Det israelske flag

Biler i Israel - historie og produktion

Bilens historie og den første spæde produktion begyndte tidligt i Europa og USA i modsætning til Israel og Det Hellige Land, hvor der ikke var nogen produktion af biler før 1951, hverken under det tyrkiske storrige eller under den engelske mandatperiode.

Indledning

Bilens historie og den første spæde produktion begyndte tidligt i Europa og USA i modsætning til Israel og Det Hellige Land, hvor der ikke var nogen produktion af biler før 1951, hverken under det tyrkiske storrige eller under den engelske mandatperiode.

Ligesom i Danmark er det ikke muligt med en egentlig traditionel bilfabrik. Derfor specialiserer man sig i udvikling og produktion af specielle køretøjer og avancerede komponenter til den internationale bilindustri.

Kaiser-Frazer of Israel LTD (Kafris)

Kaiser-Frazer var den første amerikanske bilproducent, der åbnede en fabrik i Israel og det var i samarbejde med flere israelske investorer (bl.a. Efraim Illin). Det var en samlefabrik i Haifa, der blev indviet i juni 1951. Her blev flere af Kaiser-Frazers modeller til det israelske marked og især eksport samlet indtil omkring 1954-1955, hvor fabrikken i USA blev lukket som følge af svigtende salg.

Fabrikken begyndte at samle Willys-Overland Jeeps i 1953. Der blev samlet mere end 2.100 Jeeps af modellen CJ-3B især i perioden 1953-55. Næsten alle Jeeps blev eksporteret.

Fabrikken samlede og håndterede også de amerikanske Mack Trucks (lastbiler) i 1950'erne.

I slutningen af 1950'erne blev fabrikken i Israel kendt under navnet Kaiser-Illin og efterhånden Illin Industries efter Efraim Ilin (Illin), der var involveret i mange virksomheder. I 1960 grundlagde han en fabrik til produktion af bl.a. bildele.

Læs mere:

Kaiser-Frazer in Israel (Wikipedia)

Illin Industries (Kaiser-Illin)

Efter 1955 fokuserede Kaiser-Illin på samling af Willys Jeep CJ-5. Nogle af dem fik forlænget karosseriet for at skabe en CJ-6 lignede Jeep. Fra midten af 1960'erne blev der også samlet omkring 4.000 Jeep CJ-6. I løbet af 1950'erne og 1960'erne blev der også bygget en del Willys pick-up, stationcars og varebiler (van). Nogle havde kun træk på en aksel mens resten var 4x4 - der blev bygget mere end 3.000 stk. af hver type. Illin Industries introducerede i 1962 en billig og simpel version af pick-up, Willys Compact, der blev meget populær i Israel i de følgende år. De fleste CJ-5 blev eksporteret mens resten blev solgt til israelske myndigheder og private.

Israelsk Jeep CJ5
Samlefabrik - CJ6
Studebaker Lark 1963 i Israel

I 1955 fik Illin Industries en kontrakt med Renault om at samle Renault Dauphine men det stoppede omkring 1959/1960.

Illin Industries fremlagde i 1957 en plan om samling af en minibil af typen BMW Isetta eller Velam men planerne blev opgivet. Der var plads nok i samlehallerne, da produktionskapaciteten kun var delvist udnyttet.

I 1959 indgik fabrikken en aftale om samling af de amerikanske sekscylindere Studebaker Lark biler. Selv om Studebaker i Nordamerika lukkede i 1966 fortsatte samlingen i Israel frem til 1967. Den samlede produktion af israelske Lark biler er anslået til omkring 3.500 stk. Illin Industries overvejede en faceliftet model til at fortsætte produktionen med.

I 1963 samlede Illin Industries enkelte eksemplarer af BMW 700 Luxus til det israelske marked.

Mellem 1964 og 1968 samlede Illin Industries den japanske bil Hino Contessa 900 og 1300 med hækmotor samt Hino Briska pick-up. Hino Contessa var bygget på en Dauphine platform. I alt blev der samlet mere end 8.000 biler, hvoraf ca. 10% blev eksporteret. Omkring 100 stk. Contessa 1300 sedan blev eksporteret til Grækenland.

Illin Industries indgik i 1968 en kontrakt om at samle flere Alfa Romeo modeller men aftalen blev afvist af regeringen. Flere andre aftaler blev heller ikke godkendt.

I 1968 går det af bakke for Illin Industries. De havde mistet kontrakten om samling af Ford Escort til AIL, kontrakten om samling af Alfa Romeo modeller blev afvist, samling af Hino Contessa biler er stoppet og de samler nu kun nogle få Jeeps dagligt. Fabrikken lukker i januar 1969. Marts 1969 overtager Autocars Co. Ltd. fabrikken og samlingen af Triumph sportsvognen flyttes hertil med start august 1969.

I sin storhedstid var Illin Industries en af Israels store eksportvirksomheder, der skaffede Israel vigtige valutaindtægter. I sidste halvdel af 1950'erne stod Illin Industries for omkring 25% af den israelske eksport.

Læs mere:

Israel Jeeps
Studebaker Lark (Israel)

Autocars Co. Ltd.

Autocars Co. Ltd. i Haifa blev grundlagt i midten af 1950'erne med hjælp fra den britiske bilfabrik Reliant som Israels første egentlige bilproducent.

Sussita
Sabra Sport
Carmel
Rom 1301

De begyndte at samle en Reliantmodel med tre hjul og senere en varebil med fire hjul.

Autocars første selvstændige model var Sussita-serien med en Ford motor og Reliant designet karosseri. Den kunne fås som varebil, stationcar og pick-up. Sussita blev hurtigt en af Israels mest solgte biler.

I 1960 og 1961 blev Sussita-serien præsenteret på en biludstilling i New York (USA) og i den forbindelse blev et mindre antal biler eksporteret til USA og Canada med navnet Sabra.

Autocars indgik i 1960 en aftale med Reliant om produktion af en cabriolet sportsvogn med en 4 cyl. Ford motor med navnet Sabra Sport. I 1961 blev bilen præsenteret på en biludstilling i New York med et Sabra logo foran.

Ifølge en aftale med Reliant skulle de producere de første 100 biler til det amerikanske marked. I alt blev der produceret 171 biler i Israel i perioden 1961-68 og 161 stk. hos Reliant i 1961-63. Desuden producerede Reliant ca. 45-50 biler under navnet Sabre til det britiske marked, hvor de havde foretaget flere ændringer af bilen. De fleste biler blev solgt i USA (ca. 144), Belgien (ca. 81) og Storbritannien (ca. 52). Produktionen stoppede i 1967 som følge af Seksdagskrigen men de allerede bestilte biler blev efterfølgende produceret og leveret i 1968-69.

I 1961 kom den nye todørs model Carmel med en Ford motor og Reliant designet karosseri. Omkring 1963-64 kom Sussita-serien i en opdateret version og Autocars byggede en ny bilfabrik i Haifa til den større produktion.

Et forsøg på at producere Carmel modellen i Grækenland hos Attica blev ingen succes.

Efter en konkurs indgik Autocars i slutningen af 1965 en samarbejdsaftale med britiske Leyland-Triumph, hvilket medførte et nyt og forbedret motorprogram og flere britiske bilkomponenter. I 1966 blev en firedørs udgave af den nye Carmel introduceret med navnet Gilboa.

Mellem 1967 og 1973 samlede Autocars den britiske forhjulstrukne sportsvogn Triumph 1300/1500 og solgte den som et dyrere alternativ til deres egne biler. Fra 1967-70 havde modellen en 1500 motor og fra 1970-73 blev den produceret med både en 1300 og 1500 motor. I alt blev der samlet mere end 3.700 biler.

I 1967 begyndte Autocars at producere Dragonmodellen, der var baseret på en Triumph Pony firehjulstrækker prototype. Den blev eksporteret til flere lande bl.a. Grækenland.

I 1969 købte Autocars en anden bilfabrik i Haifa - Illin Industries. Produktionen af Triumph sportsvognen blev flyttet dertil. I slutningen af 1971 går Autocars konkurs og bliver sat under administration.

Rom Carmel Industries købte i 1974 Autocars Co. Ltd. og de nuværende modeller blev erstattet af Rom 1300 modellen, der var en Gilboa baseret bil med et nyt karosseri og motor fra Simca-Chrysler.

Det israelske selskab Urdan Industries køber Autocars Co. Ltd. i 1978. De forbedrer modellen og sælger den under navnet Rom 1301 frem til 1981, hvor det stadig faldende salg til sidst medfører en lukning af fabrikken.

I de bedste år i 1960'erne producerede Autocars Co. Ltd. over 3.000 biler om året men i det sidste fulde produktionsår i 1980 var produktionen nede på kun 540 biler.

Autocars Ltd. producerede mange biler med et glasfiberkarosseri og motorer fra fortrinsvis Ford og Triumph. Selv om designet og samlekvaliteten kunne havde været bedre, var det meget driftsikre biler, som holdt i mange år. Offentlige myndigheder købte mange af disse biler fra ny og solgte dem senere som brugte til en lav pris, hvilket sammen med driftsstabiliteten gjorde dem populære. Hovedparten af produktionen gik til det israelske marked mens en mindre del blev eksporteret.

Læs mere:

Autocars of Israel: Autocars Co. Ltd
Sabra Belgium

Automotive Industries Ltd. (AIL)

Ford Escort
AIL Storm I M-240 Sufa
AIL Storm III Sufa
AIL Jeep

Automotive Industries, Ltd. (AIL) blev grundlagt i 1966 i Nazareth Illit som en samlefabrik for biler og lastbiler.

AIL begyndte at samle Willys MB/Jeep CJ-5 i 1966. Den kendte Jeep blev samlet og ombygget i mange forskellige versioner til både militært og civil brug. Produktionen stoppede i 1983. Der blev også produceret et mindre antal Jeeps af andre typer som f.eks. pick-up.

I perioden 1966-1983 samlede AIL Abir M462, som er en mindre 4x4 lastbil, der blev anvendt til mange formål (transport af soldater, patruljekøretøj, ambulance mfl.) af IDF. Den blev også eksporteret til flere lande.

I 1968 begyndte AIL at samle den nye Ford Escort kun kort tid efter lanceringen i Europa. I løbet af de 13 år, som AIL producerede bilen, blev der i alt fremstillet næsten 28.000 biler, hvilket gjorde Escorten til den mest populære bil, der er blevet samlet i Israel. Der blev samlet andre Ford-køretøjer som Ford Transit, lastbiler og skolebusser.

Siden 1987 har AIL produceret køretøjer på basis af Jeep Wrangler til især militært brug i mange forskellige versioner. AIL Storm (Sufa) er en israelsk produceret firehjulstrækker, som er udviklet i et tæt samarbejde med IDF og andre israelske myndigheder, som er de største kunder. Nogle modeller er blevet eksporteret til andre landes militær og enkelte modeller er solgt i en civil version til private.

AIL har udviklet et specielt terrængående køretøj med 6 hjul (6x6), som kan komme frem næsten overalt. Produktionen af Desert Raider begyndte i 1998.

AIL producerer flere versioner af Dodge RAM 550 (pick-up) i en pansret og armeret udgave.

Den militære version af Hummeren (Humvee) har AIL samlet for IDF indtil produktionen blev flyttet til USA.

I alt har AIL samlet og produceret mere end 90.000 køretøjer af mange forskellige slags som biler, busser, lastbiler, ambulancer, 4x4 køretøjer, Jeep og andre køretøjer til militæret, virksomheder og private.

AIL har specialiseret sig i design, produktion, samling, ombygning og udvikling af især firehjulstrækkere og køretøjer til specielle formål efter kundernes ønsker men beskæftiger sig også med andre aktiviteter inden for køretøjer og transport. AIL er et datterselskab af Automotive Equipment Group (AEG) i Israel.

Læs mere:

Automotive Industries, Ltd. (Wikipedia)
Automotive Industries, Ltd.

Tomcar Ltd.

Tomcar Ltd. blev grundlagt i 1990 med det formål at producere Tomcar - et terrængående køretøj (se billeder). Tomcar Ltd. er en udløber af en stor israelsk virksomhed, der har mange års erfaring med udvikling af teknisk design og teknologiske løsninger til forskellige typer af køretøjer inden for landbrug, industrien og militæret. Tomcar Ltd. ejes af en kibbutz i Israel og det internationale hovedkontor ligger i Tel Aviv.

Tomcar
Tomcar
Tomcar

Tomcar er udviklet som et off-road køretøj, der placerer sig mellem en ATV (firehjulet motorcykel) og en SUV (firehjulstrækker).

Den er betydelig mere sikker at køre i end en ATV, den er mere behagelig, man kan holde til at køre i timevis eller en hel dag og den kan stort set køre de samme steder. I forhold til en SUV er den meget billigere både i indkøb, drift og vedligeholdelse, nem at reparere, den er lettere at manøvrere med i terrænet, kan køre mange steder, hvor en SUV ikke kan og den er meget sjovere at køre. En Tomcar kører også fint på almindelige veje dog afhængig af dækmonteringen.

Tomcar er oprindelig udviklet i et samarbejde med den israelske hær og grænsepoliti men udvikles og sælges i stigende grad til det kommercielle og private marked.

De nye markeder er overalt, hvor man kan anvende et terrængående køretøj, der kan køre henover store sten, træstubbe, klipper og små kløfter, igennem vand, sne, mudder og sand som f.eks. i nationalparker, til jagtture i ødemarken, i ferieområder, som patrulje-, udryknings- og redningskøretøj i vanskeligt tilgængelige områder, i motorsport og rallyløb, som "legetøj" i sandet eller mudderpølen osv.

En Tomcar er designet til at kunne repareres i ødemarken langt væk fra et værksted af personer, der ikke er mekanikere. Det er let at skille køretøjet ad eller dele heraf og udskifte eller reparere det nødvendige. Køretøjet er opbygget funktionelt, solidt og enkelt og der er ingen overflødige dele som f.eks. stereoanlæg, klimaanlæg, døre og lydisolering (kan købes som ekstraudstyr).

Tomcar produceres med 2 sæder (TM-2), 4 sæder (TM-4), pick-up (TM-5) og i en busversion (TM-6). Der findes mange udstyrs- og motorvarianter af de forskellige modeller og nogle kunder eftermonterer deres eget udstyr. Der anvendes en bred vifte af benzin og dieselmotorer fra Daihatsu, Kohler, Lombardini, Yamaha og Rotax. I dag findes Tomcar også som elkøretøj (TE).

Se Tomcars hjemmesider med information om de tekniske specifikationer og udstyrsmuligheder for de forskellige modeller.

Tomcar åbnede i april 2005 en samlefabrik i Phoenix, Arizona (USA), der producerer køretøjer til det amerikanske og canadiske marked. I starten var produktionen hovedsagelig til erhvervslivet og den amerikanske hær men i 2006 indgik Tomcar USA en aftale med Sanderson Ford om at sælge køretøjer til private. I slutningen af 2007 indgik Tomcar USA en aftale med EDAG Inc. om bygningen af en ny fabrik med en produktionskapacitet på 7.000 Tomcar køretøjer om året. Efterspørgelsen på det nordamerikanske marked er kraftigt stigende.

Tomcar Australia i Melbourne er en privat virksomhed, der i 2007 købte rettighederne til Tomcar i Australien. I begyndelsen importerede virksomheden køretøjerne, hvorefter de blev tilpasset til de australske forhold og lovgivning. Senere begyndte importøren i samarbejde med et lokalt firma at producere Tomcar. De har videreudviklet og forbedret køretøjet i samarbejde med australske virksomheder.

Læs mere:

Tomcar (USA)
Tomcar (Australia)
Tomcar (Youtube) (På Youtube findes der mange film med en Tomcar og dens præstationer.)

Keren Sahar Vintage Auto Museum

Kibbutz Eyal (nær Tel-Aviv) har en af de mest spændende samlinger af veteranbiler i Israel. Museet, der befinder sig i en af de gamle landbrugsbygninger, indeholder fortrinsvis britiske veteranbiler fra 1930'erne og 40'erne, herunder flere sjældne biler.

Museet har ligeledes et stort bibliotek og er åbent efter aftale.

Læs mere:

Keren Sahar Vintage Auto Museum

The Presidential Car

Ford Lincoln Cosmopolitan I 1950 forærede Henry Ford den israelske præsident Chaim Weizmann en Ford Lincoln Cosmopolitan. Den var en ud af en serie på i alt 18 biler, der var produceret efter de specifikationer, som det kræves af den amerikanske præsident. Bilen var den officielle bil for præsidenten og da han døde i 1952 blev den udstillet i The Weizmann House (hans hus) i Rehovot.

I perioden 2000-2001 gennemgik bilen en grundig restaurering af Delek Motors Ltd. (importør af Ford Lincoln i Israel) i samarbejde med Ford Motor Company i USA. Efterfølgende blev bilen i 2001 udstillet på en international biludstilling i Tel-Aviv.

Læs mere:

Weizmann House The Presidential Car Vintage Wheels

Busser

Merkavim Transportation Technologies Ltd. er den største producent af busser i Israel. De producerer en bred vifte af forskellige bustyper som turistbusser, bybusser, langdistancebusser, minibusser og busser til specielle formål.

Ha'argaz producerer busser til det nationale busselskab Egged, bybusselskabet Dan og andre private og offentlige transportselskaber i Israel.

Læs mere:

Merkavim Transportation Technologies Ltd.
Haargaz Transportation

Komponenter til bilindustrien

Israel er efterhånden ved at blive en ny bilnation, ikke med en traditionel bilproduktion, da det ikke længere er muligt, men med kundetilpassede løsninger og komponenter til den internationale bilindustri.

Der er mange højteknologiske virksomheder og iværksættere i en branche med stor vækst især inden for digitale løsninger, udvikling af teknologier til selvkørende biler, cybersikkerhed for internetforbundne biler og infotainment. Men også udvikling af nye materialer og udstyr til armerede militære og civile køretøjer har stor betydning.

Øvrige

Plasan Sasa Ltd. udvikler, producerer, samler og ombygger kundetilpassede armerede køretøjer og systemer til både militær og civil brug. De producerer også kundespecifikke bilkomponenter til bilindustrien.

Tidligere har flere udenlandske bilproducenter (f.eks. Alfa Romeo) forsøgt at producere eller samle biler i et samarbejde med en bilfabrik i Israel men det har ofte ikke været en succes. I andre tilfælde er de udenlandske bilfabrikker pga. den arabiske boykot blevet truet til ikke at producere eller sælge biler i Israel.

Besøg denne israelske hjemmeside om den israelske bilindustri: Israel Motor Industry.

Denne YouTube kortfilm viser nogle af de biler, som blev produceret og samlet i Israel.
Til forsiden (index.htm)

Til toppen Fakta om Israel


© 2000-2017 CFR. Alle rettigheder forbeholdes. HTML-værktøj: WebWriter. DIF: Forsiden. Opdateret d. 28.1.2017