Det israelske flag

Bilparken i Israel

Hvilke bilmærker kører israelerne i? Hvor mange biler sælges der i Israel? Hvad er den mest solgte bilmodel i Israel? Hvor mange hybrid- og elbiler er der? Hvor kommer bilerne fra og andre biloplysninger.

Indledning

Denne artikel ser nærmere på hvor mange biler der er i Israel, hvilke bilmærker der er de mest populære og udbredte, de mest solgte bilmodeller, hvilket brændstof bruger bilerne, hvor er de produceret og andre bilrelaterede oplysninger.

Tallene bliver sammenlignet med de tilsvarende i Danmark for at se hvilke forskelle der er mellem de to lande.

Artiklen omhandler kun personbiler (maks. 9 personer inkl. chaufføren) og taxaer (maks. 11 personer inkl. chaufføren) men ikke de øvrige typer af køretøjer. Personbiler i Israel omfatter også virksomhedsejede biler, vans, leasing biler og udlejningsbiler men ikke minibusser og minilastbiler med en vægt på under 3,5 tons (3.500 kg.). Personbiler i Danmark omfatter også firmabiler men ikke vans (små varebiler) under 3.500 kg. Der kan være mindre forskelle mellem de forskellige datakilder både mht. data og definitioner. Definitionen af vans/kassevogne/varebiler/gulpladebiler og deres placering i statistikkerne kan variere. Se også bemærkninger under de enkelte tabeller.

Antal solgte biler
De mest solgte bilmærker
Den mest solgte bilmodel
Bestanden af biler
Drivmiddel (brændstof)
Produktionsland
Andre bildata og afrunding

Antal solgte biler

Israelsk nummerplade til biler siden juli 2017. Tabel 1 herunder viser antallet af solgte personbiler i Israel for perioden 2016-2021 og de første 5 måneder af 2022 (januar - maj).

I 2022 blev der i de 5 første måneder solgt 134.096 biler, hvilket er et fald på ca. 11,2% i forhold til samme periode i rekordåret 2021. Salget fordeler sig med 36.954 biler i januar måned, 24.886 i februar, 27.339 i marts, 20.139 i april og 24.778 i maj måned.

Salget af nye personbiler satte ny rekord i 2021 med 289.291 biler, hvilket er det højeste salg af biler nogensinde. I forhold til 2020 steg salget med næsten 35%. Den tidligere salgsrekord var i 2016 med 286.728 solgte biler men bilsalget har været faldende i perioden 2017-2020 og især i 2020 pga. Corona restriktionerne og nedlukningen af samfundet. I 2020 faldt salget med 15,5% i forhold til året før.

Der har været store udsving i salget af biler i løbet af året. Januar 2021 satte ny salgsrekord for en måned: 48.242 biler - de efterfølgende måneder har salget ligget på 25-26.000 biler pr. måned, i juni måned steg det til næsten 32.000 og faldt herefter til ca. 25-26.000 biler pr. måned. I september blev salget halveret til næsten 13.000 men steg i oktober til næsten 19.000 og faldt lidt igen i november til ca. 15.000 biler. December måneds salg faldt til kun 6.122 biler.

Tabel 1 Israel Danmark
Årstal Personbiler Personbiler
1-5. mdr. 2022 134.096 58.741
2021 289.291 185.328
2020 214.544 198.102
2019 253.938 225.581
2018 267.490 218.558
2017 281.563 221.817
2016 286.728 222.916
Kilde: Israel Motor Vehicles Importers Association (IMVIA).
Kilde: BestSellingCarsBlog.
Kilde: MarkLines - Automotive Industry Portal.

Bemærkninger til tabel 1:

  • En ny bil tæller først som solgt i statistikken, når den er indregistreret (med nummerplade) og ikke ved underskrivelsen af købsaftalen.

  • De danske salgstal indeholder ikke vans (små varebiler) under 3.500 kg. I de første 5 måneder af 2022 (januar - maj) blev der solgt 12.031 vans hvilket er et fald på 14,3% i forhold til samme periode i 2021. I 2021 blev der solgt 31.572 stk., hvilket er 1,5% flere end i 2020 (31.111 stk.).

Salget af nye biler i 2021 og begyndelsen af 2022 kunne være højere i Israel, da der er en stor efterspørgsel efter nye biler og samtidig lange ventetider på mange af de mest populære biler. Det har skabt en stor efterspørgsel efter nyere brugte biler, hvilket har fået den konsekvens, at en del nyere brugte biler i dag koster mere end de kostede som ny (brugte biler falder normalt i pris hver år). Denne tendens forventes at fortsætte resten af 2022.

Priserne på nye biler i Israel forventes at stige med 2-10% fra maj måned pga. de internationale leveringsproblemer, der bl.a. skyldes krigen i Ukraine og problemer i Kina.

Til sammenligning ses det tilsvarende salg i Danmark. Antallet af solgte biler i Danmark i de 5 første måneder af 2022 (januar - maj) var det laveste siden finanskrisen i 2009 og et fald på ca. 22,9% i forhold til samme periode i 2021.

Bilsalget i 2021 blev næsten på det samme niveau som året før, idet der blev solgt 185.328 biler mod 198.102 i 2020 - et fald på ca. 6,4%. Bilsalget i 2021 var det laveste siden 2013. I 2020 blev der solgt færre biler end normalt pga. Corona nedlukningen og ændringerne i bilbeskatningen i forhold til 2019 og denne tendens fortsatte i 2021. Der har været store udsving i det månedlige salg af biler i 2020 og 2021 - i gennemsnit blev der solgt 15-18.000 biler pr. måned i 2020 og 2021 men der har også været få måneder med et salg omkring 10.000 eller over 20.000 biler.

Selv om bilsalget i Israel har været faldende til og med 2020 sælges der generelt flere nye biler i Israel end Danmark og denne tendens blev kraftigt forstærket i 2021 og de 5 første måneder af 2022. I 2022 er der indtil nu solgt næsten 2,5 gange så mange nye biler i Israel i forhold til Danmark.

Beskatningen af de forskellige biltyper, mange nye modeller på markedet, mangel på komponenter og computerchips, leveringsproblemer fra især Kina og nu også lukkede fabrikker i Rusland og Ukraine har stor betydning for det månedlige og årlige salg i begge lande. Der er problemer med at få bilerne leveret og dermed lange ventetider.

De mest solgte bilmærker

Hyundai - det mest solgte bilmærke i Israel Tabel 2 herunder viser fordelingen af bilsalget mellem de forskellige bilmærker de seneste 6 år (2016-2021) samt de første 5 måneder af 2022. Rækkefølgen i tabellen er salget i 2021.

De 3 mest solgte bilmærker i Israel (Hyundai, Toyota og KIA) står samlet for næsten 43% af det samlede salg i 2021 og de har i de senere år øget deres markedsandel. Denne tendens ser ud til at fortsætte i 2022. Skoda var det 4. bedst sælgende bilmærke i Israel i de seneste 6 år men er det ikke længere i 2022. Skoda er dog stadig det bedst sælgende europæiske bilmærke.

Der blev i 2021 samlet solgt flest japanske bilmærker (ca. 35%) efterfulgt af de sydkoreanske (ca. 30%), europæiske (ca. 29%), amerikanske (ca. 4%) og de kinesiske bilmærker (ca. 2%).

Tabel 2 1-5. 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 . . 2021
Bilmærke Israel . Danmark
Hyundai 19,8% 14,9% 15,6% 15,9% 14,4% 13,1% 13,6% . VW 10,5%
Toyota 15,1% 14,1% 13,4% 14,1% 10,2% 11,0% 10,5% . Toyota 8,0%
KIA 14,2% 13,7% 11,9% 12,6% 13,3% 12,7% 13,3% . Peugeot 7,4%
Skoda 4,3% 6,4% 8,3% 7,1% 7,4% 7,7% 6,8% . BMW 7,1%
Mazda 6,6% 5,2% 4,4% 4,3% 5,0% 4,6% 5,0% . Mercedes-Benz 6,6%
Mitsubishi 5,0% 4,4% 6,0% 5,6% 4,8% 3,9% 6,3% . Hyundai 6,0%
Seat 1,8% 4,0% 4,8% 3,6% 3,4% 3,0% 2,9% . Ford 6,0%
Nissan 1,8% 3,9% 3,5% 4,4% 5,8% 5,1% 4,1% . Citroen 5,9%
Suzuki 2,8% 3,7% 4,3% 4,9% 5,0% 5,9% 4,7% . Audi 5,7%
Chevrolet/GMC +) 1,9% 2,9% 3,0% 2,4% 2,6% 2,6% 3,1% . Skoda 5,4%
Peugeot 2,9% 2,8% 2,7% 2,7% 2,5% 2,3% 2,2% . KIA 5,0%
Renault 0,7% 2,6% 3,5% 3,6% 4,3% 4,6% 3,8% . Opel 3,5%
Citroen 2,9% 2,4% 2,8% 2,7% 2,6% 2,8% 2,7% . Renault 3,2%
Tesla #) 1,1% 2,2% - - - - - . Volvo 3,0%
Subaru 1,4% 1,9% 1,8% 1,8% 2,1% 2,4% 2,7% . Suzuki 2,8%
VW 1,3% 1,5% 2,1% 1,7% 2,2% 2,5% 3,2% . Seat 2,7%
Audi 1,3% 1,3% 1,5% 1,5% 1,5% 1,6% 1,5% . Nissan 2,3%
Mercedes-Benz 1,9% 1,2% 1,4% 1,2% 1,3% 1,3% 1,2% . Tesla 1,8%
BMW 1,6% 1,2% 1,0% 1,2% 1,2% 1,2% 1,1% . Mazda 1,5%
SAIC/MG €) 2,0% 1,1% 0,7% 0,4% 0,2% 0,1% 0,1% . Fiat 1,1%
Honda 0,1% 1,1% 1,2% 2,1% 2,3% 2,7% 2,4% . MG €) 0,8%
Jeep &) 1,0% 0,9% 0,6% 0,5% 0,4% 0,3% 0,3% . Dacia 0,8%
Volvo 0,6% 0,8% 0,8% 0,7% 0,6% 0,5% 0,4% . MINI 0,7%
Dacia 0,6% 0,8% 1,0% 1,2% 1,6% 1,5% 1,2% . Polestar 0,4%
Ford 0,7% 0,8% 0,5% 0,4% 0,6% 1,0% 1,4% . DS 0,3%
Lexus 0,7% 0,6% 0,7% 0,6% 0,6% 0,4% 0,5% . Jeep 0,3%
Opel 1,0% 0,6% 0,5% 0,5% 1,1% 1,5% 1,8% . Porsche 0,3%
Isuzu 0,7% 0,5% 0,4% 0,6% 0,5% 0,6% 0,7% . Honda 0,2%
Cupra 0,7% 0,4% - - - - - . Mitsubishi 0,1%
Fiat 0,2% 0,4% 0,4% 0,6% 1,1% 1,6% 1,6% . Aiways 0,1%
Land Rover 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% 0,1% 0,1% 0,1% . Land Rover 0,1%
Cadillac 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% 0,1% . MAN 0,1%
Alfa Romeo 0,1% 0,2% 0,1% 0,2% 0,2% 0,3% 0,2% . . .
MINI 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% . . .
Aiways 0,1% 0,1% - - - - - . . .
Genesis 0,2% 0,1% 0,0% - - - - . . .
Ssangyong 0,2% 0,1% 0,1% 0,1% 0,1% 0,1% 0,2% . . .
DS 0,1% 0,1% 0,1% 0,1% 0,0% 0,0% 0,0% . . .
Porsche 0,1% 0,1% 0,1% 0,1% 0,1% 0,1% 0,0% . . .
Geely 1,3% 0,1% - - - - - . . .
GAC 0,0% 0,1% 0,1% - - - - . . .
Øvrige *) 0,6% 0,2% 0,2% 0,1% 0.5% 0,5% 0,1% . Øvrige 0,3%
Total 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% . Total 100,0%
Kilde: Israel Motor Vehicles Importers Association (IMVIA).
Kilde: BestSellingCarsBlog.
Kilde: MarkLines - Automotive Industry Portal.
Kilde: Cartube (Israel).

Bemærkninger til tabel 2:

  • En ny bil tæller først som solgt i statistikken, når den er indregistreret (med nummerplade) og ikke ved underskrivelsen af købsaftalen.

  • €) En kinesisk bilfabrik, der bruger det gamle engelske bilnavn MG på deres biler.

  • +) Bilmærket Chevrolet omfatter biler fra den GM-ejede bilfabrik Daewoo i Sydkorea med Opel/GM-teknik, der har fået et Chevrolet-logo og navn (de har også været produceret i Europa og solgt i Danmark), de ægte amerikanske Chevrolet-biler samt amerikanske GMC Truck/vans.

  • #) Tesla har en markedsandel for 2021 på 2,2%. Salget har været meget ujævnt fordelt - i marts 2021 udgjorde salget af Tesla biler 0,9% af det totale salg, april 0% (ingen biler), maj og juni hhv. 3% og 5,9%, juli 0% (ingen biler), august 5,9%, september 1,9%, oktober 0% (ingen biler), november 4,1% og december 15,5%. I 2022 blev der solgt 2 Teslaer i januar, 961 stk. i februar, 491 i marts, 0 i april og 1 i maj, hvilket giver en foreløbig markedsandel på 1,1% i 2022. De meget store udsving i salget pr. måned skyldes leverancerne af nye biler pr. skib fra Kina og USA (intet lager, bilerne sælges med det samme).

  • &) Omfatter også Chrysler SUV modeller.

  • *) De øvrige bilmærker i Israel (2016-2021 samt de 5 første måneder af 2022) er Infiniti (japansk), Jaguar, Chrysler, Abarth (italiensk), Maserati, Bentley, MAN, Ferrari, SAIC Maxus (kinesisk), JAC (JAC Motors, kinesisk), DFSK (Dongfeng, DFSK Motor, kinesisk), Seres (kinesisk), Iveco, Aston Martin, LEVC (kinesisk/engelsk), Lynk & Co (kinesisk/svensk), Honqqi (kinesisk), Great Wall Motor (GWM, kinesisk), Skywell/Skyworth (kinesisk), smart og Dodge.

  • De danske salgstal er inkl. ATV'er men eksklusiv vans (små varebiler under 3.500 kg.). De mest solgte vans i Danmark i 2021 er fra Ford, Mercedes-Benz, VW, Renault, Peugeot, Citroen og Toyota (de nævnte bilmærker udgør næsten 83% af de små varebiler). Hvis deres salgstal tilføjes salget af biler i tabellen vil det øge deres markedsandel lidt (angivet i %) især for Ford mens bilmærker som BMW og Hyundai vil falde et par placeringer. Antal solgte ATV'er med nummerplade er meget begrænset. Definitionen af vans/kassevogne/varebiler/gulpladebiler og deres placering i statistikkerne kan variere.

  • Værdien "-" i tabellen betyder, at det pågældende bilmærke ikke har været i Israel det år og derfor ikke har solgt nogle biler. Værdien "0,0%" betyder, at det pågældende bilmærke har solgt biler det år men det har været så få at det giver et procenttal på 0,0%.

De foreløbige salgstal for 2022 (januar - maj) skal tages med et lille forbehold, da de for nogle bilmærkers vedkommende kan være præget af aktuelle leveringsproblemer (lig med et lavt salg) og store udsving for de enkelte måneder mens det for andre ikke har været et problem. Det ser ud til at de 3 mest solgte bilmærker (Hyundai, Toyota og KIA) har øget deres markedsandel til ca. 49% i alt mens bilmærker som Skoda, Seat, Renualt, Nissan, Chevrolet og Honda har tabt markedsandele i forhold til 2021. Det kinesiske bilmærke Geely er gået meget frem men også Mazda, Mitsubishi og MG har øget deres markedsandel i forhold til 2021.

I 2021 øgede Hyundai, Toyota og KIA samlet deres markedsandel og de står for næsten 43% af det samlede salg i 2021. Skoda var stadig det 4. mest sælgende bilmærke i Israel selv om de er gået lidt tilbage i 2021. Bilmærker som Toyota, KIA og Mazda øgede i 2021 deres markedsandel men til gengæld gik Hyundai, Skoda, Suzuki, VW, Renault og Mitsubishi tilbage. For de øvrige bilmærker var der kun mindre ændringer af deres markedsandele.

Uden for tabellen finder man for 2021 flere mere eksotiske eller specielle biler som Chrysler (98), Jaguar (55), Maserati (54), Infiniti (49), Abarth (41), MAN (26), Bentley (21), Ferrari (16), Aston Martin (4) og to nye London-taxaer (LEVC) samt fire kinesiske bilmærker (169 biler).

Cupra, Tesla og fire nye kinesiske bilmærker (Seres, Aiways, Geely og Skywell/Skyworth) kom ud på de israelske veje i 2021. Salget af Tesla biler svinger meget fra måned til måned (se bemærkninger til tabel 2).

I de seneste 6 år (2016-2021) har de fleste bilmærker i store træk bevaret deres markedsandel af det israelske bilmarked, selv om der kan være en del udsving årerne imellem. De tre bedst sælgende bilmærker (Hyundai, Toyota og KIA) har samlet øget deres markedsandel ligesom Seat, Jeep og SAIC/MG. Til gengæld har bilmærker som Suzuki, Renault, Subaru, Honda, Opel, Dacia, Fiat, VW og Ford tabt markedsandele i perioden. For de øvrige bilmærker er der kun mindre udsving.

Der er kommet en del nye kinesiske bilmærker til Israel i de senere år. DFSK (Dongfeng, DFSK Motor) kom til Israel i 2019, GAC (GAC Motor) og JAC (JAC Motors) kom ind på det israelske marked i 2020 og fire nye bilmærker (Seres, Aiways, Geely og Skywell/Skyworth) kom ud på de israelske veje i 2021. SAIC Maxus kom til Israel omkring årsskiftet 2021/2022 og Lynk & Co og Honqqi fik de første biler ud at køre på de israelske veje i marts 2022. SAIC/MG har været i Israel minimum siden 2016. Flere kinesiske bilmærker forventes at komme til Israel (bl.a. Xpeng).

Genesis kom til Israel i 2020 - til gengæld er der ikke solgt smart biler siden 2019 og Dogde 2016.

Til sammenligning er vist de danske salgstal for 2021.

Mens israelerne i højere grad foretrækker japanske og sydkoreanske bilmærker foretrækker danskerne mere tyske, franske og andre europæiske bilmærker. De japanske og sydkoreanske bilmærker udgjorde i Israel ca. 65% af bilsalget mens det i Danmark kun er ca. 26%. Til gengæld var ca. 70% af de solgte biler i Danmark europæiske bilmærker mens de i Israel kun udgør ca. 29%. Der sælges flere amerikanske og kinesiske bilmærker i Israel end i Danmark.

Det er næsten de samme bilmærker på begge markeder men deres markedsandele kan være meget forskellige. Der er flere undtagelser - Lexus kom tilbage til Danmark i efteråret 2021 efter 8 års fravær, SsangYong er igen ude af det danske marked (fra januar 2021), Infiniti og Genesis har aldrig været solgt i Danmark og der er flere kinesiske bilmærker i Israel end der er i Danmark. Chevrolet Danmark stoppede salget af biler i 2015 men de ægte amerikanske Chevroletbiler inkl. GMC Truck/vans kan stadig købes. Polestar sælges i Danmark men endnu ikke i Israel (kommer til Israel senere i 2022).

Den mest solgte bilmodel

Toyota Corolla - den mest solgte bil i Israel 2019, 2020 og 2021 Tabel 3 viser de meste solgte bilmodeller i Israel i perioden 2016-2021 samt 1. kvartal af 2022.

Den mest solgte bilmodel i 2021 var Toyota Corolla (se billede) efterfulgt af Hyundai Ioniq og Kia Picanto. De tre mest solgte bilmodeller var de samme i både 2021, 2020 og 2019.

Kia Sportage, Kia Niro og Toyota RAV4 har været blandt de 10 mest solgte biler i de seneste 3-6 år. Skoda Octavia er den mest solgte europæiske model de seneste 6 år undtagen 2020, hvor en anden Skoda model solgte bedre.

Cupra Formentor og Ford Puma var de bedst sælgende nyheder uden for Top 10 i 2021.

De foreløbige salgstal for 2022 (1. kv.) skal tages med forbehold, da de for nogle bilmærkers vedkommende kan være præget af aktuelle leveringsproblemer (lig med et lavt salg) og store udsving for de enkelte måneder mens det for andre ikke har været et problem. Bemærk at alle bilmærker i Top 10 er fra Sydkorea eller Japan.

Tabel 3 1. kv. 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016
Top 10 Mærke og model Mærke og model Mærke og model Mærke og model Mærke og model Mærke og model Mærke og model
1. Hyundai Ioniq Toyota Corolla Toyota Corolla Toyota Corolla Hyundai Ioniq Kia Picanto Kia Sportage
2. Kia Picanto Hyundai Ioniq Hyundai Ioniq Hyundai Ioniq Kia Sportage Kia Sportage Kia Picanto
3. Toyota Corolla Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Hyundai Tucson Hyundai Tucson
4. Hyundai Tucson Kia Sportage Hyundai i20 Hyundai i10 Hyundai Tucson Toyota Corolla Toyota Corolla
5. Toyota Yaris Cross Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Skoda Octavia Mitsubishi Outlander
6. Toyota RAV4 Toyota RAV4 Toyota RAV4 Kia Sportage Hyundai i10 Hyundai Ioniq Skoda Octavia
7. Kia Niro Skoda Octavia Skoda Kodiaq Hyundai Tucson Skoda Octavia Mitsubishi Outlander Mazda3
8. Mazda2 Tesla Model 3 Chevrolet Spark Mitsubishi Outlander Toyota Corolla Hyundai i10 Hyundai i25
9. Hyundai Elantra ?? Seat Ibiza Skoda Octavia Mitsubishi Outlander Mazda3 Hyundai i10
10. Hyundai Kona Hyundai i10 Seat Arona Toyota RAV4 Toyota CH-R Renault Clio Seat Ibiza
Kilde: BestSellingCarsBlog.
Kilde: Focus2move.

Den mest solgte bilmodel i 2020 var Toyota Corolla. Næsten alle bilmodeller på Top 10 bevarede eller øgede deres markedsandel i 2020 på trods af et generelt fald i bilsalget på 15,5% i forhold til 2019. De fleste bilmodeller på Top 10 blev der solgt flere af. Kun Kia Niro på Top 10 både tabte markedsandel og solgte færre biler. Skoda Kamiq var den bedst sælgende nyhed i 2020.

I 2019 var årets bedst sælgende nyhed Hyundai Accent/i25. Toyota Corolla bliver for første gang den mest solgte bil.

I 2018 var de 6 mest solgte bilmodeller i Israel sydkoreanske. Nissan Micra og Renault Megane var også meget populære. For første gang var den meste solgte bil en hybridbil - Hyundai Ioniq (den findes som hybrid-, plug-in og elbil). Mitsubishi Eclipse Cross var den bedst sælgende nyhed i 2018.

I 2017 var Toyota C-HR den bedst sælgende nyhed uden for Top 10. Den bedst sælgende nyhed var Hyundai Ioniq, der opnåede den bedste placering på verdensplan i Israel.

I 2016 var Hyundai Elantra den bedst sælgende nyhed efterfulgt af Suzuki Baleno og Suzuki Celerio.

Til sammenligning var de 10 mest solgte bilmodeller i Danmark i 2021 (i rækkefølge) Ford Kuga, Citroen C3, Toyota Yaris, Peugeot 208, Toyota Aygo, BMW 3-serie, Hyundai i10, Opel Corsa, Peugeot 3008 og Kia Ceed. I 2020 var de 10 mest solgte bilmodeller i Danmark (i rækkefølge) Peugeot 208, Citroen C3, Ford Kuga, Nissan Qashqai, Toyota Aygo, Toyota Yaris, Tesla Model 3, Citroen C1, Renault Clio og VW Golf.

Top 10 listen for Israel og Danmark i 2021 og 2020 er meget forskellige, da der næsten ikke er en eneste fælles bilmodel.

Bestanden af biler

Tabel 4 herunder viser antallet af personbiler og taxaer i Israel for de senere år (2016-2021). Som det fremgår stiger antallet af biler hvert år men den årlige stigning er faldende frem til 2020. Fra 2021 stiger antallet af israelske biler kraftigt pga. et rekordsalg i 2021 og tendensen fortsætter sandsynligvis i 2022 (se tabel 1).

I de seneste 15 år er antallet af biler i Israel vokset med 4-5% pr. år i gennemsnit. I 2020 steg antallet med under 3%.

Tabel 4 Israel Danmark
Årstal Personbiler Taxaer I alt Årlig stigning Privat kørsel Taxaer Udlej. biler Andre I alt
2021 3.312.273 21.488 3.333.661 +139.752 2.719.253 4.364 37.522 26.519 2.787.658
2020 3.173.293 20.616 3.193.909 +85.995 2.651.572 4.281 42.596 25.218 2.723.667
2019 3.085.315 22.599 3.107.914 +106.764 2.582.914 4.614 40.058 24.140 2.651.726
2018 2.978.911 22.239 3.001.150 +122.413 2.520.814 4.454 44.448 24.753 2.594.469
2017 2.856.959 21.778 2.878.737 +130.709 2.458.012 4.156 42.412 25.467 2.530.047
2016 2.726.835 21.193 2.748.028 +144.183 2.394.650 4.283 40.170 26.435 2.465.538
2000 1.396.947 14.806 1.411.753 +81.152 1.821.719 6.059 10.038 16.244 1.854.060
1980 409.518 5.085 414.603 +12.085 . . . . .
1960 23.980 2.477 26.457 +3.584 . . . . .
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles 2019.
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles in Israel in 2020.
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles in Israel in 2021.
Kilde: Danmarks Statistik 2021.

Bemærkninger til tabel 4:

  • Alle tal er opgjort ved årsskiftet ultimo (undtagen tallene for 1960).

  • De israelske tal indeholder ikke minibusser og minilastbiler med en vægt på under 3,5 tons (3.500 kg.). I 2020 udgjorde de ca. 207.000 køretøjer.

For at vise udviklingen i antallet af biler i Israel er der medtaget antallet af biler for udvalgte år, nemlig 2000, 1980 og 1960. Ved Israels grundlæggelse i 1948 og årerne derefter har der formentlig højest været 10.000 biler i landet.

Antallet af biler i Israel er i dag højere end i Danmark. Tidligere var det omvendt.

Den samlede bestand af køretøjer med nummerplade i Israel var i 2021 på ca. 3,8 mill.

Drivmiddel (brændstof)

Tabel 5 herunder viser hvilket brændstof eller drivmiddel de israelske biler (bilparken) har anvendt i perioden 2016-2021. Som det fremgår kørte 84% af de israelske biler på benzin i 2021 mens 9% var hybridbiler, næsten 6% dieselbiler og 1% kørte på gas eller el.

Antallet af hybrid og plug-in hybridbiler steg i perioden 2016-2021 både målt i antal og andel af bilparken. I 2021 udgjorde hybridbiler ca. 8% af bilparken mens plug-in hybridbiler udgjorde ca. 1% (ca. 31.000 biler).

Et mindre antal biler kører på gas, hvilket betragtes som mere miljøvenligt end benzin og diesel.

Ultimo 2021 anvendte de fleste israelske taxaer diesel som brændstof (79%) mens 20,1% var hybridbiler og de resterende 0,9% kørte på enten benzin, gas eller el. I forhold til 2020 er antallet af hybridtaxaer mere end fordoblet (fra 2.004 til 4.315) og antallet forventes at stige yderligere de kommende år. Antallet af dieseltaxaer er tilsvarende faldet fra 2020 til 2021. I 2021 var der i alt 21.488 taxaer.

Tabel 5: Israelske personbilers drivmiddel (brændstof)
Drivmiddel Benzin Hybrid #) Plug-in hybrid *) Diesel Gas €) El I alt
2021 2.787.233 295.319 31.016 197.022 18.750 13.939 3.312.273
2020 2.747.960 221.662 17.610 182.216 18.672 2.783 3.173.293
2019 2.723.201 175.192 11.932 167.187 18.539 1.196 3.085.315
2018 2.693.344 121.542 7.379 145.473 17.897 655 2.978.911
2017 2.633.577 81.753 3.007 123.874 17.120 635 2.856.959
2016 2.549.543 53.016 506 107.488 15.969 818 2.726.835
2015 - 39.677 184 - - - -
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles 2019.
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles in Israel in 2020.
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles in Israel in 2021.

Bemærkninger til tabel 5:

  • #) Hybrid- og plug-in hybridbiler - normalt en kombinationen af benzin og el; enkelte er diesel og el.

  • *) Plug-in hybridbiler - normalt en kombinationen af benzin og el; enkelte er diesel og el.

  • €) CNG (naturgas, N-gas) og LPG (F-gas/autogas/flaskegas).

  • De israelske tal indeholder ikke minibusser og minilastbiler med en vægt på under 3,5 tons (3.500 kg.).

  • Israelske taxaer er ikke medtaget i denne tabel.

Der findes flere typer af elektriske køretøjer (EV = Electric Vehicle):

  • Mild hybrid biler (MHEV): Mild hybrid med en lille elmotor, som hjælper forbrændingsmotoren, når der er behov for det ved spidsbelastninger. Batteriet oplades under kørsel. Kan ikke køre på ren el.
  • Hybridbiler (HEV), mild hybrid: Har en benzin- eller dieselmotor (forbrændingsmotor) og en mindre elmotor. Batteriet oplades gennem det regenerative bremsesystem. Kan køre på ren el.
  • Plug-In Hybrid biler (PHEV/PHV), opladningshybrid: Har en mindre benzin- eller dieselmotor (forbrændingsmotor) og en større og kraftigere elmotor samt et elstik således at de kan oplades via en stikkontakt eller ladestander.
  • Range-extended electric vehicle (REEV), 'turforlænger': Elektriske køretøjer med en separat forbrændingsmotor, der kan lade batteriet, hvis det bliver tomt. Kører som en elbil men beskattes som en plug-in hybridbil.
  • Elbiler (BEV): Kører kun på el. Oplades via en stikkontakt eller ladestander.
  • Brintbiler (brændselsceller)(FCEV): Ren elbil, der har sit eget elværk til at producere strøm. Tankes med brint fra en brinttankstation.

Andre definitioner af elektriske køretøjer (EV):

  • New energy vehicles (NEV): Elektriske køretøjer, der kører helt eller delvist på strøm. Omfatter plug-in hybridbiler, elbiler og brintbiler.
  • Plug-in elektriske køretøjer (PEV): Opladelige biler, hvor batteriet oplades via et elstik. Omfatter plug-in hybridbiler og elbiler. Inkl. biler ombygget til elektrisk køretøj.

I 2018 blev der solgt mere end 39.000 hybrid- og plug-in hybridbiler i Israel, hvilket udgjorde 14,5% af bilsalget det år. Israel var dermed et af de lande, hvor der blev solgt forholdsvis flest hybridbiler det år. De mest populære hybrid bilmodeller var fra Hyundai, Toyota og KIA. Mere end 90% af de solgte hybridbiler var fra de tre bilmærker.

I 2019 udgjorde salget af hybrid- og plug-in hybridbiler ca. 17% af de solgte biler i Israel mens salget af plug-in hybridbiler udgjorde ca. 1,5% (næsten 12.000 biler).

I 2018 og 2019 var de meste solgte plug-in hybridbiler Mitsubishi Outlander, Volvo XC60, Mercedes E300e, Mercedes GLC350e, Mercedes C350e og BMW 530e mens den mest solgte elbil var Audi e-Tron.

Siden 2019 sælges Toyota Corolla, der er den bedst sælgende bilmodel i 2019, 2020 og 2021, kun som en hybridbil. Hyundai Ioniq, der er den næstbedste sælgende bilmodel siden 2019, og Kia Niro, der har været i Top 10 siden 2018, sælges som enten hybrid, plug-in hybrid eller elbil.

I 2020 udgjorde salget af hybridbiler ca. 16% af det samlede antal solgte biler mens plug-in hybridbiler udgjorde 2,5%. I de første måneder af 2020 var de mest solgte plug-in hybridbiler Mitsubishi Outlander og Volvo XC60 mens de mest solgte elbiler var SAIC/MG ZS, Audi e-Tron og Hyundai Ioniq. Elbiler udgjorde 0,7% af salget i 2020.

I 2021 blev der solgt 6.299 Tesla biler.

I perioden januar - november 2021 blev der solgt ca. 9.600 elbiler, hvilket udgør ca. 3,4% af det totale bilsalg. Den mest solgt elbil var Tesla (55% af de solgte elbiler), derefter MG ZS EV (15,3%) og Aiways U5 (4,4%).

I samme periode blev der solgt ca. 11.200 plug-in hybridbiler og de udgør ca. 4% af det samlede antal solgte biler. Den mest solgte bil var Kia Niro plug-in med 50,4% og den næstmest solgte var MG EHS med 9,8% af de solgte plug-in hybridbiler.

Salget af plug-in hybridbiler og elbiler steg kraftigt i 2021 og dermed deres andel af den israelske bilpark. Denne tendens fortsætter i 2022.

I perioden januar til og med maj 2022 er der solgt mere end 6.900 elbiler og de udgør omkring 5,2% af alle solgte biler. I 2022 (1. kv.) er der indtil videre solgt 1.454 Tesla biler og Tesla er den mest solgte elbil med en markedsandel på ca. 1/3. I samme periode blev der solgt 4.450 plug-in hybridbiler og den mest solgte plug-in hybridbil er Kia Niro. Salget kunne være større men på grund af leveringsproblemer er der lange ventelister.

Maj 2022 var der omkring 25.000 private elbiler i Israel.

Så vidt vides er der ingen brintbiler i Israel endnu men Toyota og sydkoreanske Hyundai-Kia, der er de tre mest solgte bilmærker i Israel, satser på brintteknologien og de er langt fremme med næste generation af brændselsceller. Hyundai Staria FCEV (MPV) forventes at blive den første brintbil i Israel.

Fra den israelske regering er der stor fokus på anvendelsen af CNG (naturgas) i transportsektoren (biler, busser og lastbiler) som alternativ til benzin og diesel. Man er i gang med at udbygge antallet af gasstationer over hele landet.

De kinesiske bilproducenter satser kraftigt på det israelske marked for el-biler. Mange er allerede repræsenteret i Israel og der kommer flere i løbet af 2022 og de kommende år (f.eks. Xpeng).

I Israel er beskatningen af hybrid-, plug-in hybrid og el-biler lavere end biler med andre brændstoftyper. I de senere år har beskatningen af hybridbiler været stigende og fra januar 2022 skal hybridbiler beskattes på næsten samme måde som benzin- og dieselbiler. Forventningen er at salget af plug-in hybrid, el-biler og benzinbiler vil stige. Der kommer måske også flere mild-hybrid biler, som har en lille elhjælpemotor som supplement til en benzin- eller dieselmotor.

Fra januar 2023 stiger momsen på elbiler med 10% og den israelske regering planlægger en kilometerafgift på elbiler fra efteråret 2023 eller begyndelsen af 2024. Elbilerne vil dog stadig være billigere at købe og køre i pga. en mildere beskatning i forhold til benzin- og dieselbiler.

Den israelske regering har tidligere meddelt, at den planlægger et stop for import og salg af benzin- og dieselbiler (og andre køretøjer) i 2030. Fremover bliver det elbiler og andre eldrevne køretøjer samt køretøjer med naturgas som drivmiddel. Naturgas, sol- og vindenergi og andre grønne energier skal anvendes til at producere strømmen til elkøretøjerne.

Tabel 6: Danske personbilers drivmiddel (brændstof)
Drivmiddel Benzin Hybrid #) Diesel Gas €) El Brint Øvrige I alt
2021 1.840.429 77.856 802.447 142 66.610 173 1 2.787.658
2020 1.834.418 29.695 827.412 139 31.886 113 4 2.723.667
2019 1.803.976 9.838 822.181 144 15.507 77 3 2.651.726
2018 1.766.543 5.158 812.502 134 10.037 83 2 2.594.469
2017 1.736.403 1.777 782.889 131 8.764 85 3 2.530.052
Kilde: Danmarks Statistik 2021.

Bemærkninger til tabel 6:

  • #) Plug-in hybridbiler er normalt en kombinationen af benzin og el; enkelte er diesel og el (under 3%).

  • €) Næsten kun CNG (naturgas, N-gas).

I tabel 6 kan man se hvilket brændstof bestanden af de danske biler anvendte i perioden 2017 - 2021. Her ses det at antallet af hybridbiler (plug-in hybrid) og elbiler steg kraftigt i perioden fra 2017 til og med 2021. Antallet af benzin- og dieselbiler steg i samme periode forholdsvis mindre mens antallet af dieselbiler er faldet lidt i 2021.

Bestanden af el- og plug-in hybridbiler i alt nåede i 2021 op på ca. 144.000 biler. En stigende andel af de opladelige biler er let brugte importbiler fra især Tyskland. Bestanden af plug-in hybridbiler er på ca. 78.000, hvilket er en stigning på 38.559 biler i forhold til 2020.

De foreløbige tal for 2022 viser at bestanden af elbiler og plug-in hybridbiler forsætter med at stige - med udgangen af april måned var der næsten 86.000 plug-in hybrid biler og ca. 80.000 elbiler. Bestanden af benzinbiler er uændret mens antallet af dieselbiler viser en svag faldende tendens. Antallet af brintbiler har siden oktober 2021 været stabilt. Den totale bestand af personbiler fortsætter med at stige.

Salget af elbiler satte ny rekord i 2020 med 14.234 elbiler. Antallet af plug-in hybridbiler satte ligeledes ny rekord med 18.248 biler. Til gengæld faldt antallet af solgte hybridbiler til 9.227 biler.

Det totale salg af biler pr. måned i 2021 steg kraftigt i perioden februar til marts måned men har herefter vist en faldende tendens.

Salget af plug-in hybridbiler i 2021 steg kraftigt i perioden februar til marts måned, har efterfølgende ligget på dette niveau med en del udsving pr. måned og en stor stigning i december måned. Salget af elbiler steg kraftigt i løbet af 2021 og satte ny salgsrekord i december måned. I hele perioden har salget af plug-in hybridbiler været større end salget af elbiler. I de senere måneder har salget af el- og plug-in hybridbiler (opladelige biler) udgjort 30-40% af de solgte biler og i december måned 58%. I 2021 blev der solgt mere end 40.000 plug-in hybridbiler og næsten 25.000 elbiler, hvilket udgjorde lidt over 34% af det samlede bilsalg.

Salget af benzinbiler i 2021 steg kraftigt i perioden februar til marts måned men har herefter vist en faldende tendens. Salget af dieselbiler har været faldende det andet halvår. I begge tilfælde skyldes det dels et faldende salg af biler generelt og dels et øget salg af plug-in hybridbiler og elbiler.

Der blev solgt to brintbiler til private og 5 til erhvervslivet i perioden januar til september 2021. Til gengæld blev der i oktober måned solgt 66 Toyota brintbiler (taxaer). Den danske bestand af brintbiler (maj 2022: 170 biler) består af Toyota Mirai, Hyundai iX35 og Hyundai Nexo (Nexø) men ingen Honda Clarity.

I 2021 var Ford Kuga den mest solgte plug-in hybridbil efterfulgt af Peugeot 3008 og Toyota RAV 4.

De 10 mest solgte elbiler i 2021 i Danmark var (i rækkefølge) VW ID.4, Tesla Model 3, VW ID.3, Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron, Hyundai Kona, Ford Mach-E, (Hyundai) Ioniq 5, Kia e-Niro og Renault Zoe.

Hybridbiler og firmaejede plug-in hybridbiler blev dyrere fra januar 2022 pga. stigninger i afgifterne. Benzin- og dieselbiler bliver især ramt af stigende afgifter de kommende år.

Salget af nye biler i 2022 viser, at der sælges lidt flere elbiler end dieselbiler og at der sælges 4-5 gange så mange benzinbiler som hhv. elbiler og dieselbiler. Salget af elbiler faldt voldsomt fra december 2021 til januar 2022. Der er indtil videre solgt 3 brintbiler.

Elbilerne fra Tesla, Hyundai, KIA og MG sælger godt i både Israel og Danmark.

Benzinbiler, hybridbiler og gasdrevne biler er mere udbredte i Israel mens plug-in hybrid, diesel, elbiler og brintbiler er mere populære i Danmark. Begge lande planlægger et stop for salg af benzin- og dieselbiler i 2030. EU planlægger et stop for salg af benzin- og dieselbiler (inkl. hybridbiler) i 2035.

Ligesom i Israel har beskatningen af de forskellige biltyper, mange nye modeller og mærker på markedet, mangel på computerchips og ladestandere, leveringsproblemer fra især Kina og nu også lukkede fabrikker i Rusland og Ukraine stor betydning for salget. Der er problemer med at få bilerne leveret og dermed lange ventetider.

Produktionsland

Sabra Sport - israelsk bil 1961-1968 Hvorfra kommer bilerne på det israelske marked - hvor er de produceret? Tabel 7 herunder viser i hvilket land de israelske biler er produceret uanset deres alder. Tabellen omfatter alle de indregistrerede personbiler i Israel i (ultimo) 2020.

Som det tydelig fremgår, er der efterhånden ikke den store sammenhæng mellem et bilmærkes oprindelige land og hvor bilfabrikkerne er placeret. Som eksempel kan nævnes at der findes en del japanske og sydkoreanske bilfabrikker i Europa og at Chevrolet både kan være en amerikansk og sydkoreansk bil.

Tabel 7: Hvor er bilerne produceret (2020)?
Produktionsland Bilmærker Antal %-fordeling
Japan . 829.667 26,1%
Sydkorea Hyundai, KIA, Chevrolet mfl. 510.488 16,1%
Tjekkiet Skoda, Hyundai mfl. 276.092 8,7%
Tyrkiet Toyota, Renault, Honda mfl. 230.790 7,3%
Spanien Seat, Ford, VW, Renault, Opel mfl. 192.492 6,1%
Tyskland VW, Ford, Mercedes-Benz, BMW, Audi, Opel mfl. 185.392 5,8%
Storbritannien (UK) Nissan, Toyota, Honda mfl. 145.337 4,6%
Frankrig Peugeot, Toyota, Citroen, Renault mfl. 133.104 4,2%
Taiwan . 111.850 3,5%
Slovakiet KIA mfl. 103.022 3,2%
Indien Nissan, Maruti mfl. 83.170 2,6%
Ungarn . 79.196 2,5%
USA Chevrolet, Chrysler, BMW mfl. 67.047 2,1%
Thailand Mitsubishi, Mazda mfl. 53.508 1,7%
Mexico VW, Nissan mfl. 50.634 1,6%
Belgien Volvo, Audi mfl. 28.154 0,9%
Polen . 23.547 0,8%
Italien . 19.613 0,6%
Rumænien . 16.974 0,5%
Canada . 10.960 0,3%
Sverige . 6.192 0,2%
Israel . 1.240 0,0%
Øvrige lande *) . 16.824 0,5%
I alt 3.173.293 100,0%
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles 2020.

*) Bl.a. Kina (Tesla, kinesiske bilmærker mfl.).

I 1970'erne var mere end 10% af køretøjerne på de israelske veje produceret i Israel men i dag er det kun meget få. Det er en blanding af lastbiler, busser, specielle køretøjer og gamle israelske biler. En af dem er den røde sportsvogn på billedet. Israel har tidligere haft flere mindre bilfabrikker (læs Biler i Israel - historie og produktion).

Andre bildata

Skoda Oktavia - den mest populære taxa i Israel Antallet af taxaer har i de senere år ligget på 21-22.000, faldt i 2020 til 20.616 men steg igen til 21.488 i 2021. Den mest populære bil som taxa er en Skoda Oktavia (se billede). I 2020 var der 20.616 taxaer og af dem var 29% Skoda, 21,8% Mercedes-Benz, 11,4% Renault, 11,2% KIA, 8,8% Toyota og 17,8% andre mærker. De store taxaer er hovedsagelig Mercedes.

Ultimo 2021 anvendte de fleste taxaer diesel som brændstof (79%) mens 20,1% var hybridbiler og de resterende 0,9% kørte på enten benzin, gas eller el. I forhold til 2020 er antallet af hybridtaxaer mere end fordoblet (fra 2.004 til 4.315) og antallet forventes at stige yderligere de kommende år. Antallet af dieseltaxaer er tilsvarende faldet fra 2020 til 2021.

Næsten alle israelske biler har en automatisk gearkasse. I 2020 havde 98,5% af de solgte biler automatgear og dette tal har været stigende gennem mange år. I 2000 var det ca. 90% af de nye biler. Næsten 94% af alle israelske biler har automatgear (2020) og tallet stiger. Nogle biler fås kun med automatgear. Det er stadig muligt at købe eller leje en bil med manuelt gear men de er efterhånden sjældne.

I Danmark til sammenligning havde kun 5-10% af de solgte biler automatgear i perioden 2000-2010 men især efter 2015 er antallet steget kraftigt. I 2020 havde 60% af de solgte biler i Danmark automatgear og antallet stiger fortsat. Det skyldes dels at elbiler ikke har en gearkasse og dels at bilfabrikkerne efterhånden udfaser den manuelle gearkasse.

Beskatningen af biler i både Israel og Danmark er høj, hvilket i stort omfang påvirker valget af bil og biltyper. Bilskatterne har også stor betydning for statsfinanserne i begge lande.

Gennemsnitsalderen på de israelske biler har i de seneste 40 år ligget på 6,5-7 år. De danske biler er ældre, da de i de seneste 20 år i gennemsnit har været 8,9-9,3 år gamle; de seneste år dog kun 8,9-9,0 år gamle. Taxaer er lidt yngre, da de i gennemsnit er 2,8 år gamle (de seneste 20 år). De danske taxaer er efterhånden lidt ældre og deres alder stigende gennem de seneste 20 år - i dag er de i gennemsnit 3,1 år gammel. Virksomhedsejede biler, leasing biler og udlejningsbiler er normalt helt nye eller højest få år gamle.

Antallet af biler i forhold til indbyggertallet er steget hvert eneste år siden 1950'erne på trods af en kraftig befolkningstilvækst. I 2020 var der i gennemsnit 341 biler pr. 1.000 indbyggere og dette tal forventes at stige for 2021 pga. det store bilsalg. Antallet af taxaer i forhold til indbyggertallet har i de seneste 20 år ligget stabilt på i gennemsnit 2,5 taxaer pr. 1.000 indbyggere. Danmark har forholdsvis flere biler pr. indbygger end Israel.

Den daglige trafiktæthed med massiv kødannelse i de store byer er kraftigt forværret i 2021 i forhold til 2020 og tidligere år. Det forventes kun at blive værre i 2022 trods stor udbygning af den kollektive trafik.

Israelsk nummerplade til biler siden juli 2017.
Israelsk nummerplade til biler siden juli 2017.
Israelsk nummerplade til biler fra perioden 1980-2017.
Israelsk nummerplade til biler fra perioden 1980-2017.
Israelsk nummerplade til veteranbiler  (min. 30 år gamle)
Israelsk nummerplade til veteranbiler (min. 30 år gamle).

Den samlede bestand af køretøjer med nummerplade (inkl. motorcykler, lastbiler, store busser, specialkøretøjer mfl.) i Israel var i 2021 på ca. 3,8 mill.

Til højre ses de nye nummerplader til israelske biler siden juli 2017, nummerplader fra perioden 1980-2017 og nummerplader til veteranbiler (min. 30 år gamle). For biler, der ikke har plads til denne nummerplade, findes der en tilsvarende nummerplade med to linjer.

Der findes andre nummerplader med andre tegnkombinationer: Rød baggrund tilhører politiet, sort baggrund tilhører militæret, blå baggrund tilhører militærpolitiet, hvid baggrund med CD/CC er diplomatbiler eller biler tilhørende konsulater og hvid baggrund med UN tilhører FN.

I de sjældne tilfælde, hvor en israelsk bil med israelske nummerplader forlader landet, har den mulighed for at få en ekstra nummerplade, der er en israelsk nummerplade i forklædning. De får typisk en hvid baggrund med sorte tegn, hvor landekoden IL, den hebraiske/arabiske tekst og blå farve er fjernet.

Palæstinensiske biler fra de palæstinensiske selvstyreområder i Gaza-striben (Hamas) og på Vestbredden (PA) har deres egne nummerplader. Nummerpladerne er forskellige - nummerplader under PA har bogstavet P mens nummerplader fra Gaza-striben har det palæstinensiske flag og de anvender forskellige farver og design.

I de palæstinensiske områder på Vestbredden kører der mange tidligere israelske biler - det er dels gamle israelske biler, der burde være skrottet (Mashtuba biler) men som der er et stort marked for og dels biler stjålet i Israel. Der vurderes at være mellem 70.000 og 150.000 Mashtuba køretøjer og de har normalt hverken nummerplade eller forsikring. Et ukendt antal stjålne israelske biler siden 1993 kører rundt med en palæstinensisk nummerplade (P) og forsikring. Nye biler importeres via Israel og brugte biler kommer fra Israel og israelske områder. Der er indregistreret næsten 300.000 køretøjer under det palæstinensiske selvstyreområde (PA).

Israelske biler må ikke køre ind i Gaza-striben med mindre de har en speciel tilladelse.

Highway 6 (Trans-Israel Highway) er en nord-syd gående betalingsmotorvej, hvor nummerpladen automatisk aflæses ved indkørslen til motorvejen og ved frakørslen, hvorefter betalingen for kørslen beregnes. For biler med en israelsk 'brobizz' registreres det automatisk ved ind- og udkørsel.

De to mest populære farver på biler er grå og hvid, da mere end 68% af bilparken har disse farvenuancer. Andelen af de to farver har været stigende gennem mange år - næsten 80% af de solgte biler i 2020 havde disse to farver. Derimod er farver som gul, grøn og rød sjældne - i 2020 var kun 2,3% af de solgte biler med en af disse farver og i de seneste 15 år har højest 5% af de solgte biler haft disse farver. Sort har historisk aldrig været en populær farve (kun få procent) men de seneste 10 år er den blevet mere populær og nu har 12-13% af de nye biler denne farve. Den blå farve har kun 4-5% af de solgte biler og det er en faldende andel.

Antallet af færdselsuheld i forhold til antallet af biler har i en del år været faldende.

Ult. 2021 var der 4,76 mill. israelere med et kørekort.

Afrunding

Antallet af biler i Israel er på ca. 3,2 mill. og antallet stiger med 4-5% i gennemsnit pr. år. Det årlige salg af nye biler er på mere end 250.000 biler om året men Corona-restriktionerne i 2020 gav et midlertidig fald i salget. I 2021 blev der sat en ny salgsrekord på 289.291 nye biler.

Det mest solgte bilmærke i Israel de seneste 6 år er Hyundai. Toyota og KIA skiftes til at være det 2. og 3. mest solgte bilmærke mens Skoda er på 4. pladsen. Der blev samlet solgt flest japanske bilmærker efterfulgt af de sydkoreanske og europæiske mærker. De mest solgte bilmodeller siden 2019 er Toyota Corolla og Hyundai Ioniq. KIA har siden 2017 haft flere af deres modeller blandt de 10. mest solgte. De fleste modeller på top-10 listen er japanske eller sydkoreanske.

Hovedparten af de israelske biler kører på benzin men antallet af hybridbiler, plug-in hybridbiler og elbiler er stigende. En del biler kører på diesel mens et lille antal kører på gas eller el.

Israel har tidligere haft flere mindre bilfabrikker.

Det årlige salg af biler i Israel er noget større end i Danmark og der er mange flere biler i Israel end der er i Danmark. Israelerne foretrækker i højere grad japanske og sydkoreanske biler mens danskerne er mere til tyske, franske og andre europæiske biler. Det er næsten de samme bilmærker på begge markeder men deres markedsandele kan være meget forskellige. Der kører flere hybridbiler i Israel men til gengæld er der flere plug-in hybrid, dieselbiler og elbiler i Danmark.
Til forsiden (index.htm)

Til toppen Fakta om Israel Biler i Israel - historie og produktion Israel er det nye 'Silicon Valley' for bilindustrien og autoteknologi


© 2000-2022 CFR. Alle rettigheder forbeholdes. HTML-værktøj: Stone's WebWriter. DIF: Forsiden. Opdateret d. 2.7.2022