Det israelske flag

Bilparken i Israel

Hvor mange biler sælges der i Israel? Hvilke bilmærker kører israelerne i? Hvad er den mest solgte bilmodel i Israel? Hvor mange biler er der i Israel? Hvor mange hybrid- og elbiler er der? Hvor kommer bilerne fra (producentland)? Den mest populære farve på bilerne og andre bildata.

Indledning

Denne artikel ser nærmere på hvor mange biler der er i Israel, hvilke bilmærker der er de mest populære og udbredte, de mest solgte bilmodeller, hvilket brændstof bruger bilerne, hvor er de produceret og andre bilrelaterede oplysninger.

Tallene bliver sammenlignet med de tilsvarende i Danmark for at se hvilke forskelle der er mellem de to lande.

Artiklen omhandler kun personbiler (maks. 9 personer inkl. chaufføren) og taxaer (maks. 11 personer inkl. chaufføren) men ikke de øvrige typer af køretøjer. Personbiler i Israel omfatter også virksomhedsejede biler, vans, leasing biler og udlejningsbiler men ikke minibusser og minilastbiler med en vægt på under 3,5 tons (3.500 kg.). Personbiler i Danmark omfatter også firmabiler men ikke vans (små varebiler) under 3.500 kg. Definitionen af vans/kassevogne/varebiler/gulpladebiler og deres placering i statistikkerne kan variere. Kun biler med en nummerplade er medtaget i statistikkerne. Salget af biler omfatter kun nye biler og ikke brugtvognssalget. Der kan være mindre forskelle mellem de forskellige datakilder både mht. data, antal og definitioner. Se også bemærkninger under de enkelte tabeller.

Antal solgte biler
De mest solgte bilmærker
De mest solgte bilmodeller
Bestanden af biler
Drivmiddel (brændstof)
Produktionsland
Andre bildata
Afrunding

Antal solgte biler

Israelsk nummerplade til biler siden juli 2017. Tabel 1 herunder viser antallet af solgte personbiler i Israel for perioden 2016-2022 og de 4 første måneder af 2023.

I 2022 blev der solgt 264.532 biler, hvilket er et fald på ca. 7,9% i forhold til rekordåret 2021 men som er på cirka det samme niveau som i 2018, bedre end 2019 og væsentligt højere end i 2020. Salget fordeler sig med 36.954 biler i januar måned, 24.886 i februar, 27.339 i marts, 20.139 i april, 24.778 i maj, 22.606 i juni, 21.584 i juli, 20.256 i august, 16.756 biler i september, 16.212 i oktober, 21.712 i november og 11.300 i december måned.

Salget af nye personbiler satte ny rekord i 2021 med 289.291 biler, hvilket er det højeste salg af biler nogensinde. I forhold til 2020 steg salget med næsten 35%. Den tidligere salgsrekord var i 2016 med 286.728 solgte biler men bilsalget har været faldende i perioden 2017-2020 og især i 2020 pga. Corona restriktionerne og nedlukningen af samfundet. I 2020 faldt salget med 15,5% i forhold til året før.

Der har været store udsving i salget af biler i løbet af 2021. Januar satte ny salgsrekord for en måned: 48.242 biler - de efterfølgende måneder har salget ligget på 25-26.000 biler pr. måned, i juni måned steg det til næsten 32.000 og faldt herefter til ca. 25-26.000 biler pr. måned. I september blev salget halveret til næsten 13.000 men steg i oktober til næsten 19.000 og faldt lidt igen i november til ca. 15.000 biler. December måneds salg faldt til kun 6.122 biler.

Salget af nye biler er normalt meget højt i januar og lavt i december måned. Salget har været mere stabilt pr. måned i 2022 end i 2021.

Det foreløbige salg i 2023 (januar-april) er steget med 13,7% i forhold til samme periode i 2022 og er endda højere end rekordåret 2021 for samme periode. Januar blev der solgt 46.921 biler, hvilket er en stigning på 27% i forhold til året før og kun et fald på under 3% i forhold til rekordsalget i 2021. Februar blev der solgt 28.811 biler, hvilket er en stigning på 16,1% i forhold til året før og 13,2% flere biler end i rekordåret 2021. Marts blev der solgt 29.381 biler, hvilket er en stigning på ca. 7,5% i forhold til 2022 og ca. 10% højere end i rekordåret 2021. April blev der kun solgt 19.218 biler, hvilket er et fald i forhold til både 2021 og 2022.

Tabel 1: Antal solgte biler i Israel og Danmark
Land Israel Danmark
Årstal Personbiler Personbiler
1-4. mdr. 2023 124.331 52.023
2022 264.532 148.295
2021 289.291 185.328
2020 214.544 198.102
2019 253.938 225.581
2018 267.490 218.558
2017 281.563 221.817
2016 286.728 222.916
Kilde: Israel Motor Vehicles Importers Association (IMVIA).
Kilde: BestSellingCarsBlog.
Kilde: MarkLines - Automotive Industry Portal.

Bemærkninger til tabel 1:

  • En ny bil tæller først som solgt i statistikken, når den er indregistreret (med nummerplade) og ikke ved underskrivelsen af købsaftalen.

  • De danske salgstal indeholder ikke vans (små varebiler) under 3.500 kg. I 2023 (januar-april) er der indtil nu solgt 7.690 stk., hvilket er et fald på 20,9% i forhold til samme periode i 2022. I hele 2022 blev der solgt 27.172 vans hvilket er et fald på 13,9% i forhold til 2021. I 2021 blev der solgt 31.572 stk., hvilket er 1,5% flere end i 2020 (31.111 stk.).

  • De danske salgstal indeholder ATV'er men der sælges kun meget få med en nummerplade.

Salget af nye biler i 2021 og 2022 kunne være højere i Israel, da der er en stor efterspørgsel efter nye biler og samtidig lange ventetider på mange af de mest populære biler. Det har skabt en stor efterspørgsel efter nyere brugte biler, hvilket har fået den konsekvens, at en del nyere brugte biler i dag koster mere end de kostede som ny (brugte biler falder normalt i pris hver år). Denne tendens fortsætter i 2023.

Priserne på nye biler i Israel steg med op til 10% i maj 2022 pga. de internationale leveringsproblemer, der bl.a. skyldes krigen i Ukraine og problemer i Kina.

Til sammenligning ses det tilsvarende salg i Danmark. Antallet af solgte biler i Danmark i 2022 var det laveste siden finanskrisen i 2009 (112.000 biler) og et fald på 20,0% i forhold til 2021. Salget pr. måned i 2022 har været lavere end den tilsvarende måned i 2021 (februar undtaget). Med et salg på 15.219 biler var december måned den bedste i 2022.

Bilsalget i 2021 blev næsten på det samme niveau som året før, idet der blev solgt 185.328 biler mod 198.102 i 2020 - et fald på ca. 6,4%. Bilsalget i 2021 var det laveste siden 2013. I 2020 blev der solgt færre biler end normalt pga. Corona nedlukningen og ændringerne i bilbeskatningen i forhold til 2019 og denne tendens fortsatte i 2021. Der har været store udsving i det månedlige salg af biler i 2020 og 2021 - i gennemsnit blev der solgt 15-18.000 biler pr. måned i 2020 og 2021 men der har også været få måneder med et salg omkring 10.000 eller over 20.000 biler. I 2022 har det månedlige salg typisk ligget på 10-15.000 biler.

Salget af nye biler var nogenlunde stabilt i perioden 2016-2019 men herefter er det faldende.

I Danmark har forhandlerne i de senere måneder af 2022 oplevet en stigende tilbageholdenhed hos kunderne pga. vigende forbrugertillid, stigende priser og økonomisk pressede købere. Desuden er salget af brugte biler og priserne på dem faldende. Forventningerne til 2023 var lave men det er gået anderledes.

Det samlede salg af biler for januar-april 2023 er steget med 15,0% i forhold til samme periode i 2022 men til gengæld er salget af vans faldet med 20,9%. En af årsagerne til det stigende salg af biler er de store prisnedsættelser på Tesla biler i foråret. Januar 2023 blev der solgt 10.403 biler, hvilket er 10,6% bedre end tilsvarende måned i 2022 og en anelse bedre end i 2021. Februar 2023 blev der solgt 11.597 biler, hvilket er en stigning på 13,7% i forhold til februar 2022. Marts blev der solgt 17.960 biler, hvilket er en stigning på 22,9% i forhold til marts 2022. April blev der solgt 12.067 biler, hvilket er en stigning på 9,6% i forhold til april 2022.

Selv om bilsalget i Israel har været faldende til og med 2020 sælges der generelt flere nye biler i Israel end Danmark og denne tendens blev kraftigt forstærket i 2021 og 2022. I 2022 er der solgt næsten dobbelt så mange nye biler i Israel i forhold til Danmark (en forskel på mere end 116.000 biler).

Beskatningen af de forskellige biltyper, mange nye modeller på markedet, mangel på komponenter og computerchips, leveringsproblemer fra især Kina og lukkede fabrikker i Rusland og Ukraine har stor betydning for det månedlige og årlige salg i begge lande. Der er problemer med at få bilerne leveret og dermed lange ventetider. I 2023 er leveringstiderne faldende i begge lande.

De mest solgte bilmærker

Hyundai - det mest solgte bilmærke i Israel Tabel 2 herunder viser fordelingen af bilsalget mellem de forskellige bilmærker de seneste 7 år (2016-2022) samt januar-april 2023. Rækkefølgen i tabellen er salget i 2022.

De 3 mest solgte bilmærker i Israel (Hyundai, KIA og Toyota) de seneste 7 år stod samlet for næsten 43% af det samlede salg i 2021 og de har i de senere år øget deres markedsandel. Denne tendens fortsatte i 2022, hvor de nu står for næsten 44% af de solgte biler. Skoda er det bedst sælgende europæiske bilmærke de seneste 7 år og var det 4. bedst sælgende bilmærke i Israel de seneste 6 år men er nu faldet til 5. pladsen i 2022. For første gang er et kinesisk bilmærke blandt de 10 mest solgte.

Salgstallene for 2022 viser at der samlet blev solgt flest japanske bilmærker (næsten 33%) og sydkoreanske (næsten 32%) efterfulgt af de europæiske (ca. 23,4%), de kinesiske (ca. 7,7%) og de amerikanske bilmærker (ca. 4,1%). I forhold til 2021 er de sydkoreanske og især kinesiske bilmærker samlet gået frem mens de øvrige (især de europæiske) har mistet markedsandele.

Året 2022 var præget af de mange nye kinesiske bilmærker i Israel især i det andet halvår, hvor nogle af dem solgte mange biler.

De foreløbige salgstal for 2023 (januar-april) viser at Hyundai, KIA og Toyota stadig er de mest solgte bilmærker selv om de samlet er gået tilbage, at Skoda er det bedst sælgende europæiske bilmærke og at der er to nye kinesiske bilmærker i top 10.

Tabel 2: De mest solgte bilmærker i Israel (2016-2022, januar-april 2023) og Danmark (2021-2022)
Årstal 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 . . 2022 2021
Bilmærke Israel . Danmark
Hyundai 17,0% 16,0% 14,9% 15,6% 15,9% 14,4% 13,1% 13,6% . VW 11,6% 10,5%
KIA 11,9% 14,3% 13,7% 11,9% 12,6% 13,3% 12,7% 13,3% . Toyota 8,7% 8,0%
Toyota 8,6% 13,6% 14,1% 13,4% 14,1% 10,2% 11,0% 10,5% . Mercedes-Benz 8,1% 6,6%
Mazda 6,6% 7,1% 5,2% 4,4% 4,3% 5,0% 4,6% 5,0% . Hyundai 5,9% 6,0%
Skoda 4,4% 4,8% 6,4% 8,3% 7,1% 7,4% 7,7% 6,8% . Skoda 5,9% 5,4%
Mitsubishi 3,7% 4,4% 4,4% 6,0% 5,6% 4,8% 3,9% 6,3% . BMW 5,7% 7,1%
Suzuki 3,3% 3,3% 3,7% 4,3% 4,9% 5,0% 5,9% 4,7% . Audi 5,7% 5,7%
Citroen 2,9% 3,0% 2,4% 2,8% 2,7% 2,6% 2,8% 2,7% . Peugeot 5,7% 7,4%
Geely 2,9% 2,6% 0,1% - - - - - . KIA 5,4% 5,0%
Tesla #) 1,2% 2,3% 2,2% - - - - - . Ford 5,3% 6,0%
Peugeot 3,3% 2,1% 2,8% 2,7% 2,7% 2,5% 2,3% 2,2% . Citroen 3,6% 5,9%
Seat 2,2% 2,1% 4,0% 4,8% 3,6% 3,4% 3,0% 2,9% . Volvo 3,6% 3,0%
SAIC MG €) 1,6% 1,9% 1,1% 0,7% 0,4% 0,2% 0,1% 0,1% . Opel 2,9% 3,5%
Chevrolet/GMC +) 1,1% 1,8% 2,9% 3,0% 2,4% 2,6% 2,6% 3,1% . Renault 2,9% 3,2%
Subaru 2,1% 1,6% 1,9% 1,8% 1,8% 2,1% 2,4% 2,7% . Suzuki 2,7% 2,8%
Mercedes-Benz 1,8% 1,5% 1,2% 1,4% 1,2% 1,3% 1,3% 1,2% . Mazda 2,6% 1,5%
BYD 5,8% 1,4% - - - - - - . Nissan 2,2% 2,3%
VW 1,2% 1,4% 1,5% 2,1% 1,7% 2,2% 2,5% 3,2% . Tesla 2,0% 1,8%
Renault 1,8% 1,4% 2,6% 3,5% 3,6% 4,3% 4,6% 3,8% . Cupra 1,9% 0,6%
Nissan 1,0% 1,3% 3,9% 3,5% 4,4% 5,8% 5,1% 4,1% . Dacia 1,3% 0,8%
BMW 1,0% 1,3% 1,2% 1,0% 1,2% 1,2% 1,2% 1,1% . MG €) 1,1% 0,8%
Audi 1,3% 1,1% 1,3% 1,5% 1,5% 1,5% 1,6% 1,5% . Seat 1,0% 2,7%
Cupra 0,8% 1,0% 0,4% - - - - - . Polestar 1,0% 0,4%
Jeep &) 0,5% 0,9% 0,9% 0,6% 0,5% 0,4% 0,3% 0,3% . Fiat 0,6% 1,1%
Opel 0,9% 0,9% 0,6% 0,5% 0,5% 1,1% 1,5% 1,8% . MINI 0,6% 0,7%
Dacia 0,4% 0,7% 0,8% 1,0% 1,2% 1,6% 1,5% 1,2% . DS 0,4% 0,3%
Lexus 0,6% 0,7% 0,6% 0,7% 0,6% 0,6% 0,4% 0,5% . Porsche 0,3% 0,3%
Volvo 0,7% 0,6% 0,8% 0,8% 0,7% 0,6% 0,5% 0,4% . Honda 0,3% 0,2%
Isuzu 0,4% 0,6% 0,5% 0,4% 0,6% 0,5% 0,6% 0,7% . Mitsubishi 0,2% 0,1%
Ford 0,5% 0,5% 0,8% 0,5% 0,4% 0,6% 1,0% 1,4% . Jeep 0,1% 0,3%
Aiways 0,3% 0,5% 0,1% - - - - - . Aiways 0,1% 0,1%
Chery 4,8% 0,3% - - - - - - . Land Rover 0,1% 0,1%
Skywell 0,3% 0,3% 0,0% - - - - - . Lexus 0,1% 0,0%
Seres 0,4% 0,3% 0,0% - - - - - . MAN 0,1% 0,1%
Cadillac 0,2% 0,3% 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% 0,1% . Maxus 0,1% 0.0%
Genesis 0,3% 0,2% 0,1% 0,0% - - - - . . . .
Land Rover 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% 0,1% 0,1% 0,1% . . . .
SsangYong $) 0,1% 0,2% 0,1% 0,1% 0,1% 0,1% 0,1% 0,2% . . . .
Maxus 0,1% 0,2% 0,1% - - - - - . . . .
Fiat 0,2% 0,2% 0,4% 0,4% 0,6% 1,1% 1,6% 1,6% . . . .
MINI 0,1% 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% . . . .
Honda 0,2% 0,2% 1,1% 1,2% 2,1% 2,3% 2,7% 2,4% . . . .
Alfa Romeo 0,1% 0,1% 0,2% 0,1% 0,2% 0,2% 0,3% 0,2% . . . .
Porsche 0,1% 0,1% 0,1% 0,1% 0,1% 0,1% 0,1% 0,0% . . . .
DS 0,0% 0,1% 0,1% 0,1% 0,1% 0,0% 0,0% 0,0% . . . .
ORA 0,3% - - - - - - - . . . .
GAC - - 0,1% 0,1% - - - - . . . .
Øvrige *) 0,8% 0,4% 0,2% 0,2% 0,1% 0.5% 0,5% 0,1% . Øvrige 0,2% 0,3%
Total 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% . Total 100,0% 100,0%
Kilde: Israel Motor Vehicles Importers Association (IMVIA).
Kilde: BestSellingCarsBlog.
Kilde: MarkLines - Automotive Industry Portal.
Kilde: Cartube (Israel).

Bemærkninger til tabel 2:

  • En ny bil tæller først som solgt i statistikken, når den er indregistreret (med nummerplade) og ikke ved underskrivelsen af købsaftalen.

  • €) En kinesisk bilfabrik (SAIC), der bruger det gamle engelske bilnavn MG på nogle af deres biler.

  • +) Bilmærket Chevrolet omfatter biler fra den GM-ejede bilfabrik Daewoo i Sydkorea med Opel/GM-teknik, der har fået et Chevrolet-logo og navn (de har også været produceret i Europa og solgt i Danmark), de ægte amerikanske Chevrolet-biler samt amerikanske GMC Truck/vans.

  • #) Salget af Tesla biler har været meget ujævnt fordelt siden ankomsten til Israel i marts 2021. I 2022 blev der solgt 2 Teslaer i januar, 961 stk. i februar, 491 i marts, 0 i april, 1 i maj, 568 i juni, 0 i juli og august, 606 biler i september, 0 i oktober, 2.300 i november og 1.118 i december måned, hvilket giver en markedsandel på 2,3% i 2022. I 2021 udgjorde salget af Tesla biler 0,9% af det totale salg i marts måned, april 0% (ingen biler), maj og juni hhv. 3% og 5,9%, juli 0% (ingen biler), august 5,9%, september 1,9%, oktober 0% (ingen biler), november 4,1% og december 15,5%. I 2023 er der solgt 3 Teslaer i januar, ingen i februar, 1.366 i marts og 72 i april måned. De meget store udsving i salget pr. måned skyldes leverancerne af nye biler pr. skib fra Kina og i mindre omfang USA (intet lager, bilerne er allerede solgt før ankomsten). Tesla Model Y og Tesla 3 (begge kun basismodellen) blev sat kraftigt ned i pris i første halvdel af april 2023. Faldende leveringstider for Tesla i 2023.

  • &) Omfatter også Chrysler SUV modeller.

  • $) KG Group opkøbte SsangYong i 2022 og i løbet af foråret 2023 skifter bilerne navn til KG Mobility. Navnet SsangYong beholdes indtil videre.

  • *) De øvrige bilmærker i Israel (2016-2023) er Infiniti (japansk), Jaguar, Chrysler, Abarth (italiensk), Maserati, Ferrari, Bentley, MAN (tysk), JAC (JAC Motors, kinesisk), DFSK (Dongfeng, DFSK Motor, kinesisk), Iveco (italiensk), Aston Martin, LEVC (kinesisk/engelsk), Lynk & Co (kinesisk/svensk), Honqqi (kinesisk), Great Wall Motor (GWM, kinesisk), JMEV/EVeasy (fransk/kinesisk), Polestar (svensk/kinesisk), Karma Automotive (amerikansk/kinesisk), Leapmotor (kinesisk), Voyah (Dongfeng, kinesisk), WEY (GWM, kinesisk), smart og Dodge. Der er også importeret enkelte biler af andre mærker som privat import.

  • De danske salgstal er inkl. ATV'er men eksklusiv vans (små varebiler under 3.500 kg.). De mest solgte vans i Danmark i 2022 (i rækkefølge) er fra Ford, Mercedes-Benz, VW, Renault, Toyota, Peugeot, Citroen, Iveco og Opel (de nævnte bilmærker udgør 92% af de små varebiler). Hvis deres salgstal tilføjes salget af biler i tabellen vil det øge deres markedsandel lidt (angivet i %) især for Ford mens bilmærker som BMW og Hyundai vil falde et par placeringer. Antal solgte ATV'er med nummerplade er meget begrænset. Definitionen af vans/kassevogne/varebiler/gulpladebiler og deres placering i statistikkerne kan variere.

  • Værdien "-" i tabellen betyder, at det pågældende bilmærke ikke har været i Israel det år og derfor ikke har solgt nogle biler. Værdien "0,0%" betyder, at det pågældende bilmærke har solgt biler det år men det har været så få at det giver et procenttal på 0,0%.

Salgstallene for 2022 viser, at de 3 mest solgte bilmærker (Hyundai, KIA og Toyota) de seneste 7 år har øget deres markedsandel til næsten 44% af de solgte biler (42,7% i 2021) mens bilmærker som Skoda, Seat, Renault, Nissan, Chevrolet og Honda har tabt markedsandele i forhold til 2021. Skoda er det bedst sælgende europæiske bilmærke de seneste 7 år og for første gang er et kinesisk bilmærke blandt de 10 mest solgte. De kinesiske bilmærker SAIC MG, Skywell (Skyworth), Geely, BYD og Chery er gået meget frem men også Mazda og Cupra har øget deres markedsandel i forhold til 2021. De japanske, amerikanske og især de europæiske bilmærker er samlet gået tilbage i 2022 mens de sydkoreanske og især de kinesiske bilmærker samlet er gået frem.

De kinesiske bilmærkers andel af bilsalget steg kraftigt i løbet af 2022. I begyndelsen af året havde de en markedsandel på 2-4%, i sommerhalvåret 5-7% og den steg til næsten 11% i oktober, næsten 23% i november og næsten 29% i december måned. Det giver et gennemsnit for 2022 på 7,7% mens de kun udgjorde 1,5% i 2021 og 0,1% i 2017 og 2016. I 1. kvartal 2023 udgjorde de kinesiske bilmærker ca. 16,5-17,4% af salget pr. måned.

For nogle bilmærkers vedkommende har salgstallene for 2022 været præget af aktuelle leveringsproblemer og store udsving for de enkelte måneder mens det for andre ikke har været et problem. Det samme gælder for 2023.

Uden for tabellen finder man for 2022 flere mere eksotiske eller specielle biler som Infiniti (135), Polestar (119), Abarth (96), Maserati (54), Jaguar (48), Bentley (26), Ferrari (19), LEVC (London-taxaer og vans) (16), Aston Martin (12), MAN (9), Chrysler (7), Karma (2) samt 6 kinesiske bilmærker (337 biler).

For de bilmærker, der har været på det israelske bilmarked i de seneste 7 år (2016-2022), har nogle af dem i store træk bevaret deres markedsandel af det israelske bilmarked, selv om der kan være en del udsving årerne imellem. De tre bedst sælgende bilmærker (Hyundai, KIA og Toyota) har samlet øget deres markedsandel ligesom Mazda, SAIC MG og Jeep. Til gengæld har bilmærker som Suzuki, Renault, Subaru, Honda, Opel, Dacia, Fiat, VW, Nissan, Seat, Chevrolet og Ford tabt markedsandele i perioden.

I 2021 øgede Hyundai, Toyota og KIA samlet deres markedsandel og de stod for næsten 43% af det samlede salg i 2021. Skoda var stadig det 4. mest sælgende bilmærke i Israel selv om de er gået lidt tilbage i 2021. Bilmærker som Toyota, KIA og Mazda øgede i 2021 deres markedsandel men til gengæld gik Hyundai, Skoda, Suzuki, VW, Renault og Mitsubishi tilbage. For de øvrige bilmærker var der kun mindre ændringer af deres markedsandele i 2021 i forhold til året før.

Cupra, Tesla og fire nye kinesiske bilmærker (Seres/SF Motor, Aiways, Geely og Skywell/Skyworth) kom ud på de israelske veje i 2021. Salget af Tesla biler svinger meget fra måned til måned (se bemærkninger til tabel 2).

Der er kommet en del nye kinesiske bilmærker til Israel i de senere år. DFSK (Dongfeng, DFSK Motor) kom til Israel i 2019, GAC (GAC Motor) og JAC (JAC Motors) kom ind på det israelske marked i 2020 og fire nye bilmærker (Seres/SF Motor, Aiways, Geely og Skywell/Skyworth) kom ud på de israelske veje i 2021. SAIC Maxus kom til Israel i 2021 og Lynk & Co og Honqqi fik de første biler ud at køre på de israelske veje i marts 2022. I juli 2022 kom biler fra JMEV, i september Leapmotor, i oktober BYD Auto, i november Voyah og i december måned Chery (Chery Automobile Co. Ltd.) ud at køre. Januar 2023 kom de første biler af mærket WEY og i februar ORA (begge bilmærker er fra Great Wall Motor) ud at køre. SAIC MG har været i Israel minimum siden 2016.

På nuværende tidspunkt er der ca. 16 kinesiske bilmærker i Israel.

Flere kinesiske bilmærker forventes at komme til Israel i løbet af 2023. WM Motor (Weltmeister) kommer snart. JMC (Jiangling Motors Corporation Group) kommer snart til Israel med deres elbiler - den første sending af biler forventes at blive på 600 elbiler - og det samme gør Nezha/Neta (Hozon Auto). Dongfeng vil udvide med at sælge eldrevne varebiler/vans i Israel og Seres udvider med flere elbiler.

Til gengæld har enkelte kinesiske bilmærker trukket sig fra det israelske marked. Det er bl.a. Great Wall Motors (GMW), der dog er kommet tilbage i 2023 med to af deres bilmærker, og GAC.

Israel importerede i januar og februar måned 2023 i alt omkring 15.500 biler fra Kina, hvilket gør Israel til Kinas 3. største importør af kinesiske biler. Israel importerede flere biler fra Kina end hele EU tilsammen. De 4 største kinesiske bilmærker i Israel er (primo 2023) BYD, SAIC-MG, Geely Geometry og Chery. For perioden januar-april 2023 blev der importeret næsten 20.000 kinesiske biler (kinesiske bilmærker) og de udgør ca. 17,5% af alle solgte biler i perioden. Denne andel forventes at stige i løbet af 2023. Tesla's kinesisk producerede biler på fabrikken i Shanghai er ikke med i disse statistiker.

Nogle af de kinesiske bilfabrikker ser Israel som et springbræt til Europa, da det er et vestligt orienteret land og de møder konkurrenterne i Europa. Her kan de teste markedet og markedsføringen, da Israel er et lille og geografisk isoleret marked. For flere af de små kinesiske bilfabrikker er Israel det første udenlandske marked og herefter kan de kalde sig for internationale eller global bilfabrik, hvilket er en fordel før en notering på børsen i Kina, Hong Kong, Wall Street og andre steder. Nogle kinesiske bilfabrikker tester og udvikler deres nye biler i Israel i samarbejde med israelske virksomheder og får dermed adgang til den nyeste teknologi. Israel er også kendt for at være et land, der er meget imødekommende over for ny teknologi og innovation, hvilket hjælper på udbredelsen af elbiler og nye og ukendte bilmærker.

Maj 2023 åbnede det kinesiske rederi COSCO en direkte rute mellem Kina og Eilat for eksport af kinesiske biler til Israel. Israel og Kina forventes i løbet af 2023 at underskrive en frihandelsaftale, som bl.a. medfører at en israelsk afgift på importerede biler fra Kina falder væk. Begge dele forventes at øge eksporten og salget af kinesiske biler i Israel.

I august 2022 kom de første biler fra Polestar og en enkelt Karma ud på de israelske veje.

Genesis (sydkoreansk) kom til Israel i 2020 - til gengæld er der ikke solgt smart biler siden 2019 og Dogde 2016.

VinFast (bilfabrik i Vietnam) forventes at komme til Israel i løbet af 2023.

Som følge af en ny frihandelsaftale mellem Sydkorea og Israel bliver det billigere at importere biler fra Sydkorea og det får praktisk betydning fra januar 2023. Det gælder kun for de sydkoreanske biler produceret i Sydkorea og ikke dem produceret i Europa.

Til sammenligning er vist de danske salgstal for 2021 og 2022. De foreløbige salgstal for 2023 (januar-april) viser at Tesla, VW, Toyota, Audi, Hyundai, Peugeot og Skoda er de mest solgte bilmærker. Tesla har haft et meget stort salg i marts måned pga. store prisfald på deres biler.

Mens israelerne i højere grad foretrækker japanske, sydkoreanske og efterhånden også kinesiske bilmærker foretrækker danskerne mere tyske, franske og andre europæiske bilmærker. De japanske og sydkoreanske bilmærker udgjorde i Israel (2022) ca. 65% af bilsalget mens det i Danmark kun er ca. 28%. Til gengæld var næsten 68% af de solgte biler i Danmark europæiske bilmærker mens de i Israel kun udgør ca. 23,4%. De kinesiske bilmærker udgør ca. 7,7% af bilsalget i Israel mens det kun er næsten 2% i Danmark. Tilsvarende udgør de amerikanske bilmærker ca. 4,1% i Israel mens det kun er 2,1% i Danmark. De sydkoreanske og kinesiske bilmærker har øget deres markedsandel i både Israel og Danmark i 2022 mens de europæiske bilmærker har tabt markedsandele.

Det er næsten de samme bilmærker på begge markeder men deres markedsandele kan være meget forskellige. Der er flere undtagelser - Lexus kom tilbage til Danmark i efteråret 2021 efter 8 års fravær, Infiniti og Genesis har aldrig været solgt i Danmark og Chevrolet Danmark stoppede salget af biler i 2015 men de ægte amerikanske Chevroletbiler inkl. GMC Truck/vans kan stadig købes hos udvalgte forhandlere. SsangYong forlod det danske marked januar 2021 men kommer tilbage under deres nye navn KG (Mobility) til sommeren 2023. Polestar har været solgt i Danmark siden 2021 og kom til Israel i august 2022. Der er flere kinesiske bilmærker i Israel end Danmark.

Selv om et bilmærke ikke importeres officielt med importør og forhandlere er det i mange tilfælde muligt at importere bilen som privat import eller via en bilforhandler. Som eksempel kan nævnes Lotus, der ikke importeres til Israel, men alligevel kører der enkelte Lotus'er rundt på de israelske veje.

Kilde: Israeli business daily "Globes". Globes

Den mest solgte bilmodel

Toyota Corolla - den mest solgte bil i Israel 2019, 2020 og 2021 Tabel 3 viser de meste solgte bilmodeller i Israel i perioden 2016-2022 og 1. kvartal 2023.

De tre mest solgte bilmodeller (Kia Picanto, Toyota Corolla og Hyundai Ioniq) var de samme i både det første kvartal af 2022 samt 2021, 2020 og 2019. Kia Picanto og Toyota Corolla er fortsat blandt de tre mest solgte bilmodeller mens Hyundai Ioniq i løbet af foråret blev erstattet af Hyundai Ioniq 5. Det samlede salg af Ioniq og Ioniq 5 placerer dem blandt de tre mest solgte bilmodeller i 2022.

Toyota Yaris Cross, Geely Geometry C, BYD Atto 3 og Hyundai Ioniq 5 er nye modeller på det israelske marked og de har alle opnået et meget højt salg. Hyundai Elantra, Mazda CX-3, Kia Sorento og Kia Seltos har i 2022 haft stor fremgang.

Næsten alle bilmodeller (bilmærker) i Top 20 for 2022 er fra Sydkorea, Japan eller Kina - kun på plads nr. 16 er der en amerikansk bil (bygget i Kina). Ingen europæiske bilmodeller er blandt de 20 mest solgte i Israel i 2022.

I det fjerde kvartal (oktober - december) 2022 var de to mest solgte bilmodeller BYD Atto 3 og Geely Geometry C, begge kinesiske biler. Til gengæld blev Hyundai Ioniq stort set kun solgt i det 1. kvartal.

Skoda Octavia var den mest solgte europæiske model i perioden 2016-2021 undtagen 2020, hvor Skoda Kodiaq solgte bedre. Salgstallene for 2022 viser at Skoda Octavia og Skoda Kodiaq var de mest solgte europæiske modeller (placering som nr. 21 og 22).

Toyota Corolla, Kia Sportage, Kia Niro, Toyota RAV4, Hyundai Tucson og Hyundai i10 har været blandt de 10 mest solgte biler de fleste år i perioden 2016-2022.

Året 2022 var præget af de mange nye kinesiske bilmærker og modeller i Israel især i det andet halvår, hvor nogle af dem solgte mange biler.

Tabel 3: De meste solgte bilmodeller i Israel (2016-2022, 1. kvartal 2023)
Årstal 1. kv. 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016
Top 10 Mærke og model Mærke og model Mærke og model Mærke og model Mærke og model Mærke og model Mærke og model Mærke og model
1. BYD Atto 3 Kia Picanto Toyota Corolla Toyota Corolla Toyota Corolla Hyundai Ioniq Kia Picanto Kia Sportage
2. Mazda2 Toyota Corolla Hyundai Ioniq Hyundai Ioniq Hyundai Ioniq Kia Sportage Kia Sportage Kia Picanto
3. Geely Geometry C Hyundai Tucson Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Kia Picanto Hyundai Tucson Hyundai Tucson
4. Hyundai Tucson Mazda2 Kia Sportage Hyundai i20 Hyundai i10 Hyundai Tucson Toyota Corolla Toyota Corolla
5. Hyundai i10 Geely Geometry C Kia Niro Kia Niro Kia Niro Kia Niro Skoda Octavia Mitsubishi Outlander
6. Chery Tiggo 8 Toyota Yaris Cross Toyota RAV4 Toyota RAV4 Kia Sportage Hyundai i10 Hyundai Ioniq Skoda Octavia
7. Kia Niro Hyundai Ioniq Skoda Octavia Skoda Kodiaq Hyundai Tucson Skoda Octavia Mitsubishi Outlander Mazda3
8. Hyundai Elantra Kia Sportage Tesla Model 3 Chevrolet Spark Mitsubishi Outlander Toyota Corolla Hyundai i10 Hyundai i25
9. Kia Picanto Hyundai Elantra Hyundai i20 Seat Ibiza Skoda Octavia Mitsubishi Outlander Mazda3 Hyundai i10
10. Hyundai i20 Kia Seltos Hyundai i10 Seat Arona Toyota RAV4 Toyota CH-R Renault Clio Seat Ibiza
11. Mazda CX-5 Kia Niro Toyota Yaris . . . . .
12. Toyota Yaris Cross Toyota RAV4 Mitsubishi Outlander . . . . .
13. Kia Seltos MG eHS Kia Stonic . . . . .
14. Mitsubishi Outlander Hyundai i10 Hyundai Tucson . . . . .
15. Hyundai Kona Mazda CX-5 Chevrolet Spark . . . . .
16. Citroen Berlingo Tesla Model 3 Toyota C-HR . . . . .
17. MG eHS Hyundai Kona Mazda CX-5 . . . . .
18. Kia Sportage Hyundai i20 Seat Ibiza . . . . .
19. Hyundai Bayon Kia Stonic Seat Arona . . . . .
20. Peugeot 3008 BYD Atto 3 Renault Megane . . . . .
Kilde: BestSellingCarsBlog.
Kilde: Focus2move.

Den mest solgte bilmodel i 2021 var Toyota Corolla (se billede herover) efterfulgt af Hyundai Ioniq og Kia Picanto. Det samme var tilfældet i 2020 og 2019. Cupra Formentor og Ford Puma var de bedst sælgende nyheder uden for Top 10 i 2021.

Næsten alle bilmodeller på Top 10 bevarede eller øgede deres markedsandel i 2020 på trods af et generelt fald i bilsalget på 15,5% i forhold til 2019. De fleste bilmodeller på Top 10 blev der solgt flere af. Kun Kia Niro på Top 10 både tabte markedsandel og solgte færre biler. Skoda Kamiq var den bedst sælgende nyhed i 2020.

I 2019 var årets bedst sælgende nyhed Hyundai Accent/i25. Toyota Corolla bliver for første gang den mest solgte bil.

I 2018 var de 6 mest solgte bilmodeller i Israel sydkoreanske. Nissan Micra og Renault Megane var også meget populære. For første gang var den meste solgte bil en hybridbil - Hyundai Ioniq (den findes som hybrid-, plug-in og elbil). Mitsubishi Eclipse Cross var den bedst sælgende nyhed i 2018.

I 2017 var den bedst sælgende nyhed Hyundai Ioniq, der opnåede den bedste placering på verdensplan i Israel. Toyota C-HR var den bedst sælgende nyhed uden for Top 10.

I 2016 var Hyundai Elantra den bedst sælgende nyhed efterfulgt af Suzuki Baleno og Suzuki Celerio.

Til sammenligning var de mest solgte bilmodeller i Danmark (i rækkefølge):

2022 (Top 20): Peugeot 208, Ford Kuga, Citroen C3, Toyota Aygo X, Toyota Yaris, VW T-Roc, Hyundai i10, Mercedes C-Klasse, Skoda Enyaq, Kia Ceed, VW ID.4, Tesla Model Y, Nissan Qashqai, Toyota Yaris Cross, VW ID.5, Volvo XC40, Hyundai i20, VW Polo, Audi Q4 og Opel Corsa.
2021 (Top 20): Ford Kuga, Citroen C3, Toyota Yaris, Peugeot 208, Toyota Aygo, BMW 3-serie, Hyundai i10, Opel Corsa, Peugeot 3008, Kia Ceed, Toyota RAV4, Nissan Qashqai, VW Polo, VW ID.4, Peugeot 2008, Skoda Octavia, Mercedes C Class, VW T-Roc, VW T-Cross og Renault Captur.
2020 (Top 10): Peugeot 208, Citroen C3, Ford Kuga, Nissan Qashqai, Toyota Aygo, Toyota Yaris, Tesla Model 3, Citroen C1, Renault Clio og VW Golf.

Kilde: BestSellingCarsBlog.

Som det ses er der ikke mange bilmodeller, der er blandt de mest solgte i både Israel og Danmark i 2022, 2021 og 2020. En af forklaringerne er at der er en meget stor forskel på nogle bilmærkers andel af det totale sag i Israel og Danmark (se tabel 2).

Bestanden af biler

Tabel 4 herunder viser antallet af personbiler og taxaer i Israel for de senere år (2016-2022). Som det fremgår stiger antallet af biler hvert år og i 2022 steg antallet med ca. 3,6% i forhold til året før. I 2021 steg antallet af israelske biler kraftigt pga. et rekordsalg med næsten 4,4% mens stigningen i 2020 kun var på 2,9%.

I de seneste 15 år er antallet af biler i Israel vokset med 3,5-5% pr. år i gennemsnit.

Tabel 4: Bestanden af biler i Israel og Danmark
Land Israel Danmark
Årstal Personbiler Taxaer I alt Årlig stigning Privat kørsel Taxaer Udlej. biler Andre I alt
2022 3.433.026 22.413 3.455.439 +121.778 2.719.823 4.734 49.559 27.119 2.801.076
2021 3.312.273 21.488 3.333.661 +139.752 2.719.253 4.364 37.522 26.573 2.787.553
2020 3.173.293 20.616 3.193.909 +85.995 2.651.572 4.281 42.596 25.218 2.723.667
2019 3.085.315 22.599 3.107.914 +106.764 2.582.914 4.614 40.058 24.140 2.651.726
2018 2.978.911 22.239 3.001.150 +122.413 2.520.814 4.454 44.448 24.753 2.594.469
2017 2.856.959 21.778 2.878.737 +130.709 2.458.012 4.156 42.412 25.467 2.530.047
2016 2.726.835 21.193 2.748.028 +144.183 2.394.650 4.283 40.170 26.435 2.465.538
2000 1.396.947 14.806 1.411.753 +81.152 1.821.719 6.059 10.038 16.244 1.854.060
1980 409.518 5.085 414.603 +12.085 . . . . .
1960 23.980 2.477 26.457 +3.584 . . . . .
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles 2019.
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles in Israel in 2020.
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles 2021.
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles in Israel in 2022.
Kilde: Danmarks Statistik 2021 og 2022.

Bemærkninger til tabel 4:

  • Alle tal er opgjort ved årsskiftet ultimo (undtagen tallene for 1960).

  • De israelske tal indeholder ikke minibusser og minilastbiler med en vægt på under 3,5 tons (3.500 kg.). I 2020 udgjorde de ca. 207.000 køretøjer.

For at vise udviklingen i antallet af biler i Israel er der medtaget antallet af biler for udvalgte år, nemlig 2000, 1980 og 1960. Ved Israels grundlæggelse i 1948 og årerne derefter har der formentlig højest været 10.000 biler i landet.

Antallet af biler i Israel er i dag højere end i Danmark. Tidligere var det omvendt.

Tabel 4a herunder viser hvem der ejer bilerne i Israel. Som det fremgår ejes næsten 89% af bilerne af private mens de øvrige ejes af leasing selskaber, virksomheder og udlejningsselskaber (taxaer er ikke medtaget i denne tabel).

Desuden vises andelen af nye og nyere biler fra perioden 2019-2021. Mens ca. 22% af alle biler i Israel er indregistreret første gang i perioden 2019-2021 gælder det kun for ca. 15,6% af de private biler men til gengæld er biler tilhørende leasing selskaber, udlejningsselskaber og virksomheder væsentlig yngre.

Tabel 4a: Hvem ejer personbilerne i Israel (2021)?
Ejerskab 2021 Procent andel Heraf nye biler#)
Private 2.937.781 88,7% 15,6%
Leasing selskaber 215.850 6,5% 85,6%
Virksomheder 125.796 3,8% 49,7%
Udlejningsbiler 32.846 1,0% 77,5%
I alt 3.312.273 100,0% 22,1%
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles 2021.

Bemærkninger til tabel 4a:

  • Israelske taxaer er ikke medtaget i denne tabel (2021: 21.488, ca. 58,5% er fra perioden 2019-2021).

  • #) Heraf nye biler fra 2019-2021 (procent andel).

Den samlede bestand af køretøjer med nummerplade i Israel var i 2022 på ca. 3,97 mill.

Drivmiddel (brændstof)

Tabel 5 herunder viser hvilket brændstof eller drivmiddel de israelske biler (bilparken) har anvendt i perioden 2016-2022. Som det fremgår kørte 81,9% af de israelske biler på benzin i 2022 mens 10,4% var hybridbiler (inkl. plug-in hybrid), 5,9% dieselbiler, 1,2% elbiler og 0,6% kørte på gas.

Antallet af hybrid, plug-in hybridbiler og elbiler er steget meget i perioden 2016-2022 både målt i antal og andel af bilparken. De seneste salgstal for perioden januar - april 2023 viser at der er solgt næsten 20.000 elbiler og mange hybridbiler.

Et mindre antal biler kører på gas, hvilket betragtes som mere miljøvenligt end benzin og diesel.

Den samlede bestand af biler i Israel (taxaer ikke medregnet) steg med 120.753 biler, hvilket er en stigning på 3,5% i forhold til 2021.

Ultimo 2022 anvendte de fleste israelske taxaer diesel som brændstof (67,4%) mens 30,9% var hybridbiler (inkl. plug-in hybrid) og de resterende 1,7% kørte på enten benzin, el eller gas. I forhold til 2020 og 2021 er antallet af dieseltaxaer faldet kraftigt mens antallet af hybridtaxaer er steget næsten tilsvarende. I 2022 var der i alt 22.413 taxaer.

Tabel 5: Israelske personbilers drivmiddel (brændstof)
Drivmiddel Benzin Hybrid #) Plug-in hybrid *) Diesel Gas €) El I alt
2022 2.813.039 309.788 46.262 203.170 18.959 41.808 3.433.026
2021 2.787.233 264.313 31.016 197.022 18.750 13.939 3.312.273
2020 2.747.960 204.052 17.610 182.216 18.672 2.783 3.173.293
2019 2.723.201 163.260 11.932 167.187 18.539 1.196 3.085.315
2018 2.693.344 114.163 7.379 145.473 17.897 655 2.978.911
2017 2.633.577 78.746 3.007 123.874 17.120 635 2.856.959
2016 2.549.543 52.511 506 107.488 15.969 818 2.726.835
2015 - 39.677 184 - - - -
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles 2019.
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles in Israel in 2020.
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles 2021.
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles in Israel in 2022.

Bemærkninger til tabel 5:

  • #) Hybridbiler - normalt en kombinationen af benzin og el; enkelte er diesel og el.

  • *) Plug-in hybridbiler - normalt en kombinationen af benzin og el; enkelte er diesel og el.

  • €) CNG (naturgas, N-gas) og LPG (F-gas/autogas/flaskegas).

  • De israelske tal indeholder ikke minibusser og minilastbiler med en vægt på under 3,5 tons (3.500 kg.).

  • Israelske taxaer er ikke medtaget i denne tabel (2022: 22.413 taxaer).

Der findes flere typer af elektriske køretøjer (EV = Electric Vehicle):

  • Mild hybrid biler (MHEV): Mild hybrid med en lille elmotor, som hjælper forbrændingsmotoren, når der er behov for det ved spidsbelastninger. Batteriet oplades under kørsel. Kan ikke køre på ren el.
  • Hybridbiler (HEV), mild hybrid: Har en benzin- eller dieselmotor (forbrændingsmotor) og en mindre elmotor. Batteriet oplades gennem det regenerative bremsesystem. Kan køre på ren el.
  • Plug-In Hybrid biler (PHEV/PHV), opladningshybrid: Har en mindre benzin- eller dieselmotor (forbrændingsmotor) og en større og kraftigere elmotor samt et elstik således at de kan oplades via en stikkontakt eller ladestander.
  • Range-extended electric vehicle (REEV), 'rækkeviddeforlænger' eller 'turforlænger': Elektriske køretøjer med en separat forbrændingsmotor (eller brændselsceller), der kan lade batteriet, hvis det bliver tomt. Kører som en elbil og kun på el men beskattes som en plug-in hybridbil.
  • Elbiler (BEV): Kører kun på el. Oplades via en stikkontakt eller ladestander.
  • Brintbiler (brændselsceller)(FCEV): Ren elbil, der har sit eget elværk til at producere strøm. Tankes med brint fra en brinttankstation.

Andre definitioner af elektriske køretøjer (EV):

  • New energy vehicles (NEV): Elektriske køretøjer, der kører helt eller delvist på strøm. Omfatter plug-in hybridbiler, elbiler og brintbiler.
  • Plug-in elektriske køretøjer (PEV): Opladelige biler, hvor batteriet oplades via et elstik. Omfatter plug-in hybridbiler og elbiler. Inkl. biler ombygget til elektrisk køretøj.

I 2018 blev der solgt mere end 39.000 hybrid- og plug-in hybridbiler i Israel, hvilket udgjorde 14,5% af bilsalget det år. Israel var dermed et af de lande, hvor der blev solgt forholdsvis flest hybridbiler det år. De mest populære hybrid bilmodeller var fra Hyundai, Toyota og KIA. Mere end 90% af de solgte hybridbiler var fra de tre bilmærker.

I 2019 udgjorde salget af hybridbiler ca. 15,5% af de solgte biler i Israel mens salget af plug-in hybridbiler udgjorde ca. 1,5% (næsten 12.000 biler).

I 2018 og 2019 var de meste solgte plug-in hybridbiler Mitsubishi Outlander, Volvo XC60, Mercedes E300e, Mercedes GLC350e, Mercedes C350e og BMW 530e mens den mest solgte elbil var Audi e-Tron.

Siden 2019 sælges Toyota Corolla, der var den bedst sælgende bilmodel i 2019, 2020 og 2021, kun som en hybridbil. Hyundai Ioniq, der er den næstbedste sælgende bilmodel siden 2019, og Kia Niro, der har været i Top 10 siden 2018, sælges som enten hybrid, plug-in hybrid eller elbil.

I 2020 udgjorde salget af hybridbiler ca. 16% af det samlede antal solgte biler mens plug-in hybridbiler udgjorde 2,5%. I de første måneder af 2020 var de mest solgte plug-in hybridbiler Mitsubishi Outlander og Volvo XC60 mens de mest solgte elbiler var SAIC MG ZS, Audi e-Tron og Hyundai Ioniq. Elbiler udgjorde 0,7% af salget i 2020.

I 2021 blev der solgt 6.299 Tesla biler.

I perioden januar - november 2021 blev der solgt ca. 9.600 elbiler, hvilket udgør ca. 3,4% af det totale bilsalg. Den mest solgt elbil var Tesla (55% af de solgte elbiler), derefter SAIC MG ZS EV (15,3%) og Aiways U5 (4,4%). For hele 2021 udgjorde salget af elbiler 3,8% af det totale salg.

I samme periode (januar - november 2021) blev der solgt ca. 11.200 plug-in hybridbiler og de udgjorde ca. 4% af det samlede antal solgte biler. Den mest solgte bil var Kia Niro plug-in med 50,4% og den næstmest solgte var SAIC MG EHS med 9,8% af de solgte plug-in hybridbiler.

Salget af plug-in hybridbiler og elbiler steg kraftigt i 2021 og dermed deres andel af den israelske bilpark.

Denne tendens fortsatte i 2022. I perioden januar til medio december 2022 blev der sat ny salgsrekord for plug-in hybridbiler med ca. 13.500 biler og de udgjorde omkring 5% af det samlede salg. Den mest solgte plug-in hybridbil er SAIC MG EHS med en markedsandel på 36% efterfulgt af Kia Niro med 27,3%.

I samme periode udgjorde salget af hybridbiler ca. 18% af det samlede antal solgte biler.

I perioden januar til og med juli 2022 blev der solgt næsten 10.500 nye elbiler i Israel, hvilket er en stigning på ca. 70% i forhold til sammen periode året før. De udgjorde 5-6% af det samlede bilsalg. I anden halvår af 2022 steg salget af elbiler kraftigt. I perioden januar til medio december 2022 blev der solgt 27.058 elbiler, hvilket udgør ca. 10% af det samlede salg af nye biler.

I første kvartal af 2022 blev der solgt 1.454 Tesla biler og Tesla var den mest solgte elbil med en markedsandel på ca. 1/3. I perioden januar - juni 2022 var Geely Geometry C den meste solgte elbil med en markedsandel på 22% af det samlede elbilsalg efterfulgt af Tesla, Hyundai Ioniq og Hyundai Kona. I perioden januar til medio december 2022 var Geely Geometry C den meste solgte elbil med en markedsandel på 25% af det samlede elbilsalg efterfulgt af Tesla med 17,1% og BYD ATTO3 med 13,4%.

I 2022 var ca. 64% af de solgte elbiler produceret i Kina uanset bilmærke.

I løbet af november og december kom der mange nye elbiler til Israel fra Kina som Tesla, Geely, Aiways, Skywell, BYD og Chery (nyt kinesisk bilmærke i Israel). I november måned solgte Tesla og BYD ca. 4.600 elbiler hvilket udgør mere end 21% af det samlede bilsalg for november. Hertil kommer ca. 1.400 elbiler fra andre bilfabrikker. Det totale salg var på næsten 6.000 elbiler. Salget af elbiler udgjorde ca. 35% af det samlede bilsalg for november. I december blev der solgt mere end 3.000 elbiler og de udgjorde ca. 40% af det totale salg. En del af bilerne er solgt til leasing- og udlejningsfirmaer.

Tesla udvider kraftigt deres faciliteter i Israel med et nyt hovedkontor og servicecenter, der forventes at åbne i august 2023. Tesla har siden starten i marts 2021 solgt ca. 13.800 biler (pr. april 2023), har mange underskrevne ordrer på køb af en Tesla og forventer at levere et større antal i de kommende måneder. I starten kom Tesla-bilerne fra den amerikanske fabrik (Fremont) men i dag kommer de fra den kinesiske fabrik (Shanghai). Tesla Model Y og Tesla 3 (begge kun basismodellen) blev sat kraftigt ned i pris i første halvdel af april 2023. Faldende leveringstider for Tesla.

I perioden januar til medio december 2022 udgjorde det samlede salg af hybridbiler, plug-in hybridbiler og elbiler ca. 1/3 af det samlede salg.

Salget kunne være langt større men på grund af stor efterspørgsel og leveringsproblemer er der lange ventelister på elbiler. Kombineret med gode tilbud kan de nye og ukendte kinesiske bilfabrikker let sælge mange elbiler.

De kinesiske bilproducenter satser kraftigt på det israelske marked for elbiler. Mange er allerede repræsenteret i Israel og der kommer flere i løbet af 2023. BYD kom til Israel i oktober 2022 og solgte den første måned ca. 470 biler, 2.330 biler i november, 911 biler i december, 2.999 biler i januar 2023, 1.590 biler i februar, 1.263 biler i marts og 1.377 biler i april måned. JMC (Jiangling Motors Corporation Group) kommer snart til Israel med deres elbiler - den første sending af biler forventes at blive på 600 elbiler - og det samme gør Nezha/Neta (Hozon Auto). Dongfeng vil udvide med at sælge eldrevne varebiler/vans i Israel og Seres udvider med flere elbiler. Great Wall Motors er vendt tilbage til Israel med bilmærkerne WEY og ORA. Flere bilmærker vil introducere flere nye modeller i 2023.

Hovedparten af de importerede biler fra Kina (kinesiske bilmærker) er elbiler eller plug-in hybridbiler (primo 2023: Ca. 80%) men der sælges også et mindre antal benzinbiler (primært Chery).

De foreløbige salgstal for 2023 viser et stort salg af elbiler og dermed stiger bestanden af dem. Tabel 6 viser salget af elbiler i Israel for perioden januar - april 2023 opgjort efter bilmærke. Tabellen viser, at næsten halvdelen af de 15 mest solgte bilmærker er kinesiske og at omkring 64% af de solgte elbiler (eller lidt mere) er kinesiske bilmærker. Da Teslas biler er produceret i Kina er det mere end 71% af de solgte elbiler, der er produceret i Kina.

I perioden januar-april måned (2023) udgjorde salget af elbiler (BEV) ca. 15,9% af de solgte biler.

Salget af plug-in hybridbiler er også steget i perioden.

Tabel 6: Salget af elbiler (BEV) i Israel januar-april 2023
Placering Bilmærke Antal Procent
1 BYD 7.229 36,2%
2 Geely 3.639 18,2%
3 Hyundai 2.012 10,1%
4 Tesla 1.441 7,2%
5 Mercedes 637 3,2%
6 Skoda 548 2,7%
7 Seres 481 2,4%
8 KIA 454 2,3%
9 Skywell 422 2,1%
10 Aiways 355 1,8%
11 Toyota 350 1,8%
12 ORA 322 1,6%
13 Genesis 273 1,4%
14 Leapmotor 252 1,3%
15 Volvo 200 1,0%
Øvrige 1.367 6,8%
Ialt 19.982 100,0%
Kilde: BestSellingCarsBlog.
Kilde: Cartube.co.il.

Uden for tabellen findes bilmærker som Fiat, SAIC/MG, Polestar, Hongqi og de andre kinesiske bilmærker.

Så vidt vides er der ingen brintbiler i Israel endnu men Toyota og sydkoreanske Hyundai-KIA, der er de tre mest solgte bilmærker i Israel, satser på brintteknologien og de er langt fremme med næste generation af brændselsceller. Hyundai Staria FCEV (MPV) forventes at blive den første brintbil i Israel. Hyundai Xcient blev den første brintdrevet lastbil i Israel og Mellemøsten, og de første blev leveret i starten af 2023. Det er et samarbejde mellem Hyundai, Colmobil (importør af biler, busser og lastbiler), Bazan (Israels største producent af brint) og Sonol (en af de store kæder af tankstationer). Det kan bane vejen for udbredelsen af brinttankstationer og brintbiler i Israel. Den første tankstation med brint er i Haifa-området og der er planer om at åbne flere.

Toyota har indgået en aftale med BMW om at levere deres brændselscelle til en af BMW's nye modeller (BMW iX5 Hydrogen) og en kinesisk bilfabrik begynder snart en produktion af brintbiler. Til gengæld har Honda stoppet deres produktion af brintbiler. En af fordelene ved brintbiler er at de ikke belaster elnettet som hybrid og elbiler gør, da de selv producer strømmen.

Fra den israelske regering er der stor fokus på anvendelsen af CNG (naturgas) i transportsektoren (biler, busser og lastbiler) som alternativ til benzin og diesel. Man er i gang med at udbygge antallet af gasstationer over hele landet.

I Israel er beskatningen af hybrid-, plug-in hybrid og el-biler lavere end biler med benzin- og dieselmotorer. I de senere år har beskatningen af hybridbiler været stigende og fra januar 2022 skal hybridbiler beskattes på næsten samme måde som benzin- og dieselbiler. Beskatningen af plug-in hybridbiler stiger også men mindre; ny stigning fra 2024. Fra januar 2023 steg momsen på elbiler med 10% og en afgift på elbiler stiger fra 2024. Den israelske regering planlægger en kilometerafgift på elbiler fra efteråret 2023 eller begyndelsen af 2024 men den kommer formentlig kun til at omfatte nogle af elbilerne. El er ikke belagt med afgifter i Israel, hvilke giver elbilerne en fordel i forhold til benzin- og dieselbiler (høj afgift på benzin og diesel). Der er forslag om at indføre en elafgift på strøm til elbiler. Elbilerne vil dog stadig være billigere at købe og køre i pga. en meget mildere beskatning i forhold til benzin- og dieselbiler.

Som følge af en ny frihandelsaftale mellem Sydkorea og Israel bliver det billigere at importere biler fra Sydkorea og det får betydning fra januar 2023. Det gælder kun for de sydkoreanske biler produceret i Sydkorea og ikke dem produceret i Europa. Det vil især være en fordel for elbilerne.

Israel er det land i Mellemøsten, hvor der er forholdsvis flest plug-in hybrid og el-biler.

Den israelske regering meddelte allerede i november 2018, at den planlægger et stop for import og salg af benzin- og dieselbiler (og andre køretøjer) i 2030. Fremover bliver det elbiler og andre eldrevne køretøjer samt køretøjer med (israelsk) naturgas som drivmiddel. Naturgas, sol- og vindenergi og andre grønne energier skal anvendes til at producere strømmen til elkøretøjerne.

Kilde: Israeli business daily "Globes". Globes

Tabel 7: Danske personbilers drivmiddel (brændstof)
Drivmiddel Benzin *) Plug-in hybrid #) Diesel *) Gas €) El Brint Øvrige I alt
2022 1.820.423 104.946 762.754 130 112.674 147 1 2.801.075
2021 1.840.429 77.856 802.447 142 66.610 173 1 2.787.658
2020 1.834.418 29.695 827.412 139 31.886 113 4 2.723.667
2019 1.803.976 9.838 822.181 144 15.507 77 3 2.651.726
2018 1.766.543 5.158 812.502 134 10.037 83 2 2.594.469
2017 1.736.403 1.777 782.889 131 8.764 85 3 2.530.052
Kilde: Danmarks Statistik 2022.

Bemærkninger til tabel 7:

  • *) Mild hybridbiler indgår i tabellen for benzin- og dieselbiler.

  • #) Plug-in hybridbiler er normalt en kombinationen af benzin og el; enkelte er diesel og el (under 3%).

  • €) CNG (naturgas, N-gas) og LPG (F-gas/autogas/flaskegas).

I tabel 7 kan man se hvilket brændstof bestanden af de danske biler anvendte i perioden 2017 - 2022. Her ses det at antallet af hybridbiler (plug-in hybrid) og elbiler steg kraftigt i perioden fra 2017 til og med 2022. Antallet af benzin- og dieselbiler steg i samme periode forholdsvis mindre frem til hhv. 2021 og 2020, hvorefter antallet er svagt faldende. Den totale bestand af personbiler voksede i 2022.

Bestanden af el- og plug-in hybridbiler i alt nåede i 2022 op på næsten 218.000. En stigende andel af de opladelige biler er let brugte importbiler (især Tesla og VW) fra især Tyskland. Den mest udbredte plug-in hybrid bil er Ford Kuga efterfulgt af Kia Niro (2022).

Antallet af brintbiler var på det højeste i vinterhalvåret 2021-2022 men er faldet i efteråret 2022. Den danske bestand af brintbiler består af Toyota Mirai, Hyundai iX35 og Hyundai Nexo (Nexø) men ingen Honda Clarity.

I 2023 vil importen af let brugte plug-in hybrid biler og elbiler fra især Tyskland og Sverige falde kraftigt, da begge lande reducerer tilskuddene til disse biler samt strammer kravene.

Salget af elbiler satte ny rekord i 2020 med 14.234 elbiler. Antallet af plug-in hybridbiler satte ligeledes ny rekord med 18.248 biler. Til gengæld faldt antallet af solgte hybridbiler til 9.227 biler.

Det totale salg af biler pr. måned i 2021 steg kraftigt i perioden februar til marts måned men har herefter vist en faldende tendens.

Salget af plug-in hybridbiler i 2021 steg kraftigt i perioden februar til marts måned, har efterfølgende ligget på dette niveau med en del udsving pr. måned og en stor stigning i december måned. Salget af elbiler steg kraftigt i løbet af 2021 og satte ny salgsrekord i december måned. I hele perioden har salget af plug-in hybridbiler været større end salget af elbiler. I de senere måneder har salget af elbiler og plug-in hybridbiler (opladelige biler) udgjort 30-40% af de solgte biler og i december måned 58%. I 2021 blev der solgt mere end 40.000 plug-in hybridbiler og næsten 25.000 elbiler, hvilket udgjorde lidt over 34% af det samlede bilsalg.

Salget af benzinbiler i 2021 steg kraftigt i perioden februar til marts måned men har herefter vist en faldende tendens. Salget af dieselbiler har været faldende det andet halvår. I begge tilfælde skyldes det dels et faldende salg af biler generelt og dels et øget salg af plug-in hybridbiler og elbiler.

Der blev solgt to brintbiler til private og 5 til erhvervslivet i perioden januar til september 2021. Til gengæld blev der i oktober måned solgt 66 Toyota brintbiler (taxaer).

I 2021 var Ford Kuga den mest solgte plug-in hybridbil efterfulgt af Peugeot 3008 og Toyota RAV 4.

De 10 mest solgte elbiler i 2021 i Danmark var (i rækkefølge) VW ID.4, Tesla Model 3, VW ID.3, Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron, Hyundai Kona, Ford Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Kia e-Niro og Renault Zoe.

Hybridbiler og plug-in hybridbiler blev dyrere fra januar 2022 pga. stigninger i afgifterne og det samme sker igen fra januar 2023 og frem til 2026. Firmaejede plug-in hybridbiler bliver dyrere fra januar 2023 pga. af en ekstra beskatning i forhold til de privatejede biler. De dyreste elbiler stiger lidt fra januar 2023. Benzin- og dieselbiler bliver især ramt af stigende afgifter de kommende år. Eldrevne biler vil være omfattet af lempeligere afgifter end andre biler.

Salget af nye biler i 2022 viser, at der sælges flere elbiler end dieselbiler (især i slutningen af året) og at der sælges dobbelt så mange benzinbiler som elbiler (dog ikke december måned) og 3-4 gange flere end dieselbiler. Salget af dieselbiler har været stabilt i 2022, salget af benzinbiler har svinget en del pr. måned men med svag faldende tendens og salget af plug-in hybridbiler er generelt stigende, især i de sidste måneder af 2022. Salget af elbiler faldt voldsomt fra december 2021 til januar 2022 og salget i 2022 er præget af store udsving pr. måned men en general stigning, især i de sidste måneder af 2022. Ca. 1/3 af de solgte biler er plug-in hybridbiler og elbiler (opladelige biler) men andelen er steget de seneste måneder af året. Salget af elbiler og plug-in hybridbiler har det meste af 2022 været det samme men fra august/september blev der solgt flest elbiler. Der blev solgt 6 brintbiler. Det samlede salg af nye biler viser store udsving pr. måned men stigende tendens.

De 10 mest solgte elbiler i 2022 (januar - juni) i Danmark var (i rækkefølge) Skoda Enyaq iV, Tesla Model Y, Polestar 2, Audi Q4 e-tron, Ford Mustang Mach-E, KIA EV6, Volkswagen ID.4, Volvo XC40, Hyundai Ioniq 5 og Hyundai Kona. For hele 2022 blev Skoda Enyaq iV og VW ID.4/ID.5 de mest solgte elbiler efterfulgt af Tesla Model Y.

Opgjort pr. bilkoncern er de mest solgte elbiler fra VW-koncernen, KIA/Hyundai, Tesla, Polestar/Volvo og Mercedes (januar - oktober 2022).

Elbilerne fra Tesla, Hyundai, KIA og SAIC MG sælger godt i både Israel og Danmark.

De foreløbige salgstal for 2023 (1. kvartal) viser et stærkt stigende bilsalg ialt og at salget af benzinbiler, plug-in hybridbiler, dieselbiler og især elbiler er stigende. Tesla har sænket priserne på nogle af deres nye elbiler i begyndelsen af 2023, hvilket gør Tesla bilerne billigere og presser konkurrenterne.

Benzinbiler og gasdrevne biler er mere udbredte i Israel mens plug-in hybrid, diesel, elbiler og brintbiler er mere populære i Danmark. Begge lande planlægger et stop for salg af benzin- og dieselbiler i 2030. EU har besluttet et stop for salg af benzin- og dieselbiler (inkl. hybridbiler) i 2035 (dog med enkelte undtagelser som biler fra små producenter, køretøjer, der ikke defineres som en bil og muligvis også biler, der kører på syntetiske brændstoffer).

Hovedparten af de solgte elbiler i Israel i 2022 og perioden januar - april 2023 er kinesiske bilmærker mens de i Danmark kun udgør en meget lille andel af salget.

Ligesom i Israel har beskatningen af de forskellige biltyper, mange nye modeller og mærker på markedet, mangel på computerchips og ladestandere, leveringsproblemer fra især Kina og lukkede fabrikker i Rusland og Ukraine stor betydning for salget. Der er problemer med at få bilerne leveret og dermed lange ventetider. I Danmark har forhandlerne især i andet halvår 2022 oplevet en stigende tilbageholdenhed hos kunderne pga. vigende forbrugertillid, stigende priser og økonomisk pressede købere. I begge lande er beskatningen af biler en vigtig indtægtskilde for staten og derfor giver det problemer med det stigende salg af elbiler og faldende salg af benzin- og dieselbiler.

Produktionsland

Sabra Sport - israelsk bil 1961-1968 Hvorfra kommer bilerne på det israelske marked - hvor er de produceret? Tabel 8 herunder viser i hvilket land de israelske biler er produceret uanset deres alder. Tabellen omfatter alle de indregistrerede personbiler i Israel i (ultimo) 2021.

Som det tydelig fremgår er der efterhånden ikke den store sammenhæng mellem et bilmærkes oprindelige land og hvor bilfabrikkerne er placeret. Som eksempel kan nævnes at der findes en del japanske og sydkoreanske bilfabrikker i Europa, BMW har en fabrik i USA og at Chevrolet både kan være en amerikansk og sydkoreansk bil. Mange af de solgte biler i Israel fra Toyota, Hyundai og KIA er produceret på deres europæiske fabrikker og hovedparten af de solgte amerikanske Tesla'er i Israel er produceret i Kina.

Tabel 8: Hvor er bilerne produceret (2021)?
Produktionsland Bilmærker Antal %-fordeling
Japan Mazda, Toyota, Mitsubishi, Subaru, Suzuki, Honda, Nissan, Lexus mfl. 824.968 24,9%
Sydkorea Hyundai, KIA, Chevrolet mfl. 548.264 16,6%
Tjekkiet Skoda, Hyundai mfl. 296.197 8,9%
Tyrkiet Toyota, Renault, Honda mfl. 246.853 7,5%
Spanien Seat, Ford, VW, Renault, Opel mfl. 197.853 6,0%
Tyskland VW, Ford, Mercedes-Benz, BMW, Audi, Opel mfl. 186.667 5,6%
Storbritannien (UK) Nissan, Toyota, Honda mfl. 152.420 4,6%
Frankrig Toyota, Peugeot, Citroen, Renault mfl. 135.919 4,1%
Taiwan . 120.852 3,6%
Slovakiet KIA mfl. 114.021 3,4%
Ungarn . 85.906 2,6%
Indien Nissan, Maruti/Suzuki mfl. 83.616 2,5%
USA Chevrolet, Chrysler, BMW mfl. 75,167 2,3%
Thailand Mitsubishi, Mazda mfl. 58.351 1,8%
Mexico Nissan, VW mfl. 54.293 1,6%
Belgien Volvo, Audi mfl. 27.156 0,8%
Polen . 23.060 0,7%
Rumænien . 19.524 0,6%
Italien . 16.478 0,5%
Canada . 10.896 0,3%
Sverige . 6.764 0,2%
Israel . 1.687 0,0%
Øvrige lande *) . 25.361 0,5%
I alt 3.312.273 100,0%
Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles 2021.

*) Bl.a. Kina (Tesla, kinesiske bilmærker mfl.).

I 1970'erne var mere end 10% af køretøjerne på de israelske veje produceret i Israel men i dag er det kun meget få. Det er en blanding af lastbiler, busser, specielle køretøjer og gamle israelske biler. En af dem er den røde sportsvogn på billedet. Israel har tidligere haft flere mindre bilfabrikker (læs Biler i Israel - historie og produktion).

Andre bildata

Skoda Oktavia - den mest populære taxa i Israel
  • Antallet af taxaer har i de senere år ligget på 21-22.000, faldt i 2020 til 20.616 men steg igen i 2021 og 2022 til 22.413. Den mest populære bil som taxa er en Skoda Oktavia (se billede). I 2021 var der 21.488 taxaer og af dem var 26,8% Skoda, 19,9% Mercedes-Benz, 17,5% Toyota, 11,1% Renault, 9,0% KIA, 7,7% Citroen og 8,0% andre mærker. I forhold til 2020 er antallet af Toyota taxaer steget meget. De store taxaer er hovedsagelig Mercedes.

    Ultimo 2022 anvendte de fleste israelske taxaer diesel som brændstof (67,4%) mens 30,9% var hybridbiler (inkl. plug-in hybrid) og de resterende 1,7% kørte på enten benzin, el eller gas. I forhold til 2020 og 2021 er antallet af dieseltaxaer faldet kraftigt mens antallet af hybridtaxaer er steget næsten tilsvarende. I 2022 var der i alt 22.413 taxaer.

  • De mest populære bilmærker som udlejningsbiler er Hyundai og KIA efterfulgt af Nissan, Chevrolet, Toyota, Mazda og Mitsubishi. De udgør ca. 75,5% af alle udlejningsbiler. Til gengæld er Subaru og Fiat på vej ud som udlejningsbil, da udlejningsselskaberne stort set ikke har købt nogen af dem i de seneste 2 år. Skoda anvendes ikke som udlejningsbil.

  • Næsten alle israelske biler har en automatisk gearkasse. I 2021 havde 98,9% af de solgte biler automatgear og dette tal har været stigende gennem mange år. I 2000 var det ca. 90% af de nye biler. Mere end 94% af alle israelske biler har automatgear (2021) og tallet stiger. Nogle biler fås kun med automatgear. Det er stadig muligt at købe eller leje en bil med manuelt gear men de er efterhånden sjældne.

    I Danmark til sammenligning havde kun 5-10% af de solgte biler automatgear i perioden 2000-2010 men især efter 2015 er antallet steget kraftigt. I 2020 havde 60% af de solgte biler i Danmark automatgear og antallet stiger fortsat. Det skyldes dels at elbiler ikke har en gearkasse og dels at bilfabrikkerne efterhånden udfaser den manuelle gearkasse.

  • Beskatningen af biler i både Israel og Danmark er høj, hvilket i stort omfang påvirker valget af bil og biltyper. Bilskatterne har også stor betydning for statsfinanserne i begge lande.

  • Gennemsnitsalderen på de israelske biler har i de seneste 40 år ligget på 6,5-7 år og er i 2020 og 2021 på 7,0 år.

    Taxaer er lidt yngre, da de i gennemsnit er 2,6 år gamle (2021) men det varierer meget med hvilket bilmærke det er. Toyota taxaer er nu de yngste med et gennemsnit på 1,1 år, hvilket skyldes et meget stort salg af Toyota'er i 2021 mens VW taxaer i gennemsnit er de ældste (4,7 år). Ca. 24,2% af taxaerne er indregistreret første gang i 2021, ca. 58,5% er fra perioden 2019-2021 mens ca. 11,6% er fra 2015 eller ældre. Gennemsnitsalderen på de israelske taxaer har i mange år været på 2,0-2,3 år men alderen har været stigende de senere år til 2,4-2,8 år men er nu faldet til 2,6 år.

    De danske biler er ældre, da de i de seneste 20 år i gennemsnit har været 8,9-9,3 år gamle; de seneste år dog kun 8,9-9,0 år gamle. De danske taxaer er efterhånden lidt ældre og deres alder stigende gennem de seneste 20 år - i dag er de i gennemsnit 3,1 år gammel.

    Leasing biler, udlejningsbiler og virksomhedsejede biler er ofte helt nye eller højest få år gamle.

  • Antallet af biler i forhold til indbyggertallet er steget hvert eneste år siden 1950'erne på trods af en kraftig befolkningstilvækst. I 2021 var der i gennemsnit 351 biler pr. 1.000 indbyggere og dette tal forventes at stige for 2022 pga. det store bilsalg. Antallet af taxaer i forhold til indbyggertallet har i de seneste 20 år ligget stabilt på i gennemsnit 2,5 taxaer pr. 1.000 indbyggere.

    Danmark har forholdsvis flere biler pr. indbygger end Israel.

  • Den daglige trafiktæthed med massiv kødannelse i de store byer er kraftigt forværret i 2021 i forhold til 2020 og tidligere år. Det forventes kun at blive værre i 2022 og 2023 trods stor udbygning af den kollektive trafik.

  • Israelsk nummerplade til biler siden juli 2017.
    Israelsk nummerplade til biler siden juli 2017.
    Israelsk nummerplade til biler fra perioden 1980-2017.
    Israelsk nummerplade til biler fra perioden 1980-2017.
    Israelsk nummerplade til veteranbiler  (min. 30 år gamle)
    Israelsk nummerplade til veteranbiler (min. 30 år gamle).

    Den samlede bestand af køretøjer med nummerplade (inkl. motorcykler, lastbiler, store busser, specialkøretøjer mfl.) i Israel var i 2021 på ca. 3,84 mill.

    Til højre ses de nye nummerplader til israelske biler siden juli 2017, nummerplader fra perioden 1980-2017 og nummerplader til veteranbiler (min. 30 år gamle). For biler, der ikke har plads til denne nummerplade, findes der en tilsvarende nummerplade med to linjer.

    Der findes andre nummerplader med andre tegnkombinationer: Rød baggrund tilhører politiet, sort baggrund tilhører militæret, blå baggrund tilhører militærpolitiet, hvid baggrund med CD/CC er diplomatbiler eller biler tilhørende konsulater og hvid baggrund med UN tilhører FN.

    I de sjældne tilfælde, hvor en israelsk bil med israelske nummerplader forlader landet, har den mulighed for at få en ekstra nummerplade, der er en israelsk nummerplade i forklædning. De får typisk en hvid baggrund med sorte tegn, hvor landekoden IL, den hebraiske/arabiske tekst og blå farve er fjernet.

  • Palæstinensiske biler fra de palæstinensiske selvstyreområder i Gaza-striben (Hamas) og på Vestbredden (PA) har deres egne nummerplader. Nummerpladerne er forskellige - nummerplader under PA har bogstavet P mens nummerplader fra Gaza-striben har det palæstinensiske flag og de anvender forskellige farver og design.

  • I de palæstinensiske områder på Vestbredden kører der mange tidligere israelske biler - det er dels gamle israelske biler, der burde være skrottet (Mashtuba biler) men som der er et stort marked for og dels biler stjålet i Israel. Der vurderes at være mellem 70.000 og 150.000 Mashtuba køretøjer og de har normalt hverken nummerplade eller forsikring. Et ukendt antal stjålne israelske biler siden 1993 kører rundt med en palæstinensisk nummerplade (P) og forsikring. Nye biler importeres via Israel og brugte biler kommer fra Israel og israelske områder. Der er indregistreret næsten 300.000 køretøjer under det palæstinensiske selvstyreområde (PA).

  • Israelske biler må ikke køre ind i Gaza-striben med mindre de har en speciel tilladelse. Israelske udlejningsbiler må ikke køre ind i et område under det palæstinensiske selvstyre (PA) på Vestbredden eller til Gaza-striben (Hamas).

  • Antallet af biltyverier i Israel er fordoblet fra 2021 til 2022 ifølge de israelske bilforsikringsselskaber, hvilket hænger sammen med manglen på nye biler og stigende priser på reservedele. Forsikringspræmierne er derfor steget 10-20%.

    De mest populære bilmodeller hos biltyvene er Mazda 3, Kia Picanto, Mazda 6, Hyundai Tuscon, Kia Niro, Mazda CX5, Kia Sportage og Hyundai Kona. Omkring halvdelen af de stjålne biler er SUV'er. Til gengæld er det sjældent at en elbil bliver stjålet.

    Omkring 95% af de stjålne biler ender i de palæstinensiske selvstyreområder under PA på Vestbredden. Også her er der mangel på nye biler og stigende priser på reservedele. Det er en velorganiseret branche med gode indtægtsmuligheder, hvor bilerne normalt er bestilt på forhånd. De nyere biler bliver normalt efterfølgende brugt som en privat bil med nummerplade (P) og forsikring i PA-områderne mens de ældre biler anvendes til reservedele.

  • Highway 6 (Trans-Israel Highway) er en nord-syd gående betalingsmotorvej, hvor nummerpladen automatisk aflæses ved indkørslen til motorvejen og ved frakørslen, hvorefter betalingen for kørslen beregnes. For biler med en israelsk 'brobizz' registreres det automatisk ved ind- og udkørsel.

  • De to mest populære farver på israelske biler er hvid og grå, da mere end 71% af bilparken har disse farvenuancer (2021). Andelen af hvide biler har været stigende gennem mange år mens andelen af grå biler har være svagt faldende. Næsten 78% af de solgte biler i 2021 havde disse to farver. Derimod er farver som gul, grøn og rød sjældne - i 2021 var kun 2,6% af de solgte biler med en af disse farver og i de seneste 15 år har højest 5% af de solgte biler haft disse farver. Sort har historisk aldrig været en populær farve (kun få procent) men de seneste 10 år er den blevet mere populær og nu har 14% af de nye biler denne farve. Den blå farve har under 5% af de solgte biler og det er en faldende andel. Beige-brune farvenuancer udgør nu under 1% af de solgte biler og det er en stærkt faldende andel.

  • Antallet af færdselsuheld i forhold til antallet af biler har i en del år været faldende.

  • Hovedparten af de nye israelske biler importeres med skib til havnebyen Ashdod og en mindre del med skib til havnebyen Eilat. Maj 2023 åbnede det kinesiske rederi COSCO en direkte rute mellem Kina og Eilat for eksport af kinesiske biler til Israel. Det israelske rederi ZIM har også en direkte rute fra Kina.

  • Ult. 2022 var der ca. 4,9 mill. israelere med et kørekort til en bil. Næsten 115.000 havde også kørekort til en taxa. I gennemsnit var der ca. 1,4 person med kørekort til bil pr. indregistreret bil og dette tal har været stabilt de seneste 15 år. Det tilsvarende tal for taxakørekort ligger på 5,0-5,3. Nogle kørekort kan have en begrænsning (f.eks. skal føreren anvende briller/kontaktlinser under kørslen eller må kun køre en bil med automatgear).

  • De fire store tankstationskæder i Israel er Paz (Paz Oil Company), Delek (Delek, The Israel Fuel Corporation Ltd.), Sonol (Sonol Israel Ltd.) og Dor Alon (Alon Israel Oil Company Ltd.). Desuden findes der flere mindre kæder som Yaad Fuel, 10ten, Tapooz/Tapuz, Mika Gas Stations, Sd"s Gas Stations, Hagalil og Keren Energy.

Kilde: Central Bureau of Statistics (CBS), Israel, Motor Vehicles 2021/2022.
Kilde: Israeli business daily "Globes". Globes

Afrunding

Antallet af biler i Israel er på ca. 3,43 mill. og antallet stiger med 3-5% i gennemsnit pr. år. Det årlige salg af nye biler er på mere end 250.000 biler om året men Corona-restriktionerne i 2020 gav et midlertidig fald i salget. I 2021 blev der sat en ny salgsrekord på 289.291 nye biler. I 2022 blev der solgt 264.532 biler, hvilket er et fald på ca. 7,9% i forhold til rekordåret 2021 men som er på cirka det samme niveau som i 2018, bedre end 2019 og væsentligt højere end i 2020. Det foreløbige salg for 2023 er på højde med rekordåret 2021 for samme periode.

Det mest solgte bilmærke i Israel de seneste 7 år er Hyundai. Toyota og KIA skiftes til at være det 2. og 3. mest solgte bilmærke mens Skoda var på 4. pladsen. Skoda er det bedst sælgende europæiske bilmærke og for første gang er et kinesisk bilmærke blandt de 10 mest solgte. Der blev samlet solgt flest japanske bilmærker efterfulgt af de sydkoreanske og europæiske mærker. De mest solgte bilmodeller siden 2019 er Toyota Corolla, Hyundai Ioniq og Kia Picanto. KIA har siden 2017 haft flere af deres modeller blandt de 10. mest solgte. De fleste modeller på Top-10 listen er japanske eller sydkoreanske (2016-2021); for 2022 er alle modeller på Top-20 listen japanske, sydkoreanske eller kinesiske.

De kinesiske bilmærker har haft en meget stor fremgang især i andet halvår af 2022 og 2023 indtil nu.

Hovedparten af de israelske biler kører på benzin men antallet af hybridbiler, plug-in hybridbiler og elbiler er stærkt stigende. En del biler kører på diesel mens et lille antal kører på gas eller el.

Israel har tidligere haft flere mindre bilfabrikker.

Det årlige salg af biler i Israel er noget større end i Danmark og der er mange flere biler i Israel end der er i Danmark. Israelerne foretrækker i højere grad japanske og sydkoreanske biler og efterhånden også kinesiske biler mens danskerne er mere til tyske, franske og andre europæiske biler. Det er næsten de samme bilmærker på begge markeder men deres markedsandele kan være meget forskellige. Der kører flere benzinbiler i Israel men til gengæld er der flere plug-in hybrid, dieselbiler og elbiler i Danmark.
Til forsiden (index.htm)

Til toppen Fakta om Israel Biler i Israel - historie og produktion Israel er det nye 'Silicon Valley' for bilindustrien og autoteknologi


© 2000-2023 DIF. Alle rettigheder forbeholdes. HTML-værktøj: Stone's WebWriter. DIF: Forsiden. Opdateret d. 3.6.2023