjorde de kinesisk producerede biler i EU i 2023 under 2,5% af salget af nye biler. I hele 2023 blev der solgt mere end 47.000 kinesisk producerede biler (uanset mærke) i Israel. I 1. halvår 2024 (januar - juni måned) udgjorde de kinesisk producerede biler uanset bilmærke 22,3% af de solgte biler i Israel (næsten 35.000 biler), hvilket er en stigning på 16,8% i forhold til 1. halvår 2023. Til sammenligning udgjorde de kinesiske bilmærker under 4,5% i EU i samme periode - EU forsøger fra juli 2024 at bremse importen af kinesisk producerede biler uanset bilmærke med en ekstra EU-told. USA og Canada planlægger en stor told på de kinesiske biler og sammen med Ruslands stigende problemer med at betale for bilerne øger det de kinesiske bilfabrikkers interesse for salg af biler i Israel. Nogle kinesiske bilfabrikker sælger flere biler i Israel end de gør i hele EU. De kinesiske bilproducenter satser kraftigt på det israelske marked selv om der er en hård konkurrence mellem bilmærkerne. Nogle af de kinesiske bilfabrikker ser Israel som et springbræt til Europa, da det er et vestligt orienteret land og de møder alle konkurrenterne i Europa - ikke bare de etablerede, vestlige, japanske og koreanske bilmærker, men også de andre kinesiske bilmærker. Her kan de teste bilerne, markedet og markedsføringen, da Israel er et lille og geografisk isoleret marked. For flere af de små kinesiske bilfabrikker er Israel det første udenlandske marked og herefter kan de kalde sig for internationale eller global bilfabrik, hvilket er en fordel før en notering på børsen i Kina, Hong Kong, Wall Street og andre steder. Nogle kinesiske bilfabrikker tester og udvikler deres nye biler i Israel i samarbejde med israelske virksomheder og får dermed adgang til den nyeste teknologi. Israel er også kendt for at være et land, der er meget imødekommende over for ny teknologi og innovation, hvilket hjælper på udbredelsen af elbiler og nye og ukendte bilmærker. Det kinesiske bilmarked (Kina) er præget af en stigende konkurrence, priskrig, overkapacitet og fyldte lagre, flere kinesiske producenter har problemer med salget og deres regnskaber viser et stort underskud, hvilket presser dem til at eksportere biler til bl.a. Israel og EU. En ny EU-toldsats på kinesisk producerede biler og en stigende risiko for en international handelskrig gør det ikke nemmere. En kraftig konsolidering af det kinesiske bilmarked de kommende år kommer til at medføre, at en del bilmærker og fabrikker bliver opkøbt, går konkurs eller stopper produktionen af biler. En overlevelseskamp er allerede i gang. Maj 2023 åbnede det kinesiske rederi COSCO en direkte rute mellem Kina og Eilat for eksport af kinesiske biler til Israel. Det israelske rederi ZIM har også en direkte rute fra Kina. Israel og Kina forventes i løbet af 2024 at underskrive en frihandelsaftale, som bl.a. medfører at en israelsk afgift på importerede biler fra Kina falder væk. Begge dele forventes at øge eksporten og salget af kinesiske biler i Israel. Genesis (sydkoreansk) kom til Israel i 2020 og LEVC (London EV Company Limited) i 2021. I august 2022 kom de første biler fra Polestar og en enkelt Karma ud på de israelske veje. Juli 2023 kom en enkelt Alpine sportsvogn (fransk) ud at køre. November 2023 kom Smart tilbage til Israel (der har ikke været solgt Smart biler siden 2019). Til gengæld er der ikke solgt Lancia biler siden 2015, Buick 2014, Daihatsu 2011, Hummer 2009, Saab 2008, Rover 2006, Tata 2004 og Daewoo 2003. VinFast (bilfabrik i Vietnam) forventes at komme til Israel med to elbilmodeller som et af deres første eksportmarkeder. Det er en følge af en ny frihandelsesaftale mellem Vietnam og Israel (2023). Som følge af en ny frihandelsaftale mellem Sydkorea og Israel blev det billigere at importere biler fra Sydkorea fra januar 2023. Det gælder kun for de sydkoreanske biler produceret i Sydkorea og ikke dem produceret i Europa. En kommende frihandelsaftale mellem Japan og Israel forventes at øge eksporten af japanske biler til Israel. Importen af biler fra Sydkorea, Japan og Kina har i perioden 4. kv. 2023 og 1. halvår 2024 været forstyrret af terrorangreb på handelsskibe i Det Røde Hav, hvilket har forsinket leveringen af nye biler. På trods af de stigende spændinger mellem Tyrkiet og Israel og en tyrkisk handelsboykot fra maj 2024 har det ikke haft den store betydning for importen af biler fra Tyrkiet (bilerne eksporteres i stedet via et tredje land). Enkelte Toyota bilmodeller bliver forsinket mens en anden importør har aflyst ordrer på Hyundai biler og finder bilerne andre steder i Europa (sommeren 2024). Israel er blandt Tyrkiets 10 største importører af biler og Tyrkiet er Israels 4. største producentland af importerede biler. På sigt forventes det at de israelske importører finder andre leverandører og dermed vil importen fra Tyrkiet falde. Mange internationale bilmærker har bilfabrikker i Tyrkiet og en stor eksport fra Tyrkiet. Kilde: Israeli business daily "Globes". Globes Danmark Til sammenligning er vist de danske salgstal for 2021, 2022 og 2023 samt 2024 (januar - august måned). Salget af kinesiske bilmærker i Danmark er lavt selv om der er kommet en del nye bilmærker det seneste år. I perioden januar - maj måned 2023 blev der kun solgt 855 kinesiske biler, hvilket udgør en markedsandel på 1,3% af salget. SAIC-MG var det bedst sælgende kinesiske bilmærke med 582 biler (ca. 68% af de solgte kinesiske biler) mens de øvrige 273 biler fordelte sig på ca. 7 bilmærker. SAIC-MG er generelt det billigste af de kinesiske bilmærker. Til sammenligning har Israel for perioden januar - april 2023 importeret næsten 20.000 kinesiske biler (kinesiske bilmærker). Salget af kinesiske bilmærker i Danmark steg i 2023, idet der blev solgt 3.218 biler (markedsandel på ca. 1,9%). De mest solgte var (i rækkefølge) SAIC-MG, XPeng, BYD, (SAIC) Maxus, Aiways og 4 andre (i alt 9 bilmærker). For samme periode er der i Israel solgt næsten 44.000 kinesiske biler (bilmærker) fordelt på ca. 20 bilmærker og de udgjorde en markedsandel på ca. 16,6%. Baggrunden for det lave salg i Danmark skyldes ifølge flere fagfolk at danskerne er i tvivl om kvaliteten af de kinesiske biler, gensalgsværdien, manglende servicenet og frygten for en handelskrig med Kina. I 2023 stod de kinesiske bilmærker for ca. 8% af elbilsalget i Danmark. Flere kinesiske bilmærker som XPeng, BYD og Hongqi har haft en stor salgsfremgang i Danmark i 2024. Et af de kinesiske bilmærker meddelte i marts 2024 at de dropper deres planer for Danmark og flytter næsten alle deres aktiviteter til Sverige på grund af et skuffende salg. Salget af kinesiske biler (bilmærker) i Danmark steg i 1. halvår 2024. Flere kinesiske bilmærker forventes at komme til Danmark i løbet af 2024 men en ny EU-told på kinesisk producerede elbiler får flere bilimportører til at holde en pause med nye kinesiske bilmærker og nye salgskampagner. Størrelsen af tolden er fastlagt men toldsatserne er forskellige for de enkelte bilkoncerner - SAIC (bl.a. MG) bliver hårdest ramt, BYD rammes kun lidt mens Tesla Model 3 er den eneste Tesla, der rammes af tolden. De foreløbige EU-toldsatser trådte i kraft d. 4. juli 2024 men de endelige toldsatser afgøres først til efteråret. Den øgede told omfatter alle kinesisk producerede elbiler uanset om det er kinesiske eller udenlandske bilmærker. Der vil i den kommende tid være usikkerhed om prissætningen på kinesisk producerede elbiler, hvilket formentlig vil mindske stigningen i salget. En af de store kinesiske bilfabrikker meddelte juni 2024 at de trækker sig fra Europa og den planlagte ankomst til Danmark. Flere andre har aflyst eller udsat deres lancering i Danmark og ser tiden an. Tesla har haft et meget stort (rekord)salg i Danmark i 2023 pga. store prisfald på nogle af deres biler og de har solgt mange biler i 2024 (januar - august måned) selv om deres markedsandel er faldet lidt. Israel og Danmark Mens israelerne i højere grad foretrækker japanske, sydkoreanske og efterhånden også kinesiske bilmærker foretrækker danskerne mere tyske, franske og andre europæiske bilmærker samt (2023 og 2024) Tesla. De japanske og sydkoreanske bilmærker udgjorde i Israel (2023) ca. 57% af bilsalget mens det i Danmark kun er ca. 23% (2023). Til gengæld var næsten 61% af de solgte biler i Danmark europæiske bilmærker mens de i Israel kun udgør ca. 23%. De kinesiske bilmærker udgør ca. 16,6% af bilsalget i Israel mens det er ca. 1,9% i Danmark. Tilsvarende udgør de amerikanske bilmærker ca. 3,3% i Israel mens det nu er ca. 13% i Danmark. I forhold til 2022 har de sydkoreanske og japanske bilmærker tabt markedsandele i både Israel og Danmark, de europæiske bilmærker har tabt markedsandele i Danmark, de kinesiske bilmærker er gået meget frem i Israel mens de amerikanske bilmærker (= Tesla) er gået meget frem i Danmark. De nye EU-toldsatser på kinesiske elbiler og et elbilmarked i EU, der begynder at stagnere, får formentlig de kinesiske elbilsproducenter til at øge interessen for salget af biler i Israel. Toyota og Skoda er populære bilmærker i både Israel og Danmark. Det er næsten de samme bilmærker på begge markeder men deres markedsandele kan være meget forskellige. Der er flere undtagelser - Lexus kom tilbage til Danmark i efteråret 2021 efter 8 års fravær, Infiniti og Genesis har aldrig været solgt i Danmark og Chevrolet Danmark stoppede salget af biler i 2015 men de ægte amerikanske Chevroletbiler inkl. GMC Truck/vans kan stadig købes hos udvalgte forhandlere. Biler fra flere andre mærker eksporteres ikke længere til Israel. SsangYong forlod det danske marked januar 2021 men kom tilbage i august 2023, hvor de efterfølgende har solgte enkelte biler med navnet SsangYong - bilmærket blev relanceret april 2024 under det nye navn KGM (KG Mobility). Der er flere kinesiske bilmærker i Israel end Danmark. Enkelte bilmærker som NIO, Fisker og Lotus eksporteres til Danmark men ikke Israel. Selv om et bilmærke ikke importeres officielt med importør og forhandlere er det i mange tilfælde muligt at importere bilen som privat import eller købe den via en bilforhandler (parallelimport). Som eksempel kan nævnes Lotus, der ikke eksporteres officielt til Israel, men alligevel kører der en enkelt Lotus eller to rundt på de israelske veje. Gulpladebiler Tabel 3 herunder viser fordelingen af de mest solgte gulpladebiler (erhvervsmæssige køretøjer) i Israel og Danmark for perioden 2021-2023 samt 2024 (januar - august måned) mellem de forskellige bilmærker. Rækkefølgen i tabellen er salget i 2024. Som det fremgår af tabellen er Citroen, Toyota, Isuzu og VW de mest populære gulpladebiler i Israel (over 82% af alle solgte). Isuzu (pick-up) sælges kun som gulpladebil mens de fleste af de solgte Citroen og Fiat biler i 2024 var gulpladebiler. Mitsubishi solgte tidligere mange gulpladebiler men det gør de ikke længere. Gulpladebilerne udgjorde i 2024 (januar - august) ca. 3,6% af de solgte biler (inkl. taxaer) i Israel. Salget af gulpladebiler for perioden januar - august 2024 faldt med 1,6% i forhold til samme periode i 2023.
Kilde: De Danske Bilimportorer (DBI). Kilde: MarkLines - Automotive Industry Portal. Bemærkninger til tabel 3:
Gulpladebilmærkerne i Israel er hovedsagelig europæiske eller japanske bilmærker - kun 3,2% af dem er andre bilmærker (især KGM/SsangYong og Maxus). I Danmark er de 13 mest udbredte gulpladebilmærker (96,4%) enten europæiske eller japanske bilmærker. Israel Tabel 4 viser de meste solgte bilmodeller i Israel i perioden 2016-2023 og 1. halvår 2024 (januar - juni måned). Den mest solgte bilmodel i 4. kv. 2022, 2023 og 1. halvår 2024 var BYD Atto 3 fra Kina (se billede). Den næstmest solgte model Skoda Octavia har haft et stærkt stigende salg i 2024 og blev endda den mest solgte model i 2. kv. 2024. Modeller som Skoda Octavia, Seat Arona, Toyota Corolla Cross, MG ZS og MG 4 havde en stor salgsfremgang i 1. halvår 2024 mens modeller som Geely Geometry C, Mazda2, Hyundai i20 og Hyundai Tucson har haft en større tilbagegang. De 20 mest solgte bilmodeller fordelte sig med 8 japanske, 6 sydkoreanske, 4 kinesiske og 2 europæiske bilmodeller.
Kilde: Cartube (Israel). Kilde: Focus2move. Bemærkninger til tabel 4:
Skoda Octavia var den mest solgte europæiske model i perioden 2016-2024 undtagen 2020, hvor Skoda Kodiaq solgte bedre. I 2022 havde Skoda Octavia og Skoda Kodiaq en lav placering som nr. 21 og 22 men Skoda har haft fremgang i 2023 og især i 2024, hvor Skoda Octavia i 2. kv. blev den mest solgte bilmodel. Kia Niro, Kia Picanto, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Toyota Corolla, Toyota RAV4 og Hyundai i10 har været blandt de 10 mest solgte biler de fleste år i perioden 2016-2024. De 3 mest solgte bilmodeller i 2023 var BYD Atto 3, Kia Niro og Hyundai Elantra. Næsten alle bilmodeller i Top 20 for 2023 var fra Kina, Sydkorea og Japan - kun en enkelt europæisk (Skoda Octavia) og en amerikansk (Tesla Model Y) nederst på listen. Der kom mange nye kinesiske bilmodeller til Israel. De mest solgte elbilmodeller i 2023 var BYD Atto 3, Geely Geometry C, Tesla Model Y og Tesla Model 3. Året 2022 var præget af de mange nye kinesiske bilmærker og modeller i Israel især i det andet halvår, hvor nogle af dem solgte mange biler. I det fjerde kvartal (oktober - december) 2022 var de to mest solgte bilmodeller BYD Atto 3 og Geely Geometry C, begge kinesiske biler. De tre mest solgte bilmodeller (Toyota Corolla (se billede), Hyundai Ioniq og Kia Picanto) var de samme i både det første kvartal af 2022 samt 2021, 2020 og 2019. Kia Picanto og Toyota Corolla var de to mest solgte bilmodeller i hele 2022 mens Hyundai Ioniq i løbet af foråret blev erstattet af Hyundai Ioniq 5 (Hyundai Ioniq blev stort set kun solgt i det 1. kv.). Det samlede salg af Ioniq og Ioniq 5 placerer dem blandt de tre mest solgte bilmodeller i 2022. Toyota Yaris Cross, Geely Geometry C, BYD Atto 3 og Hyundai Ioniq 5 var nye modeller på det israelske marked i 2022 og de opnåede alle et meget højt salg. Hyundai Elantra, Mazda CX-3, Kia Sorento og Kia Seltos havde i 2022 en stor fremgang. Næsten alle bilmodeller (bilmærker) i Top 20 for 2022 er fra Sydkorea, Japan eller Kina - kun på plads nr. 16 er der en amerikansk bil (bygget i Kina). Ingen europæiske bilmodeller var blandt de 20 mest solgte i Israel i 2022. Den mest solgte bilmodel i 2021 var Toyota Corolla (se billede herover) efterfulgt af Hyundai Ioniq og Kia Picanto. Det samme var tilfældet i 2020 og 2019. Cupra Formentor og Ford Puma var de bedst sælgende nyheder uden for Top 10 i 2021. Næsten alle bilmodeller på Top 10 bevarede eller øgede deres markedsandel i 2020 på trods af et generelt fald i bilsalget på 15,5% i forhold til 2019. De fleste bilmodeller på Top 10 blev der solgt flere af. Kun Kia Niro på Top 10 både tabte markedsandel og solgte færre biler. Skoda Kamiq var den bedst sælgende nyhed i 2020. I 2019 var årets bedst sælgende nyhed Hyundai Accent/i25. Toyota Corolla bliver for første gang den mest solgte bil. I 2018 var de 6 mest solgte bilmodeller i Israel sydkoreanske. Nissan Micra og Renault Megane var også meget populære. For første gang var den meste solgte bil en hybridbil - Hyundai Ioniq (den findes som hybrid-, plug-in og elbil). Mitsubishi Eclipse Cross var den bedst sælgende nyhed i 2018. I 2017 var den bedst sælgende nyhed Hyundai Ioniq, der opnåede den bedste placering på verdensplan i Israel. Toyota C-HR var den bedst sælgende nyhed uden for Top 10. I 2016 var Hyundai Elantra den bedst sælgende nyhed efterfulgt af Suzuki Baleno og Suzuki Celerio. Danmark Til sammenligning var de mest solgte bilmodeller i Danmark (i rækkefølge): 1. halvår 2024 (Top 20): Tesla Model Y, Tesla Model 3, Audi Q4 e-Tron, VW ID.4, Peugeot 208, Citroen C3, Peugeot 2008, Volvo EX30, Renault Megane E-Tech, Toyota Aygo X, Toyota Yaris, Nissan Qashqai, Opel Corsa, VW T-Roc, Skoda Enyaq, Toyota bZ4X, Toyota Yaris Cross, Mercedes C Class, VW ID.3 og Audi Q2. 2023 (Top 20): Tesla Model Y, Peugeot 208, Ford Kuga, Tesla Model 3, Skoda Enyaq, Citroen C3, Toyota Aygo X, Opel Corsa, Nissan Qashqai, Volvo XC40, Audi Q2, VW ID.4, Toyota Yaris, Cupra Formentor, Audi Q4, VW Polo, VW T-Roc, Kia Ceed, Toyota Yaris Cross og Hyundai i10. 2022 (Top 20): Peugeot 208, Ford Kuga, Citroen C3, Toyota Aygo X, Toyota Yaris, VW T-Roc, Hyundai i10, Mercedes C-Klasse, Skoda Enyaq, Kia Ceed, VW ID.4, Tesla Model Y, Nissan Qashqai, Toyota Yaris Cross, VW ID.5, Volvo XC40, Hyundai i20, VW Polo, Audi Q4 og Opel Corsa. 2021 (Top 20): Ford Kuga, Citroen C3, Toyota Yaris, Peugeot 208, Toyota Aygo, BMW 3-serie, Hyundai i10, Opel Corsa, Peugeot 3008, Kia Ceed, Toyota RAV4, Nissan Qashqai, VW Polo, VW ID.4, Peugeot 2008, Skoda Octavia, Mercedes C Class, VW T-Roc, VW T-Cross og Renault Captur. 2020 (Top 10): Peugeot 208, Citroen C3, Ford Kuga, Nissan Qashqai, Toyota Aygo, Toyota Yaris, Tesla Model 3, Citroen C1, Renault Clio og VW Golf. Kilde: BestSellingCarsBlog. Israel og Danmark Som det ses er der ikke mange bilmodeller, der er blandt de 20 mest solgte i både Israel og Danmark i perioden 2020-2024. En væsentlig forklaring er at der er en meget stor forskel på bilmærkernes andel af det totale salg i Israel og Danmark (se tabel 2). Mens israelerne i højere grad foretrækker japanske, sydkoreanske og kinesiske bilmærker foretrækker danskerne mere europæiske bilmærker samt (2023 og 2024) Tesla. Derfor er der 4 kinesiske og 2 europæiske bilmodeller blandt de 20 mest solgte i Israel i 2024 mens der i Danmark er hhv. ingen og 13 europæiske bilmodeller (eksempel juli 2024: Den bedst sælgende kinesiske bilmodel i Danmark lå på en placering som nummer 22 og den næstmest solgte på plads nummer 30). Tallene for 2023 er næsten de samme. Den mest solgte biltype (karosseri) i Israel er Crossover/SUV, der i 2023 og 2024 udgjorde omkring 63%-65% af salget. I 2020-2021 udgjode denne type kun ca. 50% af salget. Hatchbacks udgjorde omkring 16%-18% af salget i 2023 og 2024, hvilket er et mindre fald i forhold til 2020-2021, hvor de udgjorde ca. 21%-23%. Sedans udgjorde omkring 10%-13% af salget i 2023-2024 og med en stigende tendens. Tidligere (2020-2021) har de udgjort 20%-22% af salget. De øvrige biltyper som pick-up, stationcar, van, MPV, coupe, cabriolet/convertible mfl. udgjorde samlet kun omkring 4%-7% i 2023 og 2024, hvilket er uændret i forhold til tidligere år. Definitionen af de forskellige karosserityper kan variere meget for de enkelte biler afhængig af bilproducenten, importøren, forhandleren og markedsføringen af modellen. Som eksempel kan nævnes Crossover/SUV, der egentlig er to forskellige typer af biler, men navnene bruges ofte på tværs af hinanden - nogle gange anvendes også udtryk som CUV, SAV, 'crossover SUV' og 'sports SUV'. Uanset navn har disse biler en lidt højere frihøjde, chaufføren sidder lidt højere med en bedre udsigt, ligner en mellemting mellem en almindelig bil (hatchback) og firhjulstrækker (off-road), de fleste har firehjulstræk (AWD) og bedre plads til passagerer og bagage. De er populære hos mange familier. Hatchback er betegnelsen for en bil, hvor bagpartiet består af en stor skrå bagklap, der er hæftet på tagkanten og går helt ned til nummerpladen. Man får altså her et højt bagagerum, som giver et hæderligt bagagerum til hverdagsbrug. Hatchbacks er ret populære i de mindre bilklasser, da de udnytter pladsen godt i forhold til bilens størrelse. Hatchback-konceptet anvendes også i større biler, hvor praktikalitet vægtes højt som stationcars, SUV'er og 7 eller 9 personers biler. En sedan er kendetegnet ved at have et konventionelt, lukket karosseri med to eller fire sidedøre og A-, B- og C-stolper, som bærer taget. En sedan har desuden et bagagerum, som er lukket af for resten af bilen, så det ikke kan tilgås fra bagsædet. Sedan-konceptet findes stort set kun i kategorien for mellemklassebiler og i de dyrere klasser. Generelt sælges der stadig færre sedans i Danmark og Europa og flere bilfabrikker producerer dem ikke mere. For nogle modeller kan det dog være svært at se (på afstand) om det er en hatchback eller sedan, da bagenden ligner en hatchback. Produktion og salg af MPV'er og cabriolet/convertible er i 2023 og 2024 generelt meget begrænset. Tilsvarende produceres og sælges der væsentlig færre stationcars i forhold til tidligere, da køberne i stedet vil have SUV'er. SUV-C segmentet (mellemklasse SUV biler) har i hele perioden 2020-2024 været den mest udbredte (solgte) type i Israel. I 2023-2024 udgjorde denne type 36%-38% af salget og med en stigende tendens. I 2020-2022 var andelen dog faldende. SUV-B segmentet (små SUV'er) har haft en stigende andel i perioden 2020-2022 fra omkring 10% til 17% men den er faldende i 2023-2024 til nu ca. 12%. Car-C segmentet (mellemklasse biler) har været stærkt faldende i 2020 fra over 20% og frem til begyndelsen af 2023 med 7% af markedet men stiger igen stærkt (i dag ca. 13%). Car-B (små biler) og Car-A (mikro biler) segmenter er generelt faldende i perioden 2020-2024 til omkring hhv. 8% og 4%. SUV-D segmentet (store SUV biler) har i 2023-2024 haft en større andel (3%-4%) end de tidligere år (under 1%). For de øvrige typer (Luxury-SUV, Luxury-Car, Van-B mfl.) har der samlet ikke været de store udsving i perioden. 2024 = 1. halvår 2024. De fleste israelske købere af nye biler foretrækker en bil af typen Crossover/SUV og i mindre omfang en hatchback eller sedan. En tendens er at forbrugerne i 2023 og 2024 i stigende grad køber lidt større biler end tidligere. Tabel 5 herunder viser antallet af personbiler og taxaer (bestanden) i Israel for de senere år (2016-2023). Som det fremgår stiger antallet af israelske biler hvert år og i 2023 steg antallet med næsten 3,6% i forhold til året før. I 2022 steg antallet af biler med ca. 3,6% i forhold til året før, i 2021 steg antallet kraftigt pga. et rekordsalg med næsten 4,4% mens stigningen i 2020 kun var på 2,9%. I de seneste 20 år er antallet af biler i Israel vokset med 3-5,5% pr. år i gennemsnit.
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles in Israel in 2020. Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles 2021. Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles in Israel in 2022. Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles in Israel in 2023. Kilde: Danmarks Statistik 2021, 2022 og 2023. Bemærkninger til tabel 5:
For at vise udviklingen i antallet af biler i Israel er der medtaget antallet af biler for udvalgte år, nemlig 2000, 1980 og 1960. Ved Israels grundlæggelse i 1948 og årerne derefter har der formentlig højest været omkring 10.000 biler i landet. Antallet af biler i Israel er i dag højere end i Danmark. Tidligere var det omvendt. Tabel 6 herunder viser hvem der ejer bilerne i Israel. Som det fremgår ejes mere end 88% af bilerne af private mens de øvrige ejes af leasingselskaber, virksomheder, udlejningsselskaber og taxafirmaer. Desuden vises andelen af nye og nyere biler fra perioden 2020-2022 (maks. 3 år gamle). Mens ca. 21,9% af alle biler i Israel er indregistreret første gang i perioden 2020-2022 gælder det kun for ca. 15,7% af de private biler men til gengæld er biler tilhørende leasingselskaber, udlejningsselskaber, virksomheder og taxafirmaer væsentlig yngre.
Bemærkninger til tabel 6:
En privat ejet bil i Israel kører i gennemsnit omkring 14.100-14.600 km. om året; dog undtaget 2020 pga. Covid (ca. 12.400 km.). Biler tilhørende leasingselskaber, virksomheder og udlejningsfirmaer kører ca. det dobbelte antal kilometer om året i gennemsnit. Den samlede bestand af køretøjer med nummerplade (inkl. taxaer, motorcykler, lastbiler, store busser, specialkøretøjer mfl.) i Israel var i 2023 på ca. 4,101 mill., hvilket er en stigning på 3,2% i forhold til 2022 og en stigning på 3,5% for 2022 i forhold til 2021. I 2022 udgjorde private biler 86,4% af alle køretøjer med en nummerplade og dette tal har været stigende næsten hvert år - i 1960 udgjorde de private biler kun 1/3. Tilsvarende er andelen af lastbiler, motorcykler, taxaer og andre faldet - i 1960 udgjorde de 65,5%, i 1970 44,5% og i 2022 13,6%. Denne ændring skyldes hovedsagelig det store salg af biler i nyere tid, da der er sket en stigning i antallet af alle typer køretøjer. Israel Tabel 7 herunder viser hvilket brændstof eller drivmiddel de israelske biler (bilparken) har anvendt i perioden 2016-2023. Som det fremgår kørte 79,6% af de israelske biler på benzin i 2023 mens 11,5% var hybridbiler (inkl. plug-in hybrid), 5,8% dieselbiler, 2,5% elbiler og 0,5% kørte på gas. Antallet (bestanden) af hybridbiler, plug-in hybridbiler og elbiler er steget meget i perioden 2016-2023 både målt i antal og andel af bilparken. Et mindre antal biler kører på gas, hvilket betragtes som mere miljøvenligt end benzin og diesel. Salgstallene for 2024 (januar - august måned) viser at de opladelige biler udgjorde 47,0% af det samlede salg fordelt på 24,3% elbiler, 20,0% hybridbiler og 2,7% plug-in hybridbiler. Elbiler og hybridbiler udgør en stigende andel af salget mens plug-in hybridbiler har en faldende markedsandel. Salget af elbiler (i stk.) er steget med ca. 31% i forhold til samme periode i 2023 og markedsandelen er steget fra 16,9% til 24,3%. Der er i 2024 (januar - august måned) solgt 49.421 elbiler og 5.449 plug-in hybridbiler. Salget af benzinbiler udgjorde i 2. kvartal 2024 ca. 47% af det samlede salg, hvilket er en faldende andel (næsten 70% i 2020). Salget af dieselbiler falder langsomt fra ca. 12% i 2020 til ca. 7% i 2. kvartal 2024. Den samlede bestand af biler i Israel (taxaer ikke medregnet) steg med 123.090 biler i 2023, hvilket er en stigning på 3,6% i forhold til 2022. Ultimo 2023 anvendte de fleste israelske taxaer diesel som brændstof (57,2%) mens 39,7% var hybridbiler (inkl. plug-in hybrid) og de resterende 3,1% kørte på enten benzin, el eller gas (se tabel 13).
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles in Israel in 2020. Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles 2021. Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles in Israel in 2022. Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles in Israel in 2023. Bemærkninger til tabel 7:
Der findes flere typer af elektriske køretøjer (EV = Electric Vehicle):
Andre definitioner af elektriske køretøjer (EV):
Perioden 2018-2021. I 2018 blev der solgt mere end 39.000 hybrid- og plug-in hybridbiler i Israel, hvilket udgjorde 14,5% af bilsalget det år. Israel var dermed et af de lande, hvor der blev solgt forholdsvis flest hybridbiler det år. De mest populære hybrid bilmodeller var fra Hyundai, Toyota og KIA. Mere end 90% af de solgte hybridbiler var fra de tre bilmærker. I 2019 udgjorde salget af hybridbiler ca. 15,5% af de solgte biler i Israel mens salget af plug-in hybridbiler udgjorde ca. 1,5% (næsten 12.000 biler). I 2018 og 2019 var de meste solgte plug-in hybridbiler Mitsubishi Outlander, Volvo XC60, Mercedes E300e, Mercedes GLC350e, Mercedes C350e og BMW 530e mens den mest solgte elbil var Audi e-Tron. Siden 2019 sælges Toyota Corolla, der var den bedst sælgende bilmodel i 2019, 2020 og 2021, kun som en hybridbil. Hyundai Ioniq, der er den næstbedste sælgende bilmodel siden 2019, og Kia Niro, der har været i Top 10 siden 2018, sælges som enten hybrid, plug-in hybrid eller elbil. I 2020 udgjorde salget af hybridbiler ca. 16% af det samlede antal solgte biler mens plug-in hybridbiler udgjorde 2,5%. I de første måneder af 2020 var de mest solgte plug-in hybridbiler Mitsubishi Outlander og Volvo XC60 mens de mest solgte elbiler var SAIC-MG ZS, Audi e-Tron og Hyundai Ioniq. Elbiler udgjorde 0,7% af salget i 2020. I perioden 2015-2020 var næsten alle solgte hybridbiler, plug-in hybridbiler og elbiler fra Sydkorea, Japan og Europa. I 2021 blev der solgt 6.299 Tesla biler - det først år Tesla var i Israel. I perioden januar - november 2021 blev der solgt ca. 9.600 elbiler, hvilket udgør ca. 3,4% af det totale bilsalg. Den mest solgt elbil var Tesla (55% af de solgte elbiler), derefter SAIC MG ZS EV (15,3%) og Aiways U5 (4,4%). For hele 2021 udgjorde salget af elbiler 3,8% af det totale salg. I samme periode (januar - november 2021) blev der solgt ca. 11.200 plug-in hybridbiler og de udgjorde ca. 4% af det samlede antal solgte biler. Den mest solgte bil var Kia Niro plug-in med 50,4% og den næstmest solgte var SAIC MG EHS med 9,8% af de solgte plug-in hybridbiler. Salget af plug-in hybridbiler og elbiler steg kraftigt i 2021 og dermed deres andel af den israelske bilpark. Denne tendens fortsatte i 2022. Der blev sat en ny salgsrekord for plug-in hybridbiler med 13.495 biler og de udgjorde 5% af det samlede salg. Den mest solgte plug-in hybridbil var SAIC MG EHS med en markedsandel på 36% efterfulgt af Kia Niro med 27,3%. I samme periode udgjorde salget af hybridbiler 18,6% (49.963 biler) af det samlede antal solgte biler. I perioden januar til og med juli 2022 blev der solgt næsten 10.500 nye elbiler i Israel, hvilket er en stigning på ca. 70% i forhold til sammen periode året før. De udgjorde 5-6% af det samlede bilsalg. I andet halvår af 2022 steg salget af elbiler kraftigt. I 2022 blev der for hele året solgt 27.671 elbiler, hvilket udgjorde 10,6% af det samlede salg af nye biler. I første kvartal af 2022 blev der solgt 1.454 Tesla biler og Tesla var den mest solgte elbil med en markedsandel på ca. 1/3. I perioden januar - juni 2022 var Geely Geometry C den meste solgte elbil med en markedsandel på 22% af det samlede elbilsalg efterfulgt af Tesla, Hyundai Ioniq og Hyundai Kona. I 2022 var Geely Geometry C den meste solgte elbil med en markedsandel på 25% af det samlede elbilsalg efterfulgt af Tesla med 17,1% og BYD ATTO3 med 13,4%. I 2022 var ca. 64% af de solgte elbiler produceret i Kina uanset bilmærke. I løbet af november og december 2022 kom der mange nye elbiler til Israel fra Kina som Tesla, Geely, Aiways, Skywell og BYD. I november måned solgte Tesla og BYD ca. 4.600 elbiler hvilket udgør mere end 21% af det samlede bilsalg for november. Hertil kommer ca. 1.400 elbiler fra andre bilfabrikker. Det totale salg var på næsten 6.000 elbiler. Salget af elbiler udgjorde ca. 35% af det samlede bilsalg for november. I december blev der solgt mere end 3.000 elbiler og de udgjorde ca. 40% af det totale salg. En del af bilerne er solgt til leasing- og udlejningsfirmaer. I 2022 udgjorde det samlede salg af hybridbiler, plug-in hybridbiler og elbiler 91.129 biler (i alt 34% af det samlede salg). Salget kunne være langt større men på grund af stor efterspørgsel og leveringsproblemer er der lange ventelister på især elbiler. Kombineret med gode tilbud kan de nye og ukendte kinesiske bilfabrikker let sælge mange elbiler. De kinesiske bilproducenter satser kraftigt på det israelske marked for elbiler uanset om det er for at sælge mange biler, dyre biler eller udvikle og teste biler og marked før en eksport til Europa. Mange er allerede repræsenteret i Israel og der kommer flere i løbet af 2024 som bilmærket Denza (BYD Auto). Great Wall Motors er vendt tilbage til Israel med bilmærkerne WEY og ORA. Flere bilmærker vil introducere flere nye modeller i 2024 som f.eks. Dongfeng, der vil udvide med at sælge eldrevne varebiler/vans og Seres udvider med flere elbiler. Det nye kinesiske elbilmærke IM (Intelligence in Motion) forventes at komme til Israel i 2025 med flere nye modeller. Der forventes en stærk stigende eksport af kinesiske elbiler til Israel for resten af 2024. De nye EU-toldsatser på kinesiske elbiler og et elbilmarked i EU, der begynder at stagnere, får formentlig de kinesiske elbilsproducenter til at øge interessen for salget af biler i Israel. BYD Auto (kinesisk), der er en af verdens største producenter af elbiler, kom til Israel i oktober 2022 og har siden solgt 31.745 biler (et gennemsnit på ca. 1.400 biler pr. måned). Israel er blevet BYD's vigtigste eksportmarked og er det bedst sælgende elbilmærke i landet, hvilket kan anvendes i markedsføringen i bl.a. Kina. En af BYD's fordele er at de har mange forskellige modeller (Han, Tang, Atto 3, Dolphin, Seal og ETP5 van) til flere kundesegmenter end de kinesiske konkurrenter og flere af deres modeller (Atto 3, den mest solgte bilmodel i Israel i 2023 og 1. kv. 2024, og den nye Dolphin) hører til i mellemklassen, hvor der sælges mange biler. Den nye Seal er en konkurrent til Tesla Model 3. Desuden kommer der senere modellen Seagull. Hovedparten af de importerede biler fra Kina (kinesiske bilmærker) er elbiler eller plug-in hybridbiler (primo 2023: Ca. 80%) men der sælges også et mindre og faldende antal benzinbiler (primært Chery). Det nye kinesiske bilmærke Jaecoo sælger kun benzinbiler. Chery har indtil årsskiftet 2023/2024 kun solgt benzinbiler i Israel men i januar 2024 begyndte salget af en af deres elbiler. WEY og Lynk & Co sælger kun plug-in hybridbiler mens SAIC-MG har et lille salg af plug-in hybridbiler. Resten af de importerede kinesiske biler i 2024 er elbiler. Tesla har siden starten i marts 2021 solgt 23.662 biler (pr. 31/8 2024). I starten kom Tesla-bilerne fra den amerikanske fabrik (Fremont) men i dag kommer de mest fra den kinesiske fabrik (Shanghai). Et mindre antal er kommet fra den nye tyske fabrik. Tesla planlagde en kraftigt udvidelse af deres faciliteter i Israel med et nyt hovedkontor og servicecenter, der skulle åbne i efteråret 2023 (er ikke sket). Deres salgs- og serviceorganisation er ikke blevet forbedret som planlagt. Tesla var tidligere den mest solgte elbil i Israel men deres andel af salget af elbiler har været faldende fra ca. 60% af de solgte elbiler i 2021 til ca. 13,5% i 2023 og 9,2% i 2024 på trods af prisfald på nogle af deres modeller. Deres markedsandel af det totale salg af biler i Israel er kun steget fra 2,2% i 2021 til 2,5% i 2023 og er siden faldet til foreløbig 2,3% i 2024. Tesla Model Y og Tesla 3 (begge kun basismodellen) blev sat kraftigt ned i pris i april 2023 og prisen blev sænket igen fra juli 2024 for begge modeller og de fleste udstyrsversioner. BYD Auto og Tesla er verdens to største producenter af elbiler. I det tredje kvartal af 2023 havde de hver en global markedsandel på 17%. I 2024 er BYD størst men til gengæld tjener Tesla væsentligt flere penge pr. bil end BYD. Tabel 8 viser salget af elbiler (BEV) i Israel for 2022, 2023 og 2024 (januar - august) opgjort efter bilmærke. Salget af elbiler i 2024 er kraftigt stigende og i august 2024 er der solgt flere elbiler end i hele 2023. I 2024 (januar - august måned) udgjorde de kinesiske bilmærker 67,9% af de solgte elbiler (BEV), 9,3% kom fra Sydkorea og 22,8% kom fra Japan, Europa og USA (= Tesla). Salget viser en lidt mere jævn fordeling mellem bilmærkerne i forhold til tidligere år idet de 5 mest solgte elbilmærkers andel er faldet til 60,2%: BYD, SAIC-MG, Tesla, Geely og Chery. Det bedst sælgende europæiske elbilmærke var Mercedes-Benz. Salgstallene for 2023 viser et stort salg af elbiler (BEV), da der blev solgt 48.219 elbiler (17,9% af alle solgte biler), hvilket er mange flere end de 27.671 elbiler, der blev solgt i 2022 (10,3% af alle solgte biler). Selv om mange bilfabrikker sælger elbiler i Israel viser salgsstatistikkerne at 75,1% af elbilerne kom fra 5 bilmærker i 2023: BYD, Geely, Tesla, Hyundai og SAIC-MG. Det ses at BYD i 2023 har solgt mere end dobbelt så mange elbiler som hhv. Geely og Tesla. Tabellen viser for 2023, at 9 ud af de 20 mest solgte bilmærker er kinesiske og at de ialt udgjorde næsten 61% af de solgte elbiler (inkl. dem under Øvrige). Da Teslas biler hovedsagelig er produceret i Kina, flere modeller fra andre ikke-kinesiske bilmærker (ex. Volvo og VW) ligeledes er produceret i Kina samt en del af dem, der er i rubrikken 'Øvrige', er det sandsynligvis omkring 75% af de solgte elbiler i Israel, der er produceret i Kina uanset navn (bilmærke). Elbiler fra Sydkorea udgjorde 12,1% af salget i 2023 (nogle af dem er formentlig produceret andre steder). Kun omkring 10-15% af elbilerne er produceret i Europa, Japan og USA. I 2022 udgjorde de kinesiske bilmærker 51,4% af de solgte elbiler (BEV), 11,6% kom fra Sydkorea og 37,0% kom fra Japan, Europa og USA (= Tesla). Ca. 64% af de solgte elbiler var produceret i Kina uanset bilmærke. I perioden 2015-2020 var næsten alle solgte elbilmærker fra Sydkorea, Japan og Europa.
Bemærkninger til tabel 8:
Tabel 9 viser salget af benzin plug-in hybridbiler (PHEV/PHV/REEV) i Israel for 2022, 2023 og 2024 (januar - august) opgjort efter bilmærke. I 2024 er salget af plug-in hybridbiler faldet meget og de udgør nu kun 2,7% af salget. KIA er det mest solgte bilmærke men salget er faldet meget både i antal biler og markedsandel. Tallene viser en lidt mere jævn fordeling mellem bilmærkerne i forhold til 2023 og 2022. I 2024 udgjorde de kinesiske bilmærker 17,2% af de solgte plug-in hybridbiler og det var kun WEY, Lynk & Co og SAIC/MG, der solgte denne type af biler, 38,5% kom fra Sydkorea (KIA) og 44,3% kom fra Japan og Europa. Salget af plug-in hybridbiler steg i 2023, hvor der blev solgt 15.069 biler, hvilket udgør 5,6% af det totale salg. Det mest populære bilmærke var KIA med 56,1% af de solgte plug-in hybridbiler efterfulgt af SAIC/MG med 17,7% og BMW med 4,8%. I 2022 blev der solgt 13.390 plug-in hybridbiler (5% af alle biler). Her var SAIC/MG og KIA de mest solgte med ialt 71,3% af salget. Mercedes-Benz er det eneste bilmærke, der har solgt diesel plug-in hybridbiler i perioden. Antallet er stærkt faldende fra 105 biler i 2022 til 88 i 2023 og indtil nu kun 5 biler. I perioden 2015-2020 var næsten alle solgte plug-in hybridbilmærker fra Sydkorea, Japan og Europa. SAIC/MG var tidligere det mest solgte plug-in hybridbilmærke men har i dag skiftet til næsten kun at sælge elbiler.
Bemærkninger til tabel 9:
Tabel 10 viser salget af milde hybridbiler (MHEV/HEV) i Israel for 2022, 2023 og 2024 (januar - august). De mest populære bilmærker er Toyota, Hyundai og Suzuki men deres andel af salget af de milde hybridbiler er faldet lidt fra 95% i 2022 til 89,5% i 2024. Stort set alle milde hybridbiler er japanske eller sydkoreanske og resten er europæiske. Ingen kinesiske hybridbiler. Der er kun få bilmærker, der sælger milde hybridbiler i Israel, selv om der er et stort salg af dem. Salget af milde hybridbiler faldt fra 2022 til 2023 men ser ud til at stige igen i 2024. I 2022 udgjorde salget 18,6% af alle biler, faldt i 2023 til 17,0% og er i 2024 steget til 20%.
Bemærkninger til tabel 10:
Som det fremgår af tabel 8-10 er der stor forskel på hvilke typer af biler mht. drivmiddel (brændstof) som de sælger i Israel. Nogle bilmærker (især de kinesiske) sælger kun elbiler, andre bilmærker som Seat, Mazda og Chrevrolet sælger kun benzinbiler (evt. diesel), Toyota sælger mest hybridbiler, Suzuki og Nissan sælger mest hybridbiler men ikke elbiler eller plug-in hybridbiler, Fiat og Opel sælger benzin- og elbiler men ikke hybridbiler, Cupra, Land Rover og Ferrari sælger benzin og plug-in hybridbiler men ikke el- og hybridbiler, WEY og Lynk & Co sælger kun plug-in hybridbiler og KIA sælger alle typer. Udvalget af elbiler er meget bredere end plug-in hybridbiler og milde hybridbiler. I alt blev der i 2023 solgt 109.348 opladelige biler, hvilket udgør ca. 40,5% af det samlede salg af biler (inkl. taxaer). Salgstallene for 2024 (januar - august måned) viser at de opladelige biler udgjorde 47,0% af det samlede salg fordelt på 24,3% elbiler, 20,0% hybridbiler og 2,7% plug-in hybridbiler. Elbiler og hybridbiler udgør en stigende andel af salget mens plug-in hybridbiler har en faldende markedsandel. Salget af elbiler (i stk.) er steget med ca. 31% i forhold til samme periode i 2023 og markedsandelen er steget fra 16,9% til 24,3%. Fagfolk mener dog at stigningen i salget af nye elbiler vil falde de kommende år pga. mindre skatte- og afgiftsfordele - til gengæld bliver et stigende antal elbiler i 2024 solgt med rabat. En af barriererne for udbredelsen af elbiler er at de stadig er forholdsvis dyre selv om afgifterne på dem er væsentligt lavere end for andre typer af biler. Så vidt vides er der ingen brintbiler i Israel endnu men Toyota og sydkoreanske Hyundai-KIA, der er de tre mest solgte bilmærker i Israel, satser på brintteknologien og de er langt fremme med næste generation af brændselsceller. Hyundai Xcient blev den første brintdrevet lastbil i Israel og Mellemøsten, og de første blev leveret i starten af 2023. Det er et samarbejde mellem Hyundai, Colmobil (importør af biler, busser og lastbiler), Bazan (Israels største producent af brint) og Sonol (en af de store kæder af tankstationer). Det kan bane vejen for udbredelsen af brinttankstationer og brintbiler i Israel. Den første tankstation med brint åbnede i maj 2023 i Haifa-området og der er planer om at åbne flere. Toyota har indgået en aftale med BMW om at levere deres brændselscelle til en af BMW's nye modeller (BMW iX5 Hydrogen) og en kinesisk bilfabrik begynder snart en produktion af brintbiler. Honda fortsætter med brintteknologien. En af fordelene ved brintbiler er at de ikke belaster elnettet som hybrid og elbiler gør, da de selv producer strømmen, og de tankes som en benzin- og dieselbil. En ulempe er at brintbiler er dyre at producere og at brint har et stort energitab. På internationalt niveau er salget af brintbiler faldet meget i det første halvår af 2024. Brint til den kommercielle transport som vare- og lastbiler har sandsynligvis bedre fremtidsmuligheder. Fra den israelske regering er der stor fokus på anvendelsen af CNG (naturgas) i transportsektoren (biler, busser og lastbiler) som alternativ til benzin og diesel. Man er i gang med at udbygge antallet af gasstationer over hele landet. I Israel er beskatningen af hybrid-, plug-in hybrid og el-biler stadig lavere end biler med benzin- og dieselmotorer men skatte- og afgiftsfordelene bliver mindre i de kommende år. Det bliver generelt dyrere at købe og bruge bilerne uansat brændstoftype. Elbilerne vil dog stadig være billigere at købe og køre i pga. en mildere beskatning i forhold til de andre. Salget af plug-in hybrid biler er faldet kraftigt i 2024 pga. stigende afgifter. I de senere år har beskatningen af hybridbiler været stigende og efterhånden beskattes de på næsten samme måde som benzin- og dieselbiler. Beskatningen af plug-in hybridbiler stiger også men i et lavere tempo. For virksomhedsejede plug-in hybridbiler, der også anvendes privat af medarbejderne, forsvinder et fradrag langsomt i de kommende år. Fra januar 2023 steg afgiften på elbiler og den vil stige hvert år frem til 2027 - den vil dog stadig være lavere end for andre biler. Der er forslag om at indføre en elafgift på strøm, der anvendes til elbiler og plug-in hybrid biler. Et midlertidigt statstilskud til benzin (fra 2022 og 2023) forsvandt i januar og april 2024 (lig med højere benzinpriser). Fra januar 2025 forventes der indført en kilometerafgift på elbiler og plug-in hybridbiler. Desuden planlægges der en CO2 afgift på biler som en del af en 'grønnere' beskatning. Som følge af en ny frihandelsaftale mellem Sydkorea og Israel blev det billigere at importere biler fra Sydkorea fra januar 2023. Det gælder kun for de sydkoreanske biler produceret i Sydkorea og ikke dem produceret i Europa. Det vil især være en fordel for elbilerne. Israel er det land i Mellemøsten, hvor der er forholdsvis flest el-biler og plug-in hybrid biler. Den israelske regering meddelte allerede i november 2018, at den planlægger et stop for import og salg af benzin- og dieselbiler (og andre køretøjer) i 2030. Fremover bliver det elbiler og andre eldrevne køretøjer samt køretøjer med (israelsk) naturgas som drivmiddel. Naturgas, sol- og vindenergi og andre grønne energier skal anvendes til at producere strømmen til elkøretøjerne. Kilde: Israeli business daily "Globes". Globes Danmark I tabel 11 kan man se hvilket brændstof bestanden af de danske biler anvendte i perioden 2017-2023. Her ses det at antallet af plug-in hybridbiler og elbiler steg kraftigt i perioden fra 2017 til og med 2023. Antallet af benzin- og dieselbiler steg i samme periode forholdsvis mindre frem til hhv. 2021 og 2020, hvorefter antallet har været faldende. Den totale bestand af personbiler voksede i 2023. Bestanden af el- og plug-in hybridbiler i alt nåede i 2023 op på 323.108. En stigende andel af de opladelige biler er let brugte importbiler (især Tesla og VW) fra især Tyskland og Sverige. Bestanden af elbiler ult. 2023 opgjort pr. bilkoncern viser at Tesla, VW-koncernen (VW, Audi, Skoda, Cupra mfl.), KIA/Hyundai, BMW, Mercedes-Benz og Polestar/Volvo er de mest udbredte elbiler (Kilde: Bilstatistik.dk). Antallet af brintbiler var på det højeste i vinterhalvåret 2021-2022 men er siden faldet. Den danske bestand af brintbiler består af Toyota Mirai, Hyundai iX35 og Hyundai Nexo (opkaldt efter byen Nexø) men ingen Honda Clarity. Langt de fleste brintbiler er delebiler og taxaer mens kun ca. 10 biler er private. Antallet af brintbiler var svagt faldende til august/september 2023, herefter er det styrtdykket. I 2024 har der været en stor import af let brugte (næsten nye) elbiler fra især Tyskland og Sverige - aldrig har der været importeret så mange brugte elbiler som i perioden januar - maj 2024, hvor de udgjorde ca. 40% af den samlede import af elbiler og 83% af alle brugte importbiler. Det var især VW, Tesla, og Skoda elbiler. I perioden januar - juli måned er der importeret 29.068 brugte elbiler og 44.867 nye elbiler. Bestanden af elbiler nåede op på over 272.000 i midten af august 2024. Danmark er klart det land i EU, hvor elbiler udgør den højeste andel af det samlede salg af nye biler, idet elbilerne udgjorde ca. 45% af det samlede salg i 1. halvår 2024. De nyeste salgstal for juli og august 2024 viser at omkring 52% af de solgte biler var elbiler.
Bemærkninger til tabel 11:
Salget af elbiler i Danmark satte ny rekord i 2020 med 14.234 elbiler. Antallet af plug-in hybridbiler satte ligeledes ny rekord med 18.248 biler. Til gengæld faldt antallet af solgte hybridbiler til 9.227 biler. Det totale salg af biler pr. måned i 2021 steg kraftigt i perioden februar til marts måned men har herefter vist en faldende tendens. Salget af plug-in hybridbiler i 2021 steg kraftigt i perioden februar til marts måned, har efterfølgende ligget på dette niveau med en del udsving pr. måned og en stor stigning i december måned. Salget af elbiler steg kraftigt i løbet af 2021 og satte ny salgsrekord i december måned. I hele perioden har salget af plug-in hybridbiler været større end salget af elbiler. I de senere måneder har salget af elbiler og plug-in hybridbiler (opladelige biler) udgjort 30-40% af de solgte biler og i december måned 58%. I 2021 blev der solgt mere end 40.000 plug-in hybridbiler og næsten 25.000 elbiler, hvilket udgjorde lidt over 34% af det samlede bilsalg. Salget af benzinbiler i 2021 steg kraftigt i perioden februar til marts måned men har herefter vist en faldende tendens. Salget af dieselbiler har været faldende det andet halvår. I begge tilfælde skyldes det dels et faldende salg af biler generelt og dels et øget salg af plug-in hybridbiler og elbiler. Der blev solgt to brintbiler til private og 5 til erhvervslivet i perioden januar til september 2021. Til gengæld blev der i oktober måned solgt 66 Toyota brintbiler (taxaer). I 2021 var Ford Kuga den mest solgte plug-in hybridbil efterfulgt af Peugeot 3008 og Toyota RAV 4. De 10 mest solgte elbiler i 2021 i Danmark var (i rækkefølge) VW ID.4, Tesla Model 3, VW ID.3, Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron, Hyundai Kona, Ford Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Kia e-Niro og Renault Zoe. Hybridbiler og plug-in hybridbiler blev dyrere fra januar 2022 pga. stigninger i afgifterne og det samme sker igen fra januar 2023, januar 2024 og de kommende år. Firmaejede plug-in hybridbiler bliver dyrere fra januar 2023 pga. af en ekstra beskatning i forhold til de privatejede biler. De dyre elbiler stiger lidt fra januar 2023 og vil generelt stige hvert år de kommende år. Benzin- og dieselbiler bliver især ramt af stigende afgifter de kommende år. Eldrevne biler vil være omfattet af lempeligere afgifter end andre biler. Alle biler uanset brændstof stiger de kommende år pga. afgiftstrinene. Salget af nye biler i 2022 viser, at der sælges flere elbiler end dieselbiler (især i slutningen af året) og at der sælges dobbelt så mange benzinbiler som elbiler (dog ikke december måned) og 3-4 gange flere end dieselbiler. Salget af dieselbiler har været stabilt i 2022, salget af benzinbiler har svinget en del pr. måned men med svag faldende tendens og salget af plug-in hybridbiler er generelt stigende, især i de sidste måneder af 2022. Salget af elbiler faldt voldsomt fra december 2021 til januar 2022 og salget i 2022 er præget af store udsving pr. måned men en general stigning, især i de sidste måneder af 2022. Ca. 1/3 af de solgte biler er plug-in hybridbiler og elbiler (opladelige biler) men andelen er steget de seneste måneder af året. Salget af elbiler og plug-in hybridbiler har det meste af 2022 været det samme men fra august/september blev der solgt flest elbiler. Der blev solgt 6 brintbiler. Det samlede salg af nye biler viser store udsving pr. måned men stigende tendens. De 10 mest solgte elbiler i 2022 (januar - juni) i Danmark var (i rækkefølge) Skoda Enyaq iV, Tesla Model Y, Polestar 2, Audi Q4 e-tron, Ford Mustang Mach-E, KIA EV6, Volkswagen ID.4, Volvo XC40, Hyundai Ioniq 5 og Hyundai Kona. For hele 2022 blev Skoda Enyaq iV og VW ID.4/ID.5 de mest solgte elbiler efterfulgt af Tesla Model Y. Opgjort pr. bilkoncern var de mest solgte elbiler fra VW-koncernen, KIA/Hyundai, Tesla, Polestar/Volvo og Mercedes (januar - oktober 2022). Den mest udbredte plug-in hybrid bil i 2022 var Ford Kuga efterfulgt af Kia Niro. Salgstallene for 2023 viser et meget svingende salg i alt pr. måned men med en stigende tendens. Salget af benzin plug-in hybridbiler har været stabilt i perioden men på et noget lavere niveau i forhold til 2022. Salget af benzinbiler og elbiler har varieret meget fra måned til måned men mens salget af benzinbiler viser faldende tendens har salget af elbiler været stigende igennem året. Tesla har sænket priserne på nogle af deres nye elbiler, hvilket gør Tesla bilerne billigere og presser konkurrenterne. Salget af dieselbiler svinger meget fra måned til måned. Generelt sælges der 4-5 gange så mange benzinbiler som dieselbiler. Der sælges kun få diesel plug-in hybridbiler i 2023 og salget er faldet kraftigt i forhold til 2022; dog er salget i 2023 stigende. Der blev solgt en enkelt brintbil i juni måned. Ingen af de solgte biler anvender gas, metanol eller ætanol som brændstof. I 2023 udgjorde salget af elbiler ca. 36,1% af det samlede salg mens plug-in hybridbiler kun udgjorde ca. 10%. Det danske netværk af tankstationer med brint (3 stk.) er officielt lukket pr. september 2023. Dermed er der ikke længere brændstof til brintbilerne og salget af brintbiler er derfor stoppet. Der var i maj 2024 stadig 22 brintbiler med en nummerplade. I 2023 var de mest solgte elbiler i Danmark opgjort pr. bilkoncern fra Tesla, VW-koncernen (VW, Audi, Skoda, Cupra mfl.) og Polestar/Volvo. De 10 mest solgte elbiler var (i rækkefølge) Tesla Model Y, Tesla Model 3, Skoda Enyaq iV, VW ID.4, Audi Q4 e-tron, Polestar 2, Volvo XC40 Recharge, BMW i4, Ford Mustang Mach-E og Renault Megane E-Tech (Kilde: Bilstatistik.dk). Elbilerne fra Tesla, Hyundai, KIA og SAIC-MG sælger godt i både Israel og Danmark mens de kinesiske elbiler ikke sælger i Danmark. Ford Kuga var igen i 2023 den mest solgte plug-in hybridbil efterfulgt af KIA Ceed og Hyundai. I Danmark har forhandlerne især i andet halvår 2022 også oplevet en stigende tilbageholdenhed hos kunderne pga. vigende forbrugertillid, stigende priser og økonomisk pressede købere men i 2023 er det gået meget bedre. 2023 har været præget af en priskrig på elbiler, der blev startet af Tesla, og som har presset priserne ned på både nye og brugte elbiler. Især brugte diesel og elbiler er faldet i pris mens benzinbiler er faldet mindre. Salgstallene for 2024 viser et stigende salg i alt pr. måned. Salget af dieselbiler og plug-in hybridbiler er på et lavt niveau men salget af dieselbiler er stigende. Salget af benzinbiler og elbiler er stigende og der er solgt næsten lige mange af hver type pr. måned; dog er over halvdelen af de solgte biler i de seneste måneder elbiler. I 2024 er priskrigen på elbiler forsat med store prisfald fra næsten alle bilmærker med elbiler samt en stor import af let brugte elbiler (især VW). Israel og Danmark Benzinbiler og gasdrevne biler er mere udbredte i Israel mens plug-in hybrid, diesel og elbiler er mere populære i Danmark. Begge lande planlægger et stop for salg af benzin- og dieselbiler i 2030. EU har besluttet et stop for salg af benzin- og dieselbiler (inkl. hybridbiler) i 2035 (dog med enkelte undtagelser som biler fra små producenter, køretøjer, der ikke defineres som en bil og muligvis også biler, der kører på syntetiske brændstoffer). Hovedparten af de solgte elbiler i Israel i 2022, 2023 og 2024 er kinesiske bilmærker mens de i Danmark kun udgør en meget lille andel af salget. I hele EU udgjorde salget af elbiler ca. 12,5% af det samlede salg af biler for 1. halvår 2024 (januar - juni måned), hvilket er en lille tilbagegang i forhold til 2023. Danmark satte EU-rekord, idet elbilerne udgjorde ca. 45% af det samlede salg. I nogle EU-lande udgør salget af elbiler omkring 20%-30% men der er en del lande, hvor under 5% af de solgte biler er elbiler. Salget af elbiler målt i antal steg med 1,3% i hele EU. Der sælges således forholdsvist væsentligt flere elbiler i Israel end i de fleste EU-lande (Danmark mfl. undtaget). I begge lande har beskatningen af de forskellige biltyper, mange nye modeller og mærker på markedet, mangel på computerchips og ladestandere, råvarepriser, leveringsproblemer fra især Kina og lukkede fabrikker i Rusland og Ukraine haft stor betydning for salget af biler. Der har været problemer med at få bilerne leveret og dermed lange ventetider men de er faldende. Presset vokser på EU's bilproducenter, da de er tvunget til at producere og sælge et vist antal elbiler for at holde den gennemsnitlige CO2 udledning under en bestemt værdi og de nye klimakrav i 2025. Samtidig stiger salget af elbiler ikke længere. Det er godt nyt for de danske elbilkøbere, da bilfabrikkerne er tvunget til at sænke priserne på elbilerne og tilbyde bedre finansieringsordninger simpelthen for at kunne sælge tilstrækkelig mange biler. Det kan også være en fordel for Israel, da det israelske elbilmarked er et af de største uden for EU og Kina. Der er mere end 100 kinesiske producenter af elbiler og et stigende antal af dem har fokus på Israel og Europa. En del kinesiske elbilsproducenter har problemer med salget i et marked med stigende konkurrence, priskrig og overkapacitet og deres regnskaber viser et stort underskud. Det presser dem til at eksportere elbiler til bl.a. Israel, Danmark og EU, hvilket er en fordel for salget af elbiler. En kraftig konsolidering af det kinesiske bilmarked de kommende år kommer til at medføre, at en del bilmærker og fabrikker bliver opkøbt af andre bilfabrikker mens andre går konkurs eller stopper produktionen af biler. Det er sket for flere i de senere år. En overlevelseskamp er allerede i gang. I begge lande er beskatningen af biler en vigtig indtægtskilde for staten og derfor giver det problemer med det stigende salg af elbiler og faldende salg af benzin- og dieselbiler. Derfor stiger afgifterne for hybrid- og elbiler, da de skal kompensere for tabet af afgifter på benzin- og dieselbiler. Salget af plug-in hybrid og elbiler er meget afhængigt af statstilskud og reducerede afgifter i forhold til benzin- og dieselbiler. Hvis beskatningen af biler uanset brændstof var ens, vil salget af plug-in hybrid og især elbiler styrtdykke. Det er især de rige, velhavende, 'dem, der ikke selv betaler' og 'firstmovere', der tidligere har haft glæde af de skattemæssige fordele og statstilskud til elbiler men pga. de store prisfald i 2023 og 2024 kombineret med gode leasingtilbud er flere andre grupper også begyndt at køre i elbiler. Der blev solgt mange Hyundai, Skoda og Mercedes-Benz biler som taxa i 2023 (de udgør i alt ca. 67% (2/3) af de nye taxaer). Salget af Toyota biler som taxa er i 2023 faldet til kun en fjerdedel i forhold til 2022. Der er kun solgt få kinesiske biler (bilmærker) som taxa (hovedsagelig JAC) og de udgør kun ca. 2,4% af de nye taxaer. Rækkefølgen i tabellen er salget i 2023.
Salgstallene for 2024 (januar - august måned) viser at det er mest Hyundai, Mercedes-Benz, Toyota, KIA og Skoda biler, der er solgt som taxa (ca. 81,7% af det samlede taxasalg). Antallet af taxaer i Israel har i de seneste 10 år ligget på 20-22.500 og var i 2023 på 22.447. Antallet af taxaer har været stigende igennem årene (se tabel 5). Den mest populære bil som taxa var i 2022 en Toyota, da Toyota har solgt et meget stort antal biler som taxa i 2021 og 2022. Skoda Oktavia (se billede) var i mange år den mest populære taxa men Skodas andel af taxamarkedet er faldende. I 2022 var der 22.413 taxaer og af dem var 25,7% Toyota, 24,5% Skoda, 18,9% Mercedes-Benz, 8,4% Renault, 7,9% KIA, 6,8% Citroen, 1,8% Hyundai og 6,1% andre mærker. De store taxaer (min. 5 sæder) er hovedsagelig Mercedes-Benz. Taxaer er i gennemsnit 2,5 år gamle (2022) men det varierer meget med hvilket bilmærke det er. Hyundai taxaer er de yngste med et gennemsnit på 0,3 år, hvilket skyldes at de først kom ind på taxamarkedet i 2022. Toyota taxaer er de næstyngste (1,2 år i gennemsnit), hvilket skyldes det meget store salg af Toyota'er i 2021 og 2022. VW taxaer er i gennemsnit de ældste (4,3 år) efterfulgt af Dacia (3,6 år). For Dacias vedkommende skyldes det høje gennemsnit at der kun er solgt meget få Dacia som taxa i 2021 og 2022. De store taxaer (min. 5 sæder) er lidt ældre end de andre i gennemsnit. Ca. 22,9% af taxaerne er indregistreret første gang i 2022, ca. 50,4% er fra perioden 2019-2021 mens ca. 26,7% er fra 2018 eller ældre (min. 5 år gammel). 214 taxaer er fra 2012 eller ældre (næsten 1%). Gennemsnitsalderen på de israelske taxaer har i mange år været på 2,0-2,3 år men alderen har været stigende de senere år til 2,4-2,8 år men er nu faldet til 2,5 år. De danske taxaer er lidt ældre - i gennemsnit 3,1 år gammel (2022). Som det fremgår af tabel 13 anvendte de fleste israelske taxaer diesel som brændstof (57,2%) mens 39,7% var hybridbiler (inkl. plug-in hybrid) og de resterende 3,1% kørte på enten benzin, el eller gas (ultimo 2023). I forhold til perioden 2020-2022 er antallet af dieseltaxaer faldet kraftigt mens antallet af hybridtaxaer er steget tilsvarende.
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles 2021. Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles in Israel in 2022. Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles in Israel in 2023. Bemærkninger til tabel 13:
Hvorfra kommer bilerne på det israelske marked - hvor er de produceret? Tabel 14 herunder viser i hvilket land de solgte biler i Israel for årene 2020-2023 er produceret uanset bilmærke. Som det fremgår af tabellen er antallet af solgte biler produceret i Kina steget meget kraftigt især i 2022 og 2023. Det skyldes især at de kinesiske bilproducenter har øget deres salg i Israel kraftigt men også at flere og flere bilproducenter får produceret deres biler i Kina. Til gengæld er der solgt færre biler produceret i Japan, Tyrkiet, Tjekkiet og Storbritannien (UK). Andelen af europæisk producerede biler uanset bilmærke er faldende. Året 2010 er medtaget som en historisk reference. De foreløbige salgstal for 2024 (januar - april) viser at Kina nu er det største producentland af biler til Israel efterfulgt af Sydkorea, Japan, Tjekkiet og Tyrkiet. Salgstallene for 2. kvartal 2024 viser at 31,1% af de solgte biler er produceret i Europa (faldende tendens), 22,5% er produceret i Kina (stigende tendens), 17,8% er fra Sydkorea (faldende tendens), 15% fra Japan (stigende tendens), 7,4% fra Tyrkiet (faldende tendens) og øvrige 21,2%. Rækkefølgen i tabel 14 er salget af biler i 2023.
Bemærkninger til tabel 14:
Som det tydelig fremgår af tabel 15 er der efterhånden ikke den store sammenhæng mellem et bilmærkes oprindelige land og hvor bilfabrikkerne er placeret. Som eksempel kan nævnes at der findes en del japanske og sydkoreanske bilfabrikker i Europa, BMW har en fabrik i USA, Chevrolet kan både være en amerikansk og sydkoreansk bil og at mange bilfabrikker får bygget deres biler i Kina. Mange af de solgte biler i Israel fra Toyota, Hyundai og KIA er produceret på deres europæiske fabrikker og hovedparten af de solgte amerikanske Tesla'er i Israel er produceret i Kina. Tabel 15 omfatter alle indregistrerede personbiler i Israel uanset deres alder (ultimo 2022).
Kilde: Israel Vehicle Importers Association (I-via). Bemærkninger til tabel 15:
I 1970'erne var mere end 10% af køretøjerne på de israelske veje produceret i Israel men i dag er det kun meget få. Det er en blanding af lastbiler, busser, specielle køretøjer og gamle israelske biler. En af dem er den røde sportsvogn på billedet herover. Israel har tidligere haft flere mindre bilfabrikker (læs Biler i Israel - historie og produktion).
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles 2021/2022. 10. Bilparken i de palæstinensiske områder Denne artikel ser nærmere på bestanden af biler i de palæstinensiske områder, der er opdelt i de palæstinensiske selvstyreområder under Palestinian Autonomy (PA) på Vestbredden og Gaza-striben, der det meste af tiden har været under Hamas' kontrol. Omfanget af statistikker, data, informationer og beskrivelser af bilforholdene i de palæstinensiske områder er begrænset. Salget og bestanden af biler i de palæstinensiske selvstyreområder under Palestinian Autonomy (PA) hænger tæt sammen med Israel mens det for Gaza-striben afhænger af den politiske situation mellem Hamas-styret på den ene side og Israel og Egypten på den anden side. Bilparken i de palæstinensiske områder Antallet af biler (biler, vans og pick-up med en vægt på under 3,5 tons) i Israel er på ca. 3,433 mill. og antallet stiger med 3-5% i gennemsnit pr. år. Det årlige salg af nye biler er på mere end 250.000 biler om året men Corona-restriktionerne i 2020 gav et midlertidig fald i salget. I 2021 blev der sat en ny salgsrekord på 289.291 nye biler. I 2022 blev der solgt 264.532 biler, hvilket er et fald på ca. 7,9% i forhold til rekordåret 2021 men som er på cirka det samme niveau som i 2018, bedre end 2019 og væsentligt højere end i 2020. Salget af personbiler i Israel for 2023 steg med 1,2% i forhold til 2022 men er ca. 7,5% lavere end i rekordåret 2021. Bilsalget i de 8 første måneder af 2024 faldt med 8,5% i forhold til samme periode i 2023. Det mest solgte bilmærke i Israel de seneste 8 år er Hyundai. Toyota og KIA skiftes til at være det 2. og 3. mest solgte bilmærke mens Skoda er tilbage på 4. pladsen. Skoda er det bedst sælgende europæiske bilmærke og for første gang i 2022 er et kinesisk bilmærke blandt de 10 mest solgte. Der blev i 2023 samlet solgt flest sydkoreanske bilmærker efterfulgt af de japanske og europæiske mærker. I 2023 og 2024 er der tre kinesiske bilmærker blandt de 10 mest solgte og de kinesiske bilmærker er samlet gået meget frem. Toyota Corolla, Hyundai Ioniq og Kia Picanto har i mange år været blandt de mest solgte bilmodeller. De fleste modeller på Top-10 listen er japanske eller sydkoreanske i perioden 2016-2021; for 2022 er alle modeller på Top-20 listen japanske, sydkoreanske eller kinesiske. Den mest solgte bilmodel i 2023 og 2024 er kinesisk (BYD). De kinesiske bilmærker har haft en meget stor fremgang især i andet halvår af 2022 samt 2023 og 2024. I 2024 udgør de omkring 20% af det samlede salg. Hovedparten af de israelske biler kører på benzin men antallet af hybridbiler, plug-in hybridbiler og elbiler er stærkt stigende. En del biler kører på diesel mens et lille antal kører på gas eller el. Salgstallene for 2024 (januar - august måned) viser at de opladelige biler udgjorde 47,0% af det samlede salg fordelt på 24,3% elbiler, 20,0% hybridbiler og 2,7% plug-in hybridbiler. Elbiler og hybridbiler udgør en stigende andel af salget mens plug-in hybridbiler har en faldende markedsandel. Salget af elbiler (i stk.) er steget med ca. 31% i forhold til samme periode i 2023 og markedsandelen er steget fra 16,9% til 24,3%. Der er i 2024 (januar - august måned) solgt 49.421 elbiler og 5.449 plug-in hybridbiler. Salget af benzinbiler udgjorde i 2. kvartal 2024 ca. 47% af det samlede salg, hvilket er en faldende andel (næsten 70% i 2020). Salget af dieselbiler falder langsomt fra ca. 12% i 2020 til ca. 7% i 2. kvartal 2024. Der sælges forholdsvist væsenligt flere elbiler i Israel end i de fleste EU-lande (Danmark mfl. undtaget). Israel har tidligere haft flere mindre bilfabrikker. Bilskatterne har stor betydning for statsfinanserne i begge lande.
Det årlige salg af biler i Israel er noget større end i Danmark og der er mange flere biler i Israel end der er i Danmark. Israelerne foretrækker i højere grad japanske, sydkoreanske og kinesiske biler mens danskerne er mere til tyske, franske og andre europæiske biler. Det er næsten de samme bilmærker på begge markeder men deres markedsandele kan være meget forskellige. Der kører flere benzinbiler i Israel men til gengæld er der flere plug-in hybrid, dieselbiler og elbiler i Danmark. Til toppen Fakta om Israel Biler i Israel - historie og produktion Israel er det nye 'Silicon Valley' for bilindustrien og autoteknologi © 2000-2024 DIF. Alle rettigheder forbeholdes. HTML-værktøj: Stone's WebWriter. DIF: Forsiden. Opdateret d. 26.9.2024 |